Pravidla brainstormingu, která vám přinesou lepší nápady

Martin Knižátko

Jaké jsou výhody zaměstnání v agentuře? Kromě práce v týmu, sdílení know-how nebo zajímavých klientů je to také možnost společně se nad projekty zamyslet. Aby toto zamyšlení – neboli brainstorming – bylo efektivní, musíte dodržovat určitá pravidla. Přečtěte si, která se nám v Obsahovce osvědčila.

Chystá se nový projekt a vy potřebujete nápady. Svoláte tým, sednete si kolem stolu a… všechno, co následuje, se zdá jako absolutní ztráta času.

Kolegové si vzájemně kradou slovo, střílí cokoliv je napadne, odsuzují ostatní nápady
a někteří jen tak sedí se založenýma rukama a mlčí. Sem tam zkontrolují telefon, aby se ujistili, kdy už tohle trápení skončí.

Je vám to povědomé? Přesně tak bohužel vypadá typický brainstorming, pokud se nedodržují pravidla.

Proč brainstorming vůbec dělat?

Dáváte dohromady témata na blog, funkce nové aplikace nebo řešíte uspořádání kanceláří? Vhodně zvolený brainstorming může pomoct takřka kdykoliv.

My v Obsahovce používáme brainstormingy při startu práce pro klienty, dílčích kampaních i drobných úkolech, jako je třeba vymýšlení claimu na bannery. Výhoda brainstormingu totiž spočívá v tom, že šetří čas.


Když se tři lidé sejdou na půl hodiny, vymyslí více nápadů než jednotlivec trápící se s úkolem půl dne. V uvolněné atmosféře brainstormingu se navíc lépe přemýšlí „outside of the box“ a hlavně všichni můžou navzájem rozvíjet své myšlenky. Náhodný či nesmyslný nápad jednoho může spustit geniální proud geniálních myšlenek
u druhého.

Neexistuje správný čas pro brainstorming. Takhle jsme se sešli nad fakturačním systémem ve dvě hodiny ráno.

Stačí pár pravidel

U brainstormingu se hlavně vymýšlí jedna idea za druhou. Od těch zřejmých po ty nejbizarnější. Samotné vymýšlení pravidla nemá, konání brainstormingu se ale bez mantinelů neobejde. Tady jsou:

  • Určete moderátora – facilitátora – organizátora. Jedna osoba musí vládnout pevnější rukou, aby se ostatní mohli uvolnit. Hlídá čas, určuje metodu, a když se dostanete do slepé uličky, snaží se prostřílet cestu ven. Také má na starosti „administrativu“ – svolává tým, hledá místo nebo připravuje podklady.
  • Stanovte si cíle. Každý brainstorming musí někam směřovat. Mějte jasno v tom, co chcete vymyslet. Ať už to jsou témata na blog, claim nebo komplexnější problém jako třeba nová workshopová metoda.
  • Určete počet lidí. Méně je někdy více. Plnou místnost lidí těžko ukočírujete
    a brainstorming se vám rozpadne dřív, než řeknete „nápad”. Můžete se řídit
    tzv. pizza rule – svolejte jen tolik lidí, kolik byste nakrmili jednou pizzou.
    A pokud máte rádi exaktní čísla – doporučujeme 2-6 účastníků.
  • Zapisujte všechno. Fakt všechno. Od těch nejstupidnějších nápadů po výstřely, které jen zdánlivě vůbec nesouvisí s tématem. Způsob je na vás: chytrá tabule, post-ity nebo alespoň notebook.
  • Nesuďte. I když... někdy jo. Opravdu špatné nápady moderátor prostě musí smést ze stolu. Udělejte to ale tak, ať neodradíte tvůrce idei od dalšího aktivního působení. Například zavrhněte i některý z vlastních nápadů.
  • Přizvěte lidi mimo bublinu. Každého brainstormingu by se měl účastnit alespoň jeden člověk, který o problematice nic neví. Například z jiného oddělení, oboru nebo třeba úplně jiné firmy. Čím více pohledů na věc, tím lépe.
  • Připravte si nápady dopředu. Někdo raději střílí od boku, jiný potřebuje důkladnou přípravu. Dejte účastníkům dva dny předem podklady, aby si mohli připravit nápady. A pokud si nápady dopředu připraví i moderátor, může
    ve správný čas tým nakopnout.
  • Nebojte se ticha. Když je ticho, lidé mohou přemýšlet a nejsou ovlivňováni. Navíc se ke slovu spíše dostanou ti, kteří obyčejně tolik nemluví. Nesnažte se nastalé ticho rychle přerušit, počkejte, až se přeruší samo dobrým nápadem.
  • Vyslechněte si nápady i po brainstormingu. Znáte to, když s někým vedete živou diskuzi u piva a cestou domů vás začnou napadat další a další argumenty? Dejte účastníkům prostor k vyjádření svých nápadů i po brainstormingu. Například spolu s dotazníkem na zpětnou vazbu.

