Jak jsme připravovali noviny pro tisíce středoškoláků

Eva Smíšková

Gaudeamus je akce, kterou všichni maturanti dobře znají. Na jednom místě potkají zástupce z vysokých a vyšších odborných škol, kteří jim přiblíží, jak to na dané škole chodí. Gaudeamus se koná v několika městech a na tom brněnském se za víkend vystřídá přes 30 tisíc návštěvníků a 400 škol. A my jsme pro jednu z nich, NEWTON University, sepsali a vysázeli noviny pro budoucí studenty.

Povědomí o tom, co studenty zajímá, máme díky NEWTON.Today, informačním hubu NEWTON University. NEWTON.Today jsme totiž v roce 2018 založili a od té doby pro něj připravujeme rozhovory se studenty i experty z oboru, píšeme reportáže a informujeme o zajímavostech z marketingu, HR a dalších oborů, které na NC vyučují.

A právě naše hotové články z NEWTON.Today byly hlavním podkladem k novinám na Gaudeamus.

Jedním z cílů novin bylo představit osobnosti spojené s NEWTON University. Věnovali jsme jim samostatnou stránku.

Požadavek klienta: noviny musí reflektovat nový komunikační styl

Před Gaudeamem mají v NEWTONu vždycky pořádný fofr. Nejinak tomu bylo na podzim 2019, kdy se navíc rozhodli, že připraví noviny. A v nich:

  • ukážou uchazečům, že existuje NEWTON.Today,
  • využijí svůj nový vesmírný styl komunikace
  • a dají uchazečům důležité informace doplněné přehlednou a moderní grafikou.

Stěžejní bylo stihnout noviny v co nejkratším termínu, aby se včas dostaly do tisku a hned potom do rukou zástupců NEWTON University na Gaudeamu.

Pro akademický rok 2019/2020 zvolil NEWTON University vesmírný styl komunikace. Jeho součástí jsou slogany jako vesmírný rozhled, hvězdná budoucnost nebo NEWTONe, žádný problém.

Grafik a copywriter spolupracovali od prvních návrhů

Nejprve jsme si ujasnili přibližnou délku novin a témata. Shodli jsme se, že se v novinách objeví:

  • úvodník rektora,
  • článek o přijímačkách,
  • anketa rodičů
  • i představení zajímavých osobností spojených s NEWTONem.

Konkrétní rozvržení jsme pak rozebrali na interní schůzce copywriterů s vizuálním oddělením, kde si grafik rozkresloval na papír první nápady. Tento postup můžeme jedině doporučit – každý šel na schůzku se svými představami a rovnou jsme je prodiskutovali a vzali v potaz názory toho druhého.

Tím jsme vyřešili klasický problém, který všem markeťákům láme hlavu – prvně napsat texty, nebo udělat grafický návrh? A byla prvně slepice, nebo vejce?

Krácení textů nám usnadnily QR kódy

Články vybrané do novin jsme poté museli přizpůsobit formátu tištěných novin. To znamená:

  • zkracovali jsme,
  • přepisovali titulky a perexy
  • a přidávali odkazy na zbytek článku.

Protože se noviny rozdávaly off-line na Gaudeamu, nemohli jsme jednoduše vložit odkaz na zbytek článku k prokliknutí. Proto jsme pod články vkládali QR kódy s odkazem a k tomu sdělení, že zbytek je k dočtení na NEWTON.Today. Tím jsme čtenářům zároveň připomínali existenci obsahového hubu.

Grafik si na schůzce s copywriterem ujasnil obsah stránek a jeho úkolem pak bylo:

  • promyslet jejich strukturu,
  • zajistit všechny dostupné podklady jako design manuál, barvy, písmo nebo fotky,
  • projít si materiály od klienta, ve kterých se inspiroval používanými tvary a prvky,
  • a navrhnout hierarchii textů – vzhled titulku, podtitulku, perexu, mezititulků…

Z vizuálního týmu se do tvorby zapojila Bára Šmídová a Luba Peška. Pod kontrolou museli mít spoustu detailů – od sjednocení mezititulků po odkazy v QR kódech.

Spolupráce až do odevzdání klientovi

Při práci na novinách nikdy nenastala fáze, kdy by si copywriter nebo grafik řekl, že už má hotovo a teď to musí dodělat ten druhý. Společně jsme ladili noviny až do odevzdání klientovi.

Každý v týmu si z práce na novinách odnesl jiné zkušenosti a poučení. „Pro mě bylo náročné držet se jednotného stylu napříč všemi stránkami a také rozbíjet pravidelnost stránek, kde je hlavním obsahem masa textu. A díky QR kódům se nám povedlo komunikovat moderní zaměření školy,” popisuje grafik Luba Peška.

Pro copywritera bylo zase náročné razantní zkracování článků – někdy je to i těžší než napsat úplně nový text. Zároveň jsme do novin museli smysluplně propsat nový komunikační styl – a při tom pořád myslet na to, že cílovkou jsou mladí maturanti, které jen tak něco neohromí. Vsadili jsme na to, že oproti tradičním školám překvapíme moderním a mladistvým stylem komunikace, který není na sílu.

„Na Gaudeamus, největší veletrh vzdělávání v ČR, jsme chtěli našim uchazečům přinést obsahově zajímavé reklamní médium, které bude smysluplné a hlavně pro ně prospěšné. Proto jsme požádali Obsahovou agenturu, aby z našeho online magazínu NEWTON.Today, který tvoří, pomohla vybrat nejúspěšnější a nejvhodnější články pro tuto cílovou skupinu. Z nich poté Obsahovka navrhla a vytvořila poutavé noviny včetně grafického zpracování. Navržená podoba se velmi povedla a splnila veškerá naše očekávání, takže jsme až na pár drobných korektur mohli noviny zaslat na první dobrou rovnou do tiskárny. Noviny jsme navíc nevyužili jen na veletrhu. Nechali jsme je také doručit tisícovkám maturantů v ČR i na Slovensku přímo do jejich tříd. Na noviny nám od uchazečů přišlo mnoho kladných ohlasů, takže jsme rádi, že jsme se touto cestou vydali a podpořili nejen akviziční proces, ale i povědomí o NEWTON University u naší primární cílové skupiny.”
Michal Stružka, marketingový manažer NEWTON University

Tým NEWTON University vyšperkoval svůj stánek na Gaudeamu do poslední maličkosti. Foto: NEWTON University