Jak jsme natextovali web pro PKV, aby laik porozuměl energetickým úsporám

Markéta Rychnovská

Když začnete běžnému smrtelníkovi vyprávět o technickém oboru, možná si strčí ukazováčky do uší a pustí se do zpěvu. Tenhle odpor ale při psaní firemního webu zaměřeného na energetického laika musíte odbourat. Ukážeme vám naše metody, které jsme použili u textace webu PKV, které vedly ke zjednodušení a porozumění tématu investicí a dotací v energetice.

Dva roky nazpět jsme pro vás připravili návod, jak psát o velmi složitých tématech. Tuhle teorii vám nyní převedeme do praxe a ukážeme, které kroky se dají použít u textování odborného webu, jako je ten od PKV.

Web PKV: povede k osvětě v energetice a relevantní poptávce

Konzultanti z PKV pro vás zařídí vše kolem úspor a inovací v energetice. Specializují se na velké energetické projekty firem, obcí a zemědělců. Poradí vám s jakýmkoliv projektem, jehož cílem je zpracování energetického auditu, energetický management, kompletní analýza, nebo příprava a podání dotace.

Firma potřebovala pomoci s texty na nový web, který pro ni připravoval tým House of Řezáč, takhle tvorbu webu popsali v případové studii. Se starým webem jim ve velkém přicházely objednávky od jednotlivců, kteří řešili zateplení, nebo tepelné čerpadlo pro vlastní dům, což neodpovídalo jejich zaměření na B2B sektor. Nový web to měl změnit.

Za cíl měl:

  • dělat osvětu na trhu energetiky,
  • informovat o dostupných dotacích,
  • radit, jak zainvestovat úsporněji do provozu,
  • a hlavně: jak to celé dělat udržitelně, chcete-li zeleně.

Web měl říci, že konzultanti z PKV vše zařídí a spočítají za zákazníka, protože mají zkušenosti, přehled a ví, které řešení se mu opravdu vyplatí.

Komu PKV pomáhá

Hlavní cílovkou PKV jsou tzv. „energetičtí laici“. Představte si provozního ředitele ve firmě, starostu, nebo majitele farmy. Jde o lidi, kteří vědí, že mají v hospodaření s energiemi mezery a utíkají jim peníze. Neznají ale řešení a nerozumí odbornému názvosloví. A čím více termínů poslouchají, tím více se schovávají do ulity – „na tyhle dotace určitě nedosáhnu“.

Textace webu PKV v 7 krocích

1. Vybrali jsme tým pro web PKV. Do práce se pustili Katka s Ondrou, kteří s podobnými úkoly mají zkušenosti. Katka dělá strategie, Ondra v minulosti zase pracoval s dotacemi. V byznysu PKV se díky tomu rychle zorientoval. Znal už rozdíly mezi operačními programy a věděl, kde hledat informace o výzvách. Rychle si osvěžil, co je třeba splnit a doložit, když firma žádá o dotaci z Operačního programu Životní prostředí a další chuťovky.

Tím jsme si ušetřili spoustu vysvětlování a Ondra další informace nemusel dohledávat – na už tak zmatečných webech státních institucí.

2. Přeskočili jsme strategický workshop. Udělal ho za nás totiž tým House of Řezáč, který nastavil strategii webu a předal nám k natextování klikací prototyp. Z workshopů a rozhovorů jsme dostali výstupy a hotový brand manuál.

3. Udělali jsme si rešerši. Nastudovali jsme si konkurenci, abychom získali větší povědomí v oboru.

4. Sepsali jsme strategický manuál. Katka ze všech materiálů posbírala nejdůležitější informace a vytvořila dvoustránkový manuál. V něm vypíchla:

  • hodnoty firmy,
  • informace, které chceme o PKV zákazníkům říci,
  • rysy persony a její potřeby,
  • klíčová sdělení, která musí na webu zaznít,
  • základní body obsahové strategie,
  • stručně navrženou tonalitu
  • a principy a metriky pro vyhodnocování úspěšnosti webu.

Díky manuálu jsme nemuseli při psaní odbíhat do obsáhlých výstupů z workshopů.

5. Sešli jsme se s konzultanty z PKV a ujistili se, že nastavený manuál souhlasí odborně a chtěli jsme klienta ujistit, že jsme copywriteři z masa a kostí. Do té doby jsme totiž komunikovali jen s webdesignéry z House of Řezáč.

