[C&CKH 26] Ověřujte fakta pomocí 8 jednoduchých technik

Libor Kamenský

8 rad, jak nešířit fake news

Každý copywriter si musí dát pozor, aby ve svých výstupech uváděl vždy jen pravdivé a ověřené informace. Každá nepravda totiž kazí reputaci nejen samotnému autorovi, ale také brandu klienta, který text zveřejnil.

Při ověřování informací se proto řiďte těmito osmi radami:

  • Každou informaci zkontrolujte dvakrát, ideálně u více zdrojů.
  • Jděte přímo ke zdroji informace, nebo alespoň co nejblíž.
  • Najděte autoritu v oboru či jiný legitimní zdroj (například Ministerstvo zdravotnictví pro informace týkající se zdraví) a ověřte si u něj informace.
  • Pokud si nejste jistí, informaci smažte.
  • Vytipujte zapeklité oblasti, které mezi lidmi rezonují, a věnujte jim zvýšenou pozornost. Při ověřování informací zde buďte obzvlášť pečliví.
  • Jděte do internetových diskuzí a hledejte zkušenosti konkrétních lidí. Informaci pak prezentujte jako zkušenost uživatelů.
  • Udělejte si alibi a vyhněte se potvrzujícím výrazům (jistě, nejlepší, nejúčinnější). Pokud některé zdroje tvrdí opačné informace, zmiňte to a nezastávejte jednu stranu.
  • Najděte člověka, kterého můžete ocitovat a informaci mu tak vložit do úst. Díky tomu informaci prezentujete jako jeho názor.

Nejzajímavější příspěvky z Konfery 2018

17. října se naše Margita zúčastnila pražské on-line marketingové konference Konfera, která si klade za cíl otevřeně hovořit o upozaděných tématech on-line světa. Speakeři byli převážně z řad současných influencerů. Vybrali jsme tři, kteří nás nejvíc zaujali, a shrnuli jsme hlavní myšlenky z jejich přednášek.

Tereza Salte

  • Populární česká blogerka Tereza Salte založila agenturu Elite Bloggers, ve které sdružuje tuzemské blogery a nabízí jejich služby značkám.
  • Hovořila o reklamách na Instagramu, které v Česku mnohdy nejsou označené. Lidé, kteří influencery sledují (tedy často děti), nepoznají, které příspěvky skrývají reklamu a které ne. Tereza proto vyzývá influencery k tomu, aby placené příspěvky označovali. Například v Norsku influencerům, kteří sponzorované fotky neoznačí, hrozí přísné pokuty.

Jana Sušňová

  • Jana pracuje v zákaznické péči pro Košík.cz a odpovídá uživatelům na jejich zprávy a komentáře na sociálních sítích. Na facebookovém účtu Košíku zanechávají zákazníci až z 90 % negativní zpětnou vazbu, například když Košík zrušil rozvoz na Moravu a Slezsko.
  • Reakce na stránce Košíku stojí za to sledovat. Mezi jejich zákazníky patří všechny skupiny lidí, a to z hlediska věku, sociální vrstvy i společenských názorů.
  • Při odpovídání na komentáře doporučuje Jana community managerům, aby si uvědomili, že lidé nenadávají jim, ale značce. Zároveň by měli zpětnou vazbu od zákazníků ve firmě šířit dál.

Michal Radar Vrátný

  • Michal vlastní pražskou posilovnu Železná koule, která dlouhodobě těží
    z originální propagace. Ve svém příspěvku několik kampaní blíže představil.
  • Projekt Amazing 12 ukazuje proměnu lidí, kteří posilovnu intenzivně navštěvují po dobu 12 týdnů. Fanoušci na Facebooku tak na vlastní oči vidí výsledek pravidelného cvíčení v Železné kouli.
  • Na sociálních sítích Železná koule sdílí příspěvky s podtitulem Humans
    of Železná koule
    , které se inspirují úspěšnými projekty typu Humans of New York. Skládají se z fotek návštěvníků posilovny a jejich životních příběhů.
  • Michal rovněž uspořádal originální šifrovací soutěž, při které v Praze vysprejoval na stěny 16 koulí. Soutěžící, který všechny koule objevil, vyhrál roční členství v posilovně.

Došly nápady? Vypěstujte si kreativitu

Stává se vám, že zíráte na prázdnou stránku ve Wordu a marně v hlavě naháníte kreativní múzy? Zabrousili jsme do knihy Kreativita a její rozvoj od Petra Žáka, jejíž druhá polovina poslouží jako užitečný toolkit pro bitvy s kreativitou.

Podle knihy má kreativní proces 4 fáze:

  • Preparace – vnímáte problém a zjišťujete, co budete řešit (například zadání od klienta).
  • Inkubace – přečetli jste si zadání a přemýšlíte o něm (často i bez svého vědomí).
  • Iluminace – přicházíte na nápad – aha moment může přijít sám, nebo se můžete nakopnout (například brainstormingem).
  • Verifikace – nápad uvedete do praxe a ověříte si, zda je dobrý.

Hlavně se vyhněte negativnímu přístupu. Pokud o sobě budete pochybovat, můžete
si navodit psychosklerózu, což je stav, ve kterém nejste schopní najít nové řešení.

Vaši kreativitu podpoří, když se u psaní budete bavit. K tomu vám pomůže třeba těchto sedm metod, které v Obsahovce zkoušíme:

  1. Pro rozepsání si pište na bílou obrazovku vše, co vás napadne. Nepřemýšlejte, co psát, pouze pište.
  2. Při zírání na prázdnou stránku si zapisujte své myšlenky bokem. Všechny nápady totiž můžete využít jindy.
  3. Pište ručně a střídejte druhy písma.
  4. Pište text z pohledu jiné osoby (například superhrdiny, zákazníka nebo vašeho oblíbeného spisovatele).
  5. Promluvte si o tématu s někým cizím (třeba s partnerem, kamarády nebo kolegy).
  6. To, o čem píšete, si nakreslete.
  7. Dávejte si výzvy. Můžete třeba psát všemi deseti, měnit pracovní prostředí nebo si napsat 6 neobvyklých slov a hledat způsob, jak je v textu použít.