7 osvědčených způsobů, jak váš obsah dostat do médií
Nejlepší vztah s novináři si vytvoříte tak, že jim dodáte zajímavá data a nebudete jim moc často volat. Spolupráce s médii není jednoduchá, ale může přinášet skvělé výsledky. Zvlášť pokud se věnujete zajímavému oboru, vytváříte hodnotný obsah a potřebujete veřejnosti vysvětlit složité téma.
Nejdůležitějším předpokladem pro úspěšné PR je znalost mediálního prostředí – díky ní budete sami schopni reálně zhodnotit, jestli by například zpráva o nové pobočce vaší firmy zajímala Hospodářské noviny nebo spíše regionální Deník.
Proto čtěte noviny, sledujete zprávy v televizi, objevujte on-line média, poslouchejte rádio a všímejte si, co novináře zajímá. Nebo si najměte PRistu, který to bude všechno dělat za vás.
Mediální komunikace je časově náročná a investice do ní je trochu jako loterie, někdy přinese úspěch, jindy nemusí přinést nic. Připravili jsme pro vás pár tipů, které podle našich zkušeností výsledky přináší:
1. Najděte novináře, které budete zajímat
Ať už vyrábíte kosmetiku, dveřní zárubně nebo krmivo pro rybičky, vaše téma je vždy aspoň pro malou část veřejnosti relevantní. Pro velmi odborná témata je místo ve specializovaných oborových médiích (jejich seznam najdete například v aplikaci Monitora, která slouží k monitoringu médií).
Pokud chcete oslovit i neodbornou veřejnost a pojmout vaše téma trochu jednodušeji a obecněji, najděte toho pravého redaktora ve zpravodajských nebo lifestylových médiích:
- Otevřete si webové stránky vybraného média.
- Do políčka vyhledávání zadejte slova, která souvisí s vaším oborem.
- Otevřete si několik desítek článků z výsledků vyhledávání.
- Podívejte se, zda se u článků náhodou neobjevuje stále stejný redaktor.
- To je váš kontakt k oslovení.
Pokud si umíte představit, že by váš článek mohl ve vybraném médiu skutečně vyjít a nevypadal by mezi ostatními články ani trochu nepatřičně, pošlete ho tam.
2. Vydolujte zajímavá data...
Novináři milují čísla – hlavně taková, která přináší zprávu o české společnosti. Podívejte se do svých dat a položte si následující otázky:
- Můžeme podle našich prodejů nebo zkušeností prokázat nějaký nový trend? Příklad: Češi čím dál více investují do zabezpečení domů, zájem je hlavně o chytré alarmy.
- Můžeme srovnat situaci v Česku se zahraničím? Příklad: Slovenky utrácí za kosmetiku více než Češky.
- Dokládají naše data cokoliv překvapivého, zajímavého nebo zvláštního?
Příklad: V Česku klesá spotřeba piva.
Pokud jste ani na jednu otázku neodpověděli ano, nic se neděje – čtěte dál.
3. … nebo data získejte odjinud
Pokud vaše účetní knihy a databáze žádný mediální poklad neskrývají, běžte datům naproti. Možností je hned několik:
- Vyzpovídejte vaše zákazníky – například pomocí krátkého dotazníku v newsletteru. Zvlášť data z oboru B2B jsou mediálně cenná, pokud například dokládají aktuální trendy v českých firmách.
- Udělejte průzkum na on-line panelu respondentů. V něm se můžete zeptat opravdu na cokoliv. Ale nezapomeňte, že účelem dat je podpoření vašeho tématu v médiích – mezi komunikovanými daty a vaším byznysem musí být logická souvislost a vy musíte být schopni data odborně interpretovat.
4. Prodejte příběh vaší firmy
Další variantou je postavit sdělení pro novináře na vašem příběhu. Nepoznáváte se náhodou v následujících příkladech?
- Jste česká firma, kterou založila parta kamarádů v garáži a postupně se vám podařilo dostat se na českou, evropskou nebo dokonce světovou špičku vašeho oboru.
- Během firemní historie jste řešili velké problémy a neúspěchy, ze kterých jste se nakonec vzpamatovali, a ještě je otočili ve svůj prospěch.
- Během jednoho roku jste zdvojnásobili obrat a očekáváte rekordní finanční výsledky.
To všechno může být zajímavé pro ekonomické novináře, kteří rádi píší o příbězích českých značek. Pokud tyto příběhy občas čtete a máte pocit, že ten váš je podobně zajímavý nebo dokonce zajímavější, zkuste ho redaktorovi nabídnout.
5. Sledujte příležitosti a reagujte rychle
Proaktivní nabízení témat novinářům není jediná cesta do médií. Existuje i další způsob – reagujte na to, co už média řeší.
Pokud čtete článek, který se týká vašeho oboru a vy máte na věc úplně jiný názor než oslovení odborníci, pošlete jeho autorovi svůj komentář – ideálně do hodiny od jeho zveřejnění. Nezapomeňte uvést pár informací o sobě, které dokládají vaši kompetenci ke komentování tématu.
6. Načasujte témata na to pravé období
Na jaře se v médiích řeší daně, alergie a hubnutí do plavek, na podzim chřipka, topná sezóna a přezouvání pneumatik. Každý rok je to stejné. Přemýšlejte tedy, jestli se některá vaše témata nevztahují ke konkrétnímu období v roce a počkejte si na něj.
Tip: Projděte si kalendář mezinárodních a světových dnů – možná najdete den, který je jako stvořený pro komunikaci vaší zprávy.
7. Navazujte dobré vztahy s novináři
Ne, nemyslíme to tak, že je budete brát co týden na oběd do luxusních restaurací a posílat jim přání k narozeninám. Dobrý vztah může být paradoxně takový, ve kterém omezíte kontakt s novinářem na minimum.
- Pošlete mu jen to, co ho bude opravdu zajímat.
- Nepřipomínejte se, pokud to není nezbytně nutné.
- Nevolejte mu, pokud jste se na tom předtím nedomluvili.
- Nežádejte ho o vydání textu ani o informace o datu zveřejnění.
Pamatujte, že každého redaktora denně osloví desítky až stovky firem, PR konzultantů a tiskových mluvčí – dejte si proto záležet na kvalitě obsahu, který mu posíláte. Jen tak můžete v záplavě e-mailů vyniknout.
Rádi byste vaši značku v médiích viděli, ale na PR si zatím sami netroufnete, nebo na něj nemáte čas? Napište nám na dobrezpravy@obsahova-agentura.cz a my vás mediální světem provedeme.