Co nás naučilo natáčení webinářů – a co si z toho můžete odnést vy

Emil Gallík

V Obsahovce máme kromě armády copywriterů také vizuální tým. Díky tomu nemusíme všechny příběhy jen psát, ale občas si vypomůžeme i obrazem. Příkladem využití psaných slov i obrazu jsou webináře. Pokud si pohráváte s myšlenkou, že byste je v blízké době zkusili, máme pár praktických rad, které vám to hodně usnadní.

Důvody proč natáčet webináře

V Obsahovce klademe velký důraz na vzdělávání, takže webináře, tutoriály či on-line školení pro nás nejsou nic zvláštního. Narozdíl od živého školení za nimi nemusíte nikam jezdit, naučené poznatky okamžitě aplikujete do praxe a když pak sledujete webinář ze záznamu, můžete přeskakovat známé pasáže nebo se vracet zpátky, když vám něco unikne.

Obrovskou výhodou webinářů je, že u nich nezáleží na místě nebo času konání. Přihlásí se na ně zájemci ze všech koutů republiky, kteří by do Prahy, Brna nebo Ostravy nikdy nepřijeli. A když zrovna v daném termínu nemají čas, pustí si je později ze záznamu.

Předpokladem úspěšného webináře je nicméně kvalitní obsah. Pokud chcete na tvorbě webinářů jenom rychle a bez velké námahy vydělat, budete zklamaní. Webináře jsou běh na dlouhou trať – často fungují jako seriál, ke kterému se diváci vrací. Buďte proto připravení po natočení prvního webináře vydat další díl.

Jak poznáte, že je na čase dělat webináře

Děláte odborné konzultace pořád na to stejné téma? Sdílíte unikátní know-how, za které vám klienti ochotně platí? Webinář z vašeho aktivního příjmu udělá pasivní. Zisk ale není jediný benefit, který natáčení webinářů nabízí.

Na rozdíl třeba od sociálních sítí je pozornost publika u webinářů intenzivnější a trvá déle. Když se od vás zákazník nebo obchodní partner učí, prohlubuje se jeho důvěra ve vaši odbornost a posiluje povědomí o vaší značce. A když se mu díky vašemu webináři podaří vyřešit těžký úkol nebo problém, příště se na vás s důvěrou obrátí znovu.

Mini případová studie Sterimed aneb když je webinář jedinou volbou

Dost bylo teorie, čas na ukázku v praxi.

Sterimed je nadnárodní francouzská firma z oblasti zdravotnictví. Jejími klienty jsou nemocnice nebo zdravotnická zařízení po celém světě. Firma chtěla svým obchodním zástupcům, zdravotníkům nebo manažerům nemocnic předávat důležité know-how, ale osobně to kvůli vzdálenostem nebo rozdílným časovým pásmům při vší vůli nešlo.

Navrhli jsme proto školení formou webinářů. Pomocí videoprezentací může Sterimed „face to face“ vysvětlovat složité problémy, názorně ukazovat testy kvality produktů nebo demonstrativně vyvracet fake news, které šíří jiné firmy.

Ukázka z webináře pro Sterimed.

Jako Obsahovka samozřejmě nejsme odborníci na zdravotnictví a nevíme, z čeho se vyrábí sterilizační papíry do nemocnic. Odborný obsah webinářů připravil klient, my zase nastavili celý komunikační řetězec od prvního registračního e-mailu, přes natáčení video lekcí až po analýzu dat a vyhodnocení zpětné vazby účastníků.

Složité téma jsme klientovi pomohli přeložit do srozumitelného jazyka, vyrobili videopozvánku, otextovali registrační landing page, doplnili infografiky nebo sestavili mailing list včetně automatické rozesílky e-mailů.

Jednoduše jsme vytvořili síť, která zabránila tomu, že by někdo z oslovených o webináři nevěděl nebo nedostal včas připomínku. Během webináře i po jeho skončení tým Sterimedu odpovídal na odborné dotazy, my jsme se zase účastníků ptali na názory, abychom získali podněty ke zlepšení. První webinář byl tak dobrý, že si Sterimed hned objednal další.

