Jak jsme za dva a čtvrt roku zvedli organickou návštěvnost blogu MALL z nuly na 57 000 lidí měsíčně

Jana Štukhejlová

AKTUALIZOVÁNO. Více než 400 článků, dva a čtvrt roku analytiky a pokročilé strategické plánování pro blog české e-shopové extraligy přináší výsledky. Kromě čísel nabízíme i pohled do zákulisí.

Hned na začátek upozornění – tohle bude delší čtení. Popis více než dvou let plných každodenní produkce obsahu s analytikou a strategickým plánováním prostě
do jedné normostrany nedáme.

My ostatní to pojďme vzít pěkně od začátku.

Od začátku znamená od nuly

Když jsme se v únoru 2017 seznamovali s blogem MALL.CZ, vycházely na něm přebírané články z produkce velkého mediálního domu a z přirozeného vyhledávání na něj chodilo asi 50 lidí měsíčně.

Dá se říct, že jsme začínali od nuly.

Dostali jsme základní informace a pustili se do práce. Psali jsme zhruba 10 článků měsíčně, plnili je do systému, ke každému chystali posty na sociální sítě a hledali fotografie.

Výsledky naší práce byly vidět okamžitě. Už v březnu přišlo na blog z vyhledávání 664 lidí a v dubnu 1 289. A tempo růstu zrychlovalo – v květnu 2018 to bylo už přes 17 000 návštěvníků, v srpnu 2018 přes 30 000 čtenářů a v dubnu 2019 dokonce přes 57 000 lidí z organického vyhledávání.

Na začátku jsme měli blog, na který chodilo pár desítek lidí měsíčně. Potřebovali jsme pro něj kvalitní obsah, jasný směr a dlouhodobě funkční strategii. S Obsahovou agenturou jsme na všem začali dělat v únoru 2017 a už o měsíc později se přirozená návštěvnost blogu 12× zvýšila.
Tereza Hajná, Marketing Project Manager

1. krok evoluce: analytika odhaluje souvislosti

V prvním půl roce spolupráce jsme blog plnili užitečnými články a hned od začátku
na něj nasadili měřicí skript, abychom zjistili, jaký obsah čtenáře zajímá.

Díky měřicímu skriptu jsme mohli měřit:

  • počet zobrazení článků,
  • míru čtenosti článků (= kolik % čtenářů čte články až do konce)
  • nebo skutečný čas strávený na stránce.

Na základě prvních výsledků jsme pak začali sami navrhovat témata a pomáhali tak MALL.CZ s přípravou publikačních plánů.

Líbí se mi, že Obsahová agentura na náš blog nasadila vlastní měřicí skript, pomocí kterého vyhodnocuje skutečnou dobu strávenou na jednotlivých článcích nebo míru přečtení. Tato data kombinuje s výsledky z Google Analytics a sociálních sítí, takže získává ucelený pohled na to, co funguje a co ne. Díky tomu pak přesněji plánuje další obsah.
Tereza Hajná, Marketing Project Manager

Nově jsme pro vybrané články začali tvořit infografiky. Umožňují nám vytáhnout zajímavé informace z článku, zkrátit délku textu a celkově obsah „provzdušnit“.

V infografikách pro blog MALL.CZ pracujeme s fontem a barevnou paletou, kterou značka používá napříč kanály.

2. krok evoluce: více článků, méně lidí

Postupně roste počet témat, která jsou v naší režii, až najednou zajišťujeme všechny kromě víkendových. Nové pořádky si u nás vyžádaly 3 zásadní změny:

a) Samostatným úkolem je nyní strategické plánování

Head copywriter každý měsíc sbírá data od analytika, informace o plánovaných kampaních a nejprodávanějším zboží od MALL.CZ, aktuální události i podněty
od týmu. Z toho následně sestavuje publikační plán na následující měsíc.

b) Sledujeme sociální signály

Head copywriter pravidelně pročítá komentáře pod články i na facebookové stránce MALL.CZ a mimo jiné zjišťuje, na jaká témata fanoušci reagují, jaká mají domácí zvířata nebo co nejvíc řeší u nové ledničky. Kvalitativní informace jsou skvělým doplňkem kvantitativní analytiky a pomáhají k zpřesňování person.

c) Zmenšujeme a specializujeme tým

Na blogu, který tematicky pokrývá technologie, mateřství i zahradu, potřebujeme rozmanitý, ale zároveň specializovaný tým. Vytváříme proto stabilní sestavu
o 5 copywriterech, aby se každý mohl plně věnovat tématu, které je mu nejbližší. Postupně se z každého stává expert na dané téma.