6. Otextovali jsme prototyp webu. Nejprve jsme si s Markem Šimkovským z House of Řezáč ujasnili logiku prototypu a napsali 4 typové stránky webu. Při textování musel Ondra přesně popsat technikálie, a přitom vše psát laicky. Proto se k jednotlivým sdělením vracel a s UX designérem i s odborníky z PKV se telefonicky ujišťoval, že vše chápeme správně.

„Z počátku jsem měl obavy, jak se tým Obsahovky popasuje s obrovským množstvím technických informací, které jsme získali při navrhování webu a překlopí je srozumitelně na web. Popsat totiž někomu z ulice, co PKV dělá a čím lidem pomáhá, je i pro energetika oříšek. Nicméně přístup Obsahovky mě uklidnil. Ondra do textů dostal něco, co se těžko popisuje slovy, ale když je čtete, vykouzlí vám malý úsměv na tváři. A navíc jsou psané tak, že i moje babička pochopí, o čem jsou vlastně investice do energetiky.“
Marek Šimkovský, designér z House of Řezáč

7. Doptali jsme se na čísla a na informace ke stránce „Kariéra“. Na závěr jsme doplnili texty o data – počty úspěšných dotačních projektů a množství ušetřených peněz. Informace jsme doplnili do titulků klíčových stránek, aby byl přínos pro zákazníky lépe uchopitelný. V textech totiž fungují konkrétní důkazy a čísla jako: „Pomohli jsme firmám s investicemi za 2,75 miliardy,“ lépe než nafoukané superlativy. K dokončení kariérní části webu jsme museli zjistit i hlavní důvody, proč by se lidé měli zajímat o práci v PKV.

S konkrétními čísly PKV dokazuje, že díky nim zákazníci dosáhli na dotace k modernizaci hospodářství, a přitom se naplno mohli věnovat půdě a zvířatům.

Jak mluvíme na cílovku PKV

Abychom věděli, jakým termínům cílovka PKV rozumí a kterým už ne, nahlédli jsme do výstupů z rozhovorů od House of Řezáč a analýzy klíčových slov. V podkladech z rozhovorů jsme našli poznámky z práce obchodníků z PKV. Ti jsou totiž se zákazníky denně v kontaktu a nám to pomohlo si cílovku lépe představit.

Věděli jsme, že musíme při textování odlišovat typy zákazníků. A na příslušné stránce vždy zmínit to, co daný segment zajímá nebo trápí. V praxi to znamená, že:

  • v soukromém sektoru lidé řeší fotovoltaiku, nákup nového kotle, nebo modernizaci podniku,
  • se ve veřejném sektoru snaží snižovat energetické náklady škol nebo osvětlení na ulicích,
  • v zemědělství chtějí dosáhnout na nákladné stroje nebo zateplení celého hospodářství
  • a v průmyslu potřebují zmodernizovat stroje i prostory pro zaměstnance.

Všechny kroky, kterými si zákazníci při investicích mohou projít, jsme na webu popsali jazykem „energetického laika“. Věděli jsme, že ve firmách i v obcích sedí technici či správci budov, kteří chtějí za energie platit méně, ale běžně nevedou fundované debaty s energetiky. Proto na stránce o průkazu energetické náročnosti budov čtenář nejdříve uvidí termín „energetický štítek“ v headlinu, který zná a používá i široká veřejnost místo zkratky PENB, které holdují spíše státní úředníci.

PENB, neboli „energetický štítek“ – jednoduše a uchopitelně.

„Znalosti evropských dotací, se mi při psaní PKV webu hodily. I když většina z nich na stránkách nezazněla, při psaní jsem je zohledňoval. Díky tomu jsem se mohl soustředit na rozdíly mezi sektory, kde konzultanti radí, a vystihnout přesně jednotlivé služby. Šlo mi o to, aby se klienti v textech našli a pochopili, o co jde, když jim PKV udělá energetický audit, nebo pomůže s energetickým managementem.”
Ondřej Pokorný, copywriter

3 užitečné tipy, které jsme si vzali z textace webu PKV

  1. Vyberte do týmu lidi, kteří mají k technickému tématu blízko.
  2. Z rešerší a workshopů si informace co nejvíce zjednodušte – vytvořte si manuál „jak psát pro…“, se kterým i nový copywriter, který naskočí do projektu, porozumí stylu psaní a základním technikáliím v oboru.
  3. Udělejte ze sebe hlupáka a doptávejte se zákazníka i na zdánlivě banální detaily. Zjistíte to, co byste sami nedomysleli a ušetříte spoustu času.