Jak jsme NEVĚ pomohli 5× zvýšit návštěvnost webu a o čtvrtinu zvýšit obrat

Jan Novák

Firma NEVA vyrábí venkovní žaluzie a screenové rolety a ještě na začátku roku 2018 prakticky nedělala marketing. To se ale změnilo s nástupem marketingového manažera Miloslava Matouška. Pod jeho dohledem od začátku roku 2019 naplno bušíme do obsahu, který společně s dalšími aktivitami přináší ohromující výsledky. Návštěvnost webu se za tři roky zvýšila 6×, organická návštěvnost 5× a roční obrat firmy se zvedl o více než 100 milionů.

Chceme oslovovat obchodní partnery i koncové zákazníky

NEVA venkovní žaluzie a látkové rolety vyrábí, ale neprodává a nemontuje koncovým zákazníkům – pouze je distribuuje svým obchodním partnerům, tedy převážně montážním firmám (ale také architektům nebo developerům). Navíc většinu své produkce exportuje do zahraničí. Hned na začátku spolupráce jsme si proto museli vyjasnit, koho vůbec chceme obsahem oslovovat.

Shodli jsme se, že cílem obsahu je posilovat známost značky v rámci České republiky. Ačkoliv tedy koncoví zákazníci nejsou primární cílovou skupinou, chceme, aby značku NEVA znali a poptávali. Aby vůbec věděli, že na svém domě mají venkovní stínění NEVA, byť jim ho instalovala například firma Diamond Design. Budeme tedy oslovovat koncové klienty se zájmem o venkovní stínění, montážní partnery a v menší míře pak také architekty, developery či výrobce oken.

Naší klíčovou spojkou v NEVĚ je marketingový manažer Miloslav Matoušek (vpravo).

Vsadili jsme na evergreen články

V začátku spolupráce jsme vsadili na ověřenou kartu – blogové články, které mají dle analýzy klíčových slov největší potenciál a odpovídají na nejčastěji hledané dotazy zákazníků. Jak žaluzie vybrat, kolik peněz stojí, jak dobře odolávají větru nebo jak se o ně starat. Tyto evergreen články i po letech přivádějí na blog NEVY tisíce návštěv měsíčně. Aby byly pořád aktuální, pravidelně všechny články kontrolujeme a v případě potřeby je aktualizujeme o nové informace, trendy nebo čísla. Díky tomu i starší obsah neustále žije.

Příjemné je, že lidé z NEVY s námi na všech výstupech ochotně spolupracují. Když píšeme o odolnosti žaluzií proti větru, pošlou nám oficiální třídy odolnosti i výsledky interních měření. Když píšeme o ceně, dají nám data z několika reálných zakázek. Výsledný obsah je tak autentický, uvěřitelný a obvykle tím nejlepším, co je na dané téma na internetu k dispozici.
Jan Novák, copywriting & konzultace

V článku o odolnosti žaluzií máme například tabulku, která vystihuje vše podstatné.

Pokračujeme případovými studiemi i nahlédnutím do výroby

Jakmile jsme vyčerpali základní témata pro koncové zákazníky, posunuli jsme se k obsahu cílenému spíše na obchodní partnery. Takže začínáme tvořit případové studie – navštívíme montážní firmu a ptáme se na spokojenost spolupráce s NEVOU. Kromě textu dodáváme také fotky a pokud respondent dovolí, natáčíme i video. Příkladem budiž případová studie s firmou MetalPlast.

Kromě toho jsme vymysleli seriál s pracovním názvem „Pod pokličkou výroby“, ve kterém NEVA transparentně ukazuje, jak žaluzie a rolety vyrábí. V sérii výstupů představujeme dodavatele lameloviny, motorů i komponent nebo krok za krokem popisujeme, jak se stínění vyrábí a montuje. Případný zájemce o spolupráci tak díky blogu předem ví, do čeho jde. A potenciální koncový klient vidí, jak poctivá NEVA je.

