[C&CKH 12] Napište skvělý příspěvek na blog a využijte Business Model Canvas pro neziskovky

Martin Brablec

Rachel Sprung: How to Write a Blog Post

Po přečtení článku Rachel Sprung jsme se ujistili, že až na SlideSharové prezentace běžně připravujeme všechny typy příspěvků na blog, na které autorka upozorňuje:

  1. Texty, které radí jak na to
  2. Články postavené na bodovém seznamu
  3. Souhrnné příspěvky odkazující jiné články
  4. Novinky
  5. SlideSharové prezentace

Kromě toho našla i 5 tipů na ozvláštnění obsahu:

  1. Změňte úhel pohledu - zaměřte se třeba jen na jednu část tématu. A místo obecného článku o saunách napište třeba o tom, jak příjemně se v rozehřáté místnůstce sedí na lipovém dřevě, které v ní krásně voní.

  2. Nastavte časový rámec - vyberte si omezené období. Proč psát sáhodlouhý článek o vývoji CRM, když můžete popsat trendy pro příští rok.
  3. Zaměřte se na novou skupinu čtenářů - občas není od věci připravit článek jen pro část čtenářů. A místo 12 tipů, jak využít Facebook připravit 12 tipů, jak může využít Facebook prodejce raketových saní.
  4. Vyzkoušejte pozitivní nebo negativní přístup - pokud ve svých článcích preferujete pozitivní přístup, zkuste negativní. A naopak. A místo 10 rad pro zpracování potkaní kůže můžete vymyslet 10 věcí, kterým se při zpracování potkaní kůže musíte 100% vyhnout.
  5. Představte nový formát - pokud je na vašem blogu například “přerádcováno”, zkuste to jinak. A místo 8 rad jak postavit kůlničku na dříví připravte třeba Checklist věcí, bez kterých kůlničku na dříví nepostavíte.

Dohromady tak máte víc než 25 možností, jak namixovat obsah pro svůj blog. Záleží jen na vás, jak vše zkombinujete.

Neil Patel: A Simple Yet Effective Way to Convert Blog Visitors Into Customers

Firemní blog vám může přinést spoustu zákazníků. Stačí jen vědět, jak je ze čtenářů udělat. Z článku Neila Patela vyplývají 3 zásadní body.

  1. Využívejte landing pages - Podívejme se rovnou na malý příklad o jejich přínosnosti. Klienta si představte jako letadlo, které musíte správně pilotovat. Pokud čtenáře pošlete z článku na homepage, je to stejné, jako byste letadlo navedli stylem: přistaň ve Frankfurtu. Jakmile ale směřuje odkaz na landing page, je to jako když letadlo světly nasměrujete na osmou ranvej, třetí pojezdovou dráhu a pomocí follow-me aut ho dovedete až na konkrétní místo ke stání. A ještě k němu přistavíte schůdky.
  2. Soustřeďte se na lidi - Ukažte, že jsou klienti s vašimi produkty spokojení. Proto k článkům přidávejte tlačítka pro sdílení na sociálních sítích. Ideálně i s počtem komentářů, palců nebo třeba srdíček.
  3. Nabízejte obsah zdarma - Na slovo zdarma lidé zkrátka slyší. Pokud zákazníkům bezplatně nabídnete stejný a stejně kvalitní obsah, za jaký si konkurence nechává platit, přilákáte čtenáře a ještě posílíte důvěru ve svůj produkt.

Alexander Osterwalder: The Mission Model Canvas: An Adapted Business Model Canvas For Mission-Driven Organizations

The Business Model Canvas už možná znáte. Je to nástroj, na kterém stojí základy startupů po celém světě. Jenže u organizací, které neměří úspěch ziskem, tak úplně nefunguje. Alexander Osterwalder ho proto upravil tak, aby ho mohly využívat například neziskovky nebo úřady s pevným rozpočtem.

Jeho The Mission Model Canvas vychází z původního The Business Model Canvas.

V novém modelu ale zaměňuje:

  • Customer relationships za Buy-in & support
  • Customer segments za Beneficiaries
  • Channels za Deployment
  • Cost structure za Mission budget
  • Revenue streams za Mission achievement

Zatímco někde jsou změny jen kosmetické, jinde jsou výraznější. Pojďme se na ně proto podívat.

  • Buy-in & support - řeší, od koho musíte mít činnost schválenou a jakou potřebujete podporu, abyste mohli fungovat. Rozkaz tedy zní jasně: Najděte všechny, kteří do této skupiny spadají. A promyslete, jak si získáte a udržíte jejich podporu.
  • Beneficiaries - všichni, kdo přímo nebo nepřímo přicházejí do styku s vaším produktem. Třeba právníci nebo úředníci, kteří sledují, jestli odpovídá nastaveným pravidlům. Musíte proto dodat takový produkt, který všichni příjemci schválí.
  • Deployment - místo klasických distribučních kanálů se zabývá tím, jakým způsobem produkt mezi příjemci co nejefektivněji rozšířit.
  • Mission budget - rozpočet, se kterým budete pracovat.
  • Mission achievement - jinými slovy naplnění poslání. Může to být třeba počet dětí, které zachráníte před poraněním hlavy při pádu z kola. Měří se jen a pouze hodnotou, kterou přináší příjemcům.

Model samozřejmě nemusí využívat pouze úřady nebo neziskovky. Ocení ho například také firmy, které pro takové organizace pracují. Díky novému schématu totiž lépe pochopí specifika daného prostředí.