Vytvořte si vlastní webinář

Jedním z nejtěžších úkolů před natáčením prvního webináře bylo… najít vhodný nástroj. Po X zkouškách jsme vybrali WebinarJam. On-line nástroj, který v sobě zahrnuje vše podstatné, co pro tvorbu webináře potřebujete.

Můžete do něj nahrát video s přednáškou, přiložit studijní materiály, propojit ho s vaším mailing listem nebo sestavit dotazník pro účastníky. Rozhraní vyžaduje nějaký čas, než se v něm zorientujete, ale pokud umíte klikat myší a angličtina vám nedělá problémy, první webinář můžete publikovat ještě dnes. Tedy za předpokladu, že už máte obsah.

WebinarJam má i své slabé stránky. Jeho vysoká cena za předplatné nás zaskočila a logika některých funkcí nám dala zabrat. I přesto u něj zůstáváme dodnes. Nic lepšího jsme zatím nenašli.

Co nás natáčení webinářů naučilo?

Výroba prvních webinářů pro nás byla výzva. Připravit komunikační plán v angličtině, zorganizovat příjezd lektora z Francie, najít vhodné časy, které by se hodily Britům, Australanům i Číňanům. To je jenom část agendy, kterou jsme pro našeho klienta řešili.

Ne všechno jsme vyřešili hned a někdy jsme dělali kompromisy. Odhalili jsme nedostatky WebinarJamu u diskuzního fóra, omezené možnosti pro streamování živě nebo limitované možnosti propojení s mailing listem. Všechny nedostatky ale převážil fakt, že WebinarJam umí skvělou analytiku. Abychom se posouvali dál, jsou pro nás data důležitá.

WebinarJam je nicméně určený hlavně pro jednoduché on-line streamování „od notebooku“. Stačí vám webová kamera, vestavěný mikrofon a můžete školit. Možnosti, které nabízí pro natáčení nebo úpravu video lekcí, nám nestačily.

Proto jsme se rozhodli webináře předtáčet a využít službu EverWebinar, kam webinář vkládáme, až když je hotový. Výhodou předtočeného videa je, že máme plně pod kontrolou kvalitu. Můžeme do výstupu post-produkčně zasahovat nebo vkládat titulky, grafiku či animace. Nehrozí nám výpadky zvuku ani obrazu, špatná synchronizace nebo stres z živého vysílání, kvůli kterému může přednášející vypadnout z tempa.

Když svou práci odvedeme dobře, většina účastníků rozdíl mezi živým webinářem a tím ze záznamu vůbec nepozná. Výsledkem je kvalitnější obsah, rychlejší tempo informací a méně „vaty“ kolem.

Webináře už umíme, učíme se podcasty a dál rosteme

Naši klienti mají odbornost, my jejich vědomosti zhmotňujeme do podoby článků, postů na sociální sítě, newsletterů, grafik, fotek nebo videí. Máme k dispozici technické zázemí a potřebné know-how pro rychlou přípravu webináře. Klienty provádíme celým procesem od přípravy prezentace až po rady a tipy, jak mluvit a vystupovat před kamerou.

Vizuální tým Obsahové agentury.

Navíc sbíráme zpětnou vazbu, analyzujeme míru zapojení účastníků nebo měříme, kolik z nich se dívalo až do konce.

V audiovizuálním obsahu vidíme takový potenciál, že jsme rozšířili prostory a připravujeme stabilní sety pro natáčení webinářů a podcastů. Žádné zdržování přípravou studia nebo hledáním prostoru, jednoduše „plug-n-play“. Snižujeme tím čas potřebný na přípravu i náklady na výrobu. Našim cílem je dělat vzdělávání prostřednictvím webinářů dostupnější.

Chystáte svůj první webinář a líbí se vám jak nad jejich tvorbou přemýšlíme? Napište nám na smidova@obsahova-agentura.cz nebo se rovnou podívejte co dalšího ještě umíme.