Do MALL.CZ týmu patří kromě copywriterů také analytik, projektová manažerka
a podpůrný tým zajišťující překlady infografik a nahrávání článků do systému.

Se vzrůstající návštěvností blogu započaly také práce na jeho propagaci. Společně
s MALL.CZ jsme začali pracovat na propojování blogu přímo s e-shopem, aby se například recenze zobrazovaly pod produkty na e-shopu. Na blogové články upozorňují i některé kampaňové landing pages a newslettery.

3. krok evoluce: fotíme

Po roce a půl psaní máme pokrytá všechna zásadní témata a nyní je můžeme rozvíjet a zpřesňovat. Když už máme článek o kojencích, kterým nestačí mateřské mléko, píšeme o příkrmech a také co dělat, když je dítě hystericky odmítá.

Pracujeme se sezónními tématy, která jsou zároveň nadčasová, takže je po aktualizaci a propojení s novými články můžeme použít i za rok.

Díky čím dál lepší znalosti cílové skupiny také přesně víme, jaká témata čtenáři chtějí. Strategické plánování se tak zrychluje a otevřely se nám nové možnosti v podobě vendorských článků.

Jak blog rostl, zvyšovala se poptávka vendorů po reklamních článcích. Klasické PR texty jsme ale na blogu nechtěli, a tak Obsahová agentura přišla s řešením: vendorské články nejsou prvoplánovou oslavou produktu, ale obsahově přínosným textem, ve kterém promovaný produkt sehrává jen jednu z hlavních rolí. Výsledky tohoto přístupu jsou skvělé a líbí se i vendorům – zatímco dříve objednávali jeden článek měsíčně, teď jich bývá i sedm.
Tereza Hajná, Marketing Project Manager

S důrazem na kvalitu obsahu i atraktivity pro cílovku dokážeme placený vendorský článek přirozeně vnořit na blog tak, že čtenost bývá ještě vyšší než u běžných nereklamních článků. Objednávky vendorských článků tak stoupají, vždy
si ale vyhrazujeme právo přijít s vlastním tématem.

Nové možnosti se nám pak otevřely v březnu 2018 s nástupem fotografa Emila. Nejen pro vendorské články teď můžeme produkty sami fotit, což nám umožňuje dopřát čtenářům ještě lepší zážitek.

Ateliér v kanceláři nám umožňuje doplňovat články o produktové
i lifestylové fotografie zboží.

Výsledky po dvou a čtvrt letech spolupráce

Dočkali jste se. Pojďme se podívat, co je za tímhle příběhem za čísla.

  • Od února 2017 do dubna 2019 jsme naplánovali a napsali více než 400 článků.
  • Za tuto dobu vzrostla organická návštěvnost blogu
    o 103 500 %
    (z 55 na 57 000).
  • Vyrobili jsme více než 200 infografik.
  • Nejúspěšnější články si přečte v průměru 30-50 000 lidí.
  • V průměru 80 % čtenářů čte články až do konce.
Za dva roky spolupráce s Obsahovou agenturou se blog z prakticky nulové návštěvnosti dostal na vysoké desítky tisíc přístupů měsíčně. Sledování trendů, sezónnosti a tvrdých dat + zkušenosti s obsahem, na kterých Obsahová agentura staví, se jeví jako správná cesta. Jestliže v červenci 2017 měl blog měsíční návštěvnost 20 000 lidí, v červenci 2018 už 70 000 lidí a v dubnu 2019 téměř 100 000 lidí, nemůžeme se dočkat, co nás čeká zase za rok.
Tereza Hajná, Marketing Project Manager

Vývoj organické návštěvnosti blogu MALL (únor 2017 - květen 2019)

5 poučení, které si pro svůj blog může odnést každý

Nemusíte blogovat každý den, abyste si z téhle případovky mohli něco odnést. Následující pravidla jsou platná pro blogy s denní, týdenní i měsíční frekvencí.