Samozřejmě dále pokračujeme také v tvorbě edukativních článků, chystáme newslettery nebo píšeme e-booky.

U případových studií přímo na místě fotíme a často točíme i video.

Jsme aktivní i na sociálních sítích

Většinu výstupů prezentujeme také na firemních profilech na Facebooku a LinkedInu. Kromě toho ale pro tyto sociální sítě tvoříme unikátní obsah – drobné zajímavosti a aktuality z dění ve firmě.

Každý týden si proto voláme a zjišťujeme, co se v NEVĚ děje. Jak stíhají zakázky, když je krize materiálu, jak se jich dotkla covidová pandemie nebo jaký nový stroj pořídili do skladu či výroby. Snažíme se, aby sociální sítě reflektovaly aktuální dění ve firmě a dokázaly NEVU polidštit a přiblížit montážním partnerům i koncovým zákazníkům.

Veškeré posty na sociálních sítích mají jednotný design ve firemních barvách.

Výsledky? Návštěvnost i obrat raketově rostou

Bylo by bláhové a neférové říci, že za výsledky NEVY v posledních třech letech stojí jenom náš obsah. Firma investuje do výkonových kampaní, objíždí veletrhy (pokud zrovna jsou), nakupuje lepší stroje, modernizuje sklad, aktivně obchoduje a dělá spoustu dalších aktivit.

Přesto můžeme říct, že (i) díky obsahu

  • má web neva.eu 6× vyšší návštěvnost (30 tisíc v roce 2019 vs. 180 tisíc v roce 2021),
  • má web neva.eu 5× vyšší organickou návštěvnost (14 tisíc vs. 74 tisíc),
  • byl blog v roce 2021 vstupní stránkou pro 45 tisíc návštěvníků (25 % z celkové návštěvnosti)
  • má firma o čtvrtinu vyšší obrat (449 milionů v roce 2019 vs. přibližně 560 milionů v roce 2021)
  • za poslední dva roky noví partneři, kteří se s NEVOU poprvé spojili přes web, objednali stínění v hodnotě téměř 35 milionů Kč.

Poznámka: obrat za rok 2021 je předběžný, ještě nemáme konečná čísla včetně přepočtů kurzových rozdílů. Výsledný obrat bude zřejmě o pár milionů vyšší, zpřesníme ho v dubnu 2021.

Těšíme se, co přinese budoucnost

Navzdory skvělým výsledkům neusínáme na vavřínech a společně s klientem pořád vymýšlíme, co za obsah tvořit v nejbližších měsících. Základy máme pokryté, teď se věnujeme sofistikovanějšímu a hero obsahu. Od léta 2021 se navíc do spolupráce zapojila také agentura PROFICIO, která připravila podrobnou analýzu klíčových slov a intenzivně pracuje na SEO – optimalizaci webu pro vyhledávání. Díky tomu máme další podněty na obsah a hlavně vidíme, že organická návštěvnost poslední měsíce roste mnohem strměji.

Pro další měsíce spolupráce už se nám rýsuje například kariérní portál určený výhradně pro potřeby náboru nových lidí a reálně přemýšlíme také nad firemním časopisem zaměřeném na téma venkovního stínění.

I po třech a půl letech spolupráce zkrátka víme, že stále je co tvořit a že NEVU můžeme smysluplným obsahem posunout ještě dál.

„Náš vztah s Obsahovkou prošel od svého začátku v roce 2018 několika fázemi. Od workshopového oťukávání a příprav prvních textů pro webovky, přes rapidní tvorbu pravidelného a relativně přímočarého obsahu na blog až po dnešní robustnější a složitější obsahové projekty s větším přesahem. V každém okamžiku nám lidé z Obsahovky byli více než rovnocennými kolegy a partnery, o jejichž zkušenosti a zdravý nadhled jsme se vždy mohli opřít.“
Miloslav Matoušek, Chief Marketing Officer, NEVA