Portu: jak jsme hledali jméno pro fintech startup

Jana Štukhejlová

„Potřebovali bychom vymyslet název pro novou investiční platformu, jdete do toho s námi?“ Zkušenosti velí, že když se nás Petr z REMEMBERSHIP_ zeptá na něco podobného, odpověď je ano. A tak jsme do toho šli, platformě našli jméno Portu a celý příběh sepsali.

Brief & start

Petr nás nejdříve uvedl do obrazu. Společnost WOOD & Company spouští novou B2C platformu, které pracovně říká Aseto. Má suplovat investičního poradce
a každému sestaví investiční portfolio na míru. Stačí, když zájemce projde podrobným vstupním dotazníkem.

REMEMBERSHIP_ pro platformu navrhnou vizuální identitu, my se postaráme
o název. Společně zajistíme i workshop pro tým WOOD & Company. Dost to spěchá, takže raději co nejdřív.

Workshop & zadání

A tak jsme s Martinem vyrazili do Prahy na workshop, na kterém:

  1. WOOD & Company představili platformu a situaci na českém investičním trhu.
  2. REMEMBERSHIP_ metodou jobs, pains, gains zmapovali její výhody a problémy, kterým může čelit. Tým pod jejich vedením také sestavil designové otázky.
  3. My nechali klienta definovat tonalitu a ujasnili si požadavky na nový název.

Cesta k nové tonalitě je dlážděna post-ity.

Po 5 hodinách jsme jeli zpátky do Brna s jasným zadání. Název mimo jiné:

  • Musí odpovídat jedné ze čtyř definovaných designových otázek.
  • Musí být krátký a zapamatovatelný.
  • Musí být mezinárodně srozumitelný a mít ideálně dostupné
    domény .cz, .com a .eu.
  • Musí znít inovativně, solidně nebo moudře.
  • Neměl by končit na -o.

Rovnou jsme se také rozloučili s pracovním názvem Aseto, který končí na -o.

Fixy & mozky

V následujících dnech jsme chytrou zeď u nás v kanceláři popsali všemi designovými otázkami:

  • Jak bychom mohli změnit způsob, jak lidé nakládají se svými penězi?
  • Jak bychom mohli dovolit investovat opravdu každému?
  • Jak bychom mohli lidem pomoci se zabezpečit?
  • Jak bychom mohli získat důvěru v náš produkt?

A také požadavky a výhodami platformy:

  • flexibilita,
  • individualita,
  • dostupnost,
  • důvěryhodnost.

Výhody se vyplatí mít stále před očima.

Se vším podstatným před sebou jsme vytvořili základní rozcestník tonality. Není totiž možné, aby název současně akcentoval flexibilitu, individualitu, dostupnost, důvěryhodnost a u toho zněl inovativně, solidně a moudře. Místo toho zkoušíme jednotlivé vlastnosti a tóny kombinovat.

V tomto případě se naše mind mapa rozkošatila o čtyři silné větve:

  • Domov: platforma umožňuje investovat z domu, tedy každému.
  • Pohyb: díky aplikaci mohou investovat i vytížení lidé, kteří jsou stále v pohybu.
  • Dřevo: investice rostou stejně jako stromy, název navíc odkáže k WOOD & Company.
  • Investice: finanční terminologie ihned napoví, čeho se platforma týká.

K jednotlivým větvím jsme připisovali inspirativní slova v různých jazycích a rovnou
i návrhy názvů. Každý jsme probrali a také hned prohnali internetem, abychom zjistili, jestli jsme právě znovu nevynalezli kolo.

Takhle jsme třeba během pár sekund pohřbili okamžitý nápad Moneytoo - už dávno existuje.

Průběžně také přibývaly nové větve, například s připodobněním platformy ke zvířeti. Flexibilitou jednoznačně odpovídal chameleon (latinsky talpa) a název Talpato nám přišel natolik nosný, že vyvážil nechtěné -o na konci slova.

Při závěrečném ověřování jsme však zjistili, že talpa není chameleon, ale krtek, čímž jsme tuto větev zase pokorně uzavřeli.

Na konci prvního brainstormingu jsme tak měli 6 nosných návrhů a nový pracovní název Krtkáto. V životě bychom ho klientovi nenavrhli, ale kdykoli jsme si ho řekli, pobavil nás. A na projektech se vždycky dělá lépe s úsměvem.

TOP 3 & dalších 9

Šestici návrhů vzniklých kombinacemi výhod, tonalit a našich větví jsme nechali přes noc uležet a další den je opatřili náčrtem příběhu, claimu a informacemi
o dostupnosti domén
. Když všechny návrhy prošly interním testováním, poslali jsme je do REMEMBERSHIP_.

Následoval Skype, během kterého jsme jednotlivé návrhy probrali a vybrali TOP 3. Ty jsme v prezentaci seřadili podle toho, jak silné nám po absolvovaných krocích přijdou. Na prvním místě bylo Portu.

Nejdříve jen návrh jména s tematickou grafikou…

… a hned potom podrobnosti.

Prezentace putovala do WOOD & Company a hned vzápětí jsme posílali druhou se zbylými návrhy.

Nový název je totiž pro klienta brouk do hlavy a s návrhy si potřebuje vytvořit vztah.
U platformy, které všichni v týmu měsíce říkali Aseto, je těžké si představit, že se najednou bude jmenovat jinak. Všichni věděli, že je to nutné, ale když už byly nové názvy na dosah, žádný zdánlivě neseděl tak přesně.

Je to úplně přirozené.

V širším týmu jsme ještě v pondělí vymysleli dalších 6 návrhů, zároveň jsme
ve spolupráci s REMEMBERSHIP_ dovysvětlili, že součástí názvu je i claim a celá vizuální identita. Slovo jako takové je tedy jen jedním dílkem skládačky.

U nové várky návrhů jsme favorita neuváděli, pouze jsme upozornili, že nejsilnější návrhy jsou stále v první prezentaci.

Z následné e-mailové komunikace už bylo jasné, že se tým sžívá s Portu, přestože část stále preferuje Aseto nebo názvy, které se drží symboliky dřeva a stromu.

Lindvest, jeden z návrhů pracující se symbolikou dřeva.

Investogo akcentuje dostupnost a flexibilitu.

Netrvalo dlouho a bylo jasno – nová investiční platforma se bude jmenovat Portu.

Branding & web

Návazné práce jsme už sledovali zpovzdálí. REMEMBERSHIP_ navrhli skvělé vizuály, další agentura připravila a otextovala web www.portu.cz.

Ukázka návrhu práce s logem Portu.

Vše zdárně pokračuje, takže na konci roku už budou moci první zájemci svěřit Portu své peníze.