11. díl: Jak se píše… vtip

Kamila Vlčková

Kdo je povolanější mluvit o používání vtipu v copy a propagaci značky, než stand-up komička? Lucie Macháčková je navíc moderátorka, scénáristka, herečka, spisovatelka a Head of Social v České televizi. V novém dílu podcastu si s ní Martin povídal o tom, jak vtip vytvořit i jak poznat, kam už se vtip nehodí.

Odlehčené copy s humorem chtějí i seriózní značky jako pojišťovny či banky. I ony se touží tímto přístupem přibližovat klientům. „A není to o psaní klasických vtipů. Spíš o používání přesmyček nebo dvojsmyslů, kterých čeština nabízí spoustu,“ upozorňuje Lucie.

Při používání humoru se vždy pohybujeme na hraně. Co někomu přijde vtipné, může být pro někoho urážlivé. „Humor je hodně individuální. Proto tvořím několik variant, na kterých si s klientem odladíme výsledný směr,“ popisuje. Vždy záleží na tom, jakou má firma tonalitu a jakou pozici chce svou komunikací získat. Důležité je také publikum. „Pokud jste úzce zaměřená firma a máte specifické klienty, které znáte, můžete si troufnout víc, než značka, která oslovuje celou společnost,“ dodává Lucie.

Pokud si vtip můžete v komunikaci dovolit, jak na něj? „Humor je jako sval a je potřeba ho cvičit. Takže psát co nejvíc, příliš nad tím nepřemýšlet a nebát se, že vtip není dost dobrý,“ doporučuje Lucie. Ke skvělým vtipům se musíte propsat a svůj styl si vytříbit. Což ostatně platí i pro psaní obecně nebo pro jakékoliv jiné řemeslo.

Lucie doporučuje trénovat třeba vymýšlením vtipů na slova, která uvidíte cestou do práce. Stavějte na více významech téhož slova nebo na obrazných pojmenováních. Další tipy, jak se naučit vtipkovat, si poslechněte v podcastu:

ikona Listen on Spotify
ikona Listen on Apple Podcasts
Ikona Listen on Google Podcasts