6 tipů, které mi pomohly vymyslet a napsat 404 důvodů za 8 hodin

Jana Štukhejlová

Justin Blackman napsal 10 211 titulků za 100 dní. Já dala za 8 hodin 404 důvodů, proč
je na nic naše stránka 404. V čem se s Justinem shodneme a co si z těchto výzev může odnést každý copywriter?

Když jsem četla Justinův článek o 16 bolestivých zjištění při plnění výzvy
napsat 100 titulků pro 100 společností za 100 dní, zjistila jsem 2 zajímavé věci:

  1. Někdo prožil skoro to samé co já.
  2. Někoho jiného to zajímá.

A tak jsem se rozhodla sepsat své vlastní zkušenosti s vymýšlením a sepisováním
404 důvodů, proč je naše stránka 404 na nic.

Minimalismus, který se po rozkliknutí promění v maximalismus.

Lesson learned #1: nezapomínejte na copy 404

Když jsem v dubnu 2017 pracovala na textech pro náš web, zaznělo, že potřebujeme něco vtipného na „čtyřistačtverku“.

Samozřejmě každá chybová stránka 404 by měla být speciální, protože se na ni dostanou lidé, kteří špatně zadali adresu nebo klikli na nefunkční odkaz. Tedy lidé naštvaní, které je třeba si udobřit.

Někdo to dělá hraním Space Invaderů nebo mile nekorektním vtipem,
já vymyslela dvě varianty, z nichž jedna sebemrskačsky pracovala s napsáním
404 důvodů, proč je (nejen tahle) stránka 404 na nic.

Podle očekávání Vojta protočil panenky, Martin se nadchnul a já se pustila
do psaní.

Poznámka z Asany z prvního dne. Prý „trochu času“ a „mohla pohnout“...

Lesson learned #2: neexistují problémy, jen výzvy

Stejně jako Jason jsem si na sebe bič upletla sama. Nikdo nás do našich výzev nenutil, vymysleli jsme si je sami.

Na rozdíl od Justina jsem ale ani na chvíli nepochybovala, že to nedám. Věřím totiž,
že napsat se dá všechno a na tohle jsem se opravdu těšila.

Tohle pozitivní nastavení v hlavě doporučuji vždy a všude všem.

Lesson learned #3: kreativitu naboostuje střídání denních
dob i prostředí

Jason při plnění své výzvy normálně pracoval a já zrovna tak. Hemingwayovské představy umělce, který se zavře do temné místnosti a za několik týdnů z ní vyleze
s hotovým majstrštykem, jsou ve světě klientů a placení hypoték sci-fi.

Ono je to ale dobře, protože mám na sobě vyzkoušené, že kreativitu mi nejvíce nabudí střídání podnětů a prostředí. To znamená, že jsem psala:

  • po cestě do práce,
  • dopoledne před klientskou prací,
  • odpoledne po klientské práci,
  • průběžně mezi klientskou prací,
  • v noci.

Když hledáte inspiraci, najednou ji najdete i tam, kde jste ji dřív neviděli. Vidíte to taky? ;)

Na jednu hemingwayovskou situaci přesto došlo. Dvě poslední noci psaní jsem spala
v obýváku – ne, můj partner mě tam nevyhostil kvůli mým skvělým nápadům, ale kvůli své nemoci – a to se mi náramně hodilo.

Moc jsem toho totiž nenaspala.

Každou chvíli jsem otevírala notebook a dopisovala další a další nápady. Ráno jsem pak k dokumentu odbíhala z koupelny s kartáčkem v puse, protože múza líbá i tam.

Lesson learned #4: začněte od toho nejdůležitějšího

Nápady a kreativita jsou fajn, ale nesmí zastínit informační přínos. Obzvlášť u prvních důvodů, které uvidí nejvíc lidí. Čím víc se budu blížit k číslu 404, tím mohou být důvody ujetější, ale na prvních místech musí dávat smysl.

To je všude stejné. Znáte ten vtip, kam nejlépe schovat mrtvolu? Na druhou stránku vyhledávání Googlu, protože tam nikdy nikdo nepřijde. Ha ha. Pravdivé…

  • Jako první jsem tedy sepsala 4 důvody, které tvoří informační podstatu stránky.
  • Dalších cca 50 důvodů funguje jako rozcestník – sepsala jsem informace o firmě a přidala odkazy.
  • Vyjasnila jsem si jednotící linku – kdo tohle čte, ten prokrastinuje. A hned jsem měla několik různých důvodů napříč stránkou.
  • Věděla jsem, že návštěvníci možná nebudou číst celou stránku, ale určitě zvědavě scrollují na poslední bod. Takže jsem ho napsala hned i s návazným CTA.

Jakkoli se stránka zdá šílená, plní svůj cíl.

  • V první fázi jsem sepsala důvody jakkoli se pojící s konkrétními čísly. Bylo třeba jasné, že 300. důvod musí znít: THIS. IS. OBSAHOVKAAAAAA!!!!

Voilá. Prvních zhruba 100 důvodů vzniklo prakticky samo.

Lesson learned #5: z pravidel se poučte, ale nebojte se je porušit

Věděla jsem, že nejdůležitější důvody mám hotové a můžu řádit. Ohromně jsem
si užívala porušování některých copy manter a naopak potvrzování jiných:

  1. Nepoužívejte zápory. Na čtenáře opravdu lépe působí pozitivní emoce, ale tahle stránka je záměrně postavená na negaci. Fakt jsem si to užila!
  2. Pište krátké věty. Tohle pravidlo se mi naopak vrylo pod kůži. Ze začátku jsem totiž třeba napsala jeden důvod a zjistila, že je v souvětí, které by vydalo na tři.
  3. Komunikujte se čtenářem. Ó, to jsem dělala! Vždy ve chvílích krize jsem
    si trochu rýpla do potenciálních čtenářů. A hned se zase psalo lépe.

Při psaní jsem měla velký vzor.

Lesson learned #6: rozdělte úkol na menší části

Ráda píšu na přeskáčku a tady se mi to osvědčilo. Chvíli jsem psala důvody na téma práce okolo čísla 130 a pak přešla na přírodu k číslu 220. Tohle skákání mělo výhodu
v tom, že když došla inspirace, rychle jsem se chytila jiného nápadu a když jsem se
k tématu později vrátila, dívala jsem se na něj čerstvým pohledem.

Také jsem před sebou neviděla stránky prázdného dokumentu, ale vždy jsem se soustředila jen na krátké úseky. Takové to: „Ha, tady dopíšu už jen 5 důvodů a mám celou stránku.“

Teda, to muselo dát příšernou práci...

…a přitom taková blbost, co? Tvorba naší čtyřistačtverky mi zabrala zhruba
8 hodin rozprostřených do 8 dní. To není špatné, když uvážím, že:

  1. Plní svou funkci.
  2. Lidé ji opravdu čtou a baví se u toho!
  3. Jedna uchazečka se na pohovoru vytasila s tím, že ji celou přečetla.

Takže suma sumárum, u mě dobrý. Samozřejmě krize byly, doma také nevládlo nadšení, ale byl to krátkodobý projekt a v podobném rozsahu ho doporučuji
i ostatním. Je skvělé otestovat si vlastní schopnosti.

Sto dní si takhle ale neumím představit, takže klobouk dolů, Justine!