Brainstorming potřebuje silného moderátora.

A kdy vůbec brainstorming uspořádat? Na tom nezáleží, důležitá je domluva. Dejte
o něm vědět dopředu, zeptejte se, jestli mají účastníci čas, jestli nejsou ve stresu
a zda-li mají energii. Správný brainstorming by pak měl trvat maximálně (spíše méně) dvě hodiny. A pokud je delší než hodinu, měli byste udělat krátkou přestávku.

Metoda je to, oč tu běží

Pokud skupina lidí přemýšlí společně nad jedním tématem, je pravděpodobné,
že o něm začnou smýšlet podobným způsobem. Chcete-li se tomuto vyhnout, zvolte správnou metodu.

To je ale těžší než uspořádat samotný brainstorming. Často je totiž zadání dost specifické. Metody, které nyní uvedeme, berte jako inspiraci. Vždy si je můžete upravit podle svého (cíle).

6–3–5

Kdy se hodí: Skvělá metoda tichého brainstormingu. Použijte ji, pokud víte, že máte
v týmu jedince, kteří se příliš neprojevují a také ty, kteří jsou dominantní a ovlivňují ostatní.

Jak na to: Šest lidí si sedne ke stolu a každý napíše na papír tři
nápady/řešení/myšlenky. Následně každý podá papír kolegovi po pravici. Ten rozvíjí tyto tři nápady dál. Každý podá papír pětkrát doprava, takže se všichni vyjádří ke všemu.

Alter ega/hrdinové

Kdy se hodí: Když se potřebujete na problematiku podívat jiným pohledem.

Jak na to: Každému ve skupině přiřaďte osobnost (skutečnou nebo fiktivní). Jak by daný problém vyřešil Bill Gates, Václav Havel nebo Krteček?

Osobnosti ale nemusí být slavné, při vymýšlení témat na blog MALL.CZ se vžíváme do rolí matek s dětmi, malých dětí nebo třeba (majitelů) psů.

Dvě hodiny, přes dvě stovky nápadů pro blog Mall.cz.
Důležité je všechno si zapsat (vyfotit).

Sketching

Kdy se hodí: Vizualizace přináší další úhly pohledu a netradiční řešení. Může pomoct, i když řešíte texty.

Jak na to: Probíhá to úplně stejně jako metoda 6–3–5, s tím rozdílem, že se nápady kreslí. A nevadí, že nemáte v týmu Van Goghy – naopak – tím lépe.

Zpochybňování předpokladů

Kdy se hodí: Řešíte například cílovou skupinu produktu? Skvělá technika.

Jak na to: Napište si všechny možné předpoklady, které dokážete k dané problematice vymyslet (ať už pravdivé nebo smyšlené). Například: starší lidé neradi nakupují na e-shopu, maminky s dětmi chtějí dopravu zdarma, muži tráví na e-shopu jen minimální čas. Potom nad předpoklady diskutujte ve skupině.

Wordstorming

Kdy se hodí: Když potřebujete slova. Hodně slov. Například pokud vymýšlíte claim nebo slogan.

Jak na to: Začněte s jedním, dvěma slovy nebo větou, která definuje problematiku
a přidávejte další. Synonyma, asociace, metafory, cokoliv. Potom dejte slova dohromady a uvidíte, co vám vznikne.

Takhle jsme vymýšleli claim pro CRM systém.

Toto byly jenom příklady, možností, kde čerpat inspiraci k metodám brainstormingů je spoustu. Nám se osvědčil například toolbox Hyper Island.

Důležitější než metody je ale hlavně dobrá nálada a otevřená mysl, takže vzhůru
na brainstorming!