Jak jsme spolu s rodiči vybudovali online magazín o hračkách, který v Česku dosud chyběl

Martina Krumpholcová

Robotičtí brouci, nabušené hlavolamy nebo designové doplňky od LEGO – firma SmartLife se už 15 let stará o to, aby se českým dětem dostávaly do pokojíčků originální hračky. Dva milovníci hraček a majitelé firmy nás přizvali k tomu, abychom jejich nadšení pro inteligentní zábavu šířili dál. A tak jsme vytvořili první specializované médium pro rodiče zvídavých dětí. Přečtěte si, jak celý projekt vznikal.

Všechno začalo poptávkou v únoru 2020. Česká firma SmartLife se na nás obrátila, abychom jim pomohli zvýšit povědomí o hračkách, které do Česka vozí. Nedělají generický dovoz z Číny, ale pečlivě vybírají značky, které jsou kvalitní a jedinečné. Mají rádi interaktivní hračky, na kterých se děti něco naučí. A to se nám líbilo.

Na úvodní schůzce jsme zjistili, že SmartLife nepotřebuje budovat svůj brand, ale zviditelnit konkrétní značky her a hraček, které prodávají. Těch je několik, pro každou navíc tvoří samostatný web a vedou odděleně sociální sítě. Je proto složité oslovit cílovou skupinu rodičů najednou a dostat všechny značky do povědomí. Potřebují nápad.

Pojďme tvořit online magazín

SmartLife sice působí v B2B a hračky dodává do největších hračkářství i českých e-shopů, jako je Alza nebo MALL.CZ, ale jejich produkty cílí na rodiče dětí zhruba od 6 do 12 let. To je skupina, která nás zajímá.

Dostali jsme volnou ruku, a tak se pouštíme do vymýšlení strategie. Začali jsme důkladnou rešerší:

  • prozkoumali jsme weby, YouTube kanály i profily na sociálních sítích zaměřené na hračky a recenze her – v Česku i zahraničí,
  • zjišťovali jsme, jak se o hrách a hračkách píše v českých médiích,
  • a ověřili si legislativní rámec tvorby obsahu o produktech pro děti.

Zjistili jsme