Jak a proč kvalitní firemní blogy přivádějí návštěvnost i nové zákazníky

Klára Kouřilová
Chcete budovat povědomí o své značce či produktech, přinášet obchodu kvalifikované leady nebo třeba nabrat nové zaměstnance? S tím vším vám pomůže kvalitní firemní blog. Zjistěte, jaké jsou jeho přínosy – podělíme se s vámi o zkušenosti i příklady z praxe.

Pokud si chcete osvěžit, jak začít s firemním blogem, mrkněte nejprve na náš podrobný návod, jak psát úspěšný firemní blog. Dnes budeme více analytičtí a zaměříme se na výsledky, které vám poctivý blog přinese.

Dobrý blog osloví zákazníky i vyhledávače

Ještě než přejdeme k výsledkům, je potřeba zmínit, že už když zakládáte blog, měli byste znát svou cílovou skupinu a témata, která ji opravdu zajímají. Pokud nevíte, začněte průzkumem trhu a zákazníků. Protože bez oslovování relevantního publika nejsou relevantní výsledky. Když se to ovšem povede, časová i finanční investice vložená do blogu, se vám vrátí už po pár týdnech.

jak vybrat venkovní stínění, výsledky Google vyhledávání

Když zákazník vybírá dražší produkt na desítky let, často začne googlením informací. Už tady ho můžete lapit (= dát mu informace, které hledá, a rady, kterými si získáte jeho důvěru).

nevýhody venkovních žaluzií – výsledky Google

Čím podrobněji téma zpracujete, tím spíš se k vašim článkům dostane.

Základem je také psát články věcně a přínosně, abyste internet nezaplavovali jen dalšími PR a SEO články, které nikoho nezajímají. Pokud je budou uživatelé číst do konce a vracet se k nim, ocení to také vyhledávací algoritmus a odmění vás výhodnou pozicí. V tom nejlepším případě třeba i tzv. featured snippetem (viz obrázek výše).

A teď k věci: Co tedy vaší firmě přinese blog?

  • Edukaci zákazníků a klientů. (Ví zákazník, co všechno tvoří cenu vašeho produktu? Když mu představíte, co obnáší výroba, přestane remcat.)
  • Posílení důvěry ve vaši značku. (Lidi se prostě bojí neznámých vod. Představte se jim.)
  • Vyšší zapamatovatelnost. (Najde zákazník u 5 z 10 vyhledávacích dotazů k tématu zrovna vás? Vsaďte si, že si vaši značku příště vybaví.)
  • A hlavně: prodej. (Nebo minimálně kontakt na potenciální prodej v budoucnu.)

To jsou hlavní argumenty, které se budou snadno vysvětlovat šéfovi. Pro markeťáky máme ale i další přínosy:

  • blog se stane přirozenou součástí webu a bude tam přivádět relevantní návštěvy,
  • zvýší organickou návštěvnost webu (lidé se k vám přes jednotlivé články dostanou přirozeně z vyhledávání),
  • a tím posílí pozice v organickém vyhledávání (čím častěji tam budou chodit, tím výše vás prohlížeč příště umístí).

Proč je organická návštěvnost tak důležitá?

Protože máte jistotu, že lidé, kteří se na web (článek) proklinou, se o dané téma skutečně zajímají nebo už jsou do něj v nějaké míře ponoření. K nákupu vašich produktů či služeb mají tedy mnohem blíže než ti, kteří bezmyšlenkovitě kliknou na reklamu.

Důkazy místo slibů:

V Obsahovce dlouhodobě tvoříme obsah pro blog značky NEVA. Od spuštění blogu výrazně rostla dynamika návštěvnosti celého webu. Z dat vidíme, že blog je vstupní stránkou pro 25 % všech návštěv webu. Z toho je většina organická, tím pádem velmi relevantní. Obrat firmy vzrostl během naší spolupráce o čtvrtinu za dva roky.

Už pátým rokem tvoříme také blog Money, který spadá pod společnost Solitea. Vysvětlujeme složitá témata z oblasti účetnictví a přitom následujeme framework See-Think-Do-Care, který sleduje obchodní cyklus zákazníka. A funguje to. Nejčtenější články na blogu mají desítky tisíc zobrazení a návštěvnost blogu přesahuje sto tisíc návštěv měsíčně.

blog MoneyS3

U blogu Money klademe důraz na odbornost a srozumitelnost.

Je jedno, jestli nabízíte produkty, nebo služby

Poodhalíme vám čísla i z našeho blogu, který právě čtete. Je klíčovým kanálem v návštěvnosti webu – přichází přes něj cca 62 % návštěv. Máme desítky klíčových slov průměrně na první pozici ve vyhledávání. Naše nejúspěšnější články mají návštěvnost ve stovkách měsíčně. Blog, ve kterém potvrzujeme naši odbornost a postavení na trhu, nám v průměru přivádí nižší desítky poptávek ročně.

Skrze blog už jsme získali také účastníky našich školení nebo i zaměstnance. Ti všichni nám říkají, že na našem blogu rádi čerpají inspiraci. Někteří potenciální klienti nás mají uložené třeba několik let „v šuplíku“ s tím, že až se jejich firma rozroste nebo se rozhodne šlápnout do obsahového marketingu, budeme pro ně první volbou. A proto se vyplatí dlouhodobý obsah dělat. Výsledky přichází pomaleji než u výkonnostního marketingu, ale jsou o to hodnotnější.

Když články baví, za propagaci nedáte ani korunu

Blog vůbec nemusí být drahá záležitost. Začít můžete i bez profesionálního copywritera. Když si vezmete k ruce pár odborníků na dané téma a sepíšete opravdu užitečné články (např. ukážete vlastní postupy, zkušenosti, reálné příklady z vaší praxe), své publikum si najdete rychle. Autenticita a reálně odžitá zkušenost se prostě ničím nenahradí. Raději se smiřte se stylistickou nedokonalostí než s nic neříkajícími články od levného copywritera.

  • Když jsme tvořili blog pro Mall.cz, odevzdávali jsme i 5 článků týdně. Témata jsme si ale nikdy netahali z rukávu. Tak jako u všech spoluprací jsme vycházeli z tvrdých dat, analýzy klíčových slov a průběžného sledování čtenosti článků. Díky tomu pak na Mallu v průměru 80 % návštěvníků dočetlo článek do konce.

Když se článkem na blogu někomu trefíte do vkusu, nasdílí ho na sítích, pošle svým známým, nebo o něm bude mluvit na firemní poradě před desítkou kolegů. Úplně zdarma.

  • Ideální je, když články navzájem provážete pomocí interních odkazů. Jednak tím zvyšujete šanci, že si vás čtenář zapamatuje, a jednak si usnadníte indexaci nových stránek v prohlížeči. (Nezaindexovaná stránka se při vyhledávání v prohlížeči vůbec nezobrazí.)

Blog jako základ pro sociální sítě

Blog tvoří nekonečnou studnici materiálu pro sociální sítě. Můžete tam sdílet celé články nebo jen vybrané úryvky. Snadno zrecyklujete také infografiky, grafiky a fotky z blogových článků. Díky blogu tak nemusíte pořád vymýšlet nová témata na sítě a můžete více času věnovat community managementu.

  • Další z blogů, které tvoříme, je pro Modrou pyramidu. Ke každému článku navrhneme příspěvek na sociální sítě, který přivádí další návštěvníky. Někdy se diskuze pod příspěvkem rozjede tak, že článek na Facebooku žije několik dní. Jindy ho zase přesdílí i finanční poradci Modré. Tím se obsah dostává ke čtenářům ještě lépe a poradci zároveň nemusí vymýšlet vlastní obsah.
Článek výhody práce na IČO, článek Modrá pyramida

Modrá pyramida má širokou základnu zákazníků, a tak jednou píšeme články na lifestylová témata a jiny odborná.

Vybrali jsme několik pěkných firemních blogů, které pomáhají posilovat důvěru ve značku a radí zákazníkům přesně tam, kde je to potřeba:

  • Fotobanka Shutterstock radí, jak upravovat fotografie anebo pracovat s obrázky na sociálních sítích.
  • Síť restaurací Ambiente ve svém blogu Jídlo a radost píše, překvapivě, o jídle.
  • Jobs.cz dává dohromady rady a tipy pro uchazeče o práci.
  • E-shop s pánskými doplňky Bubi Bubi nabízí spoustu inspirativních fotek i praktických rad ke svým produktům – designovým motýlkům a kravatám.
  • Tchiboblog – lifestylový evergreen.
  • Magazín Biooo staví na perfektní znalosti své cílové skupiny – žen, které mají rády přírodní kosmetiku.
  • Můj Stihl je pro změnu pro muže a kutily.

Chcete pomoct rozjet firemní blog? Ozvěte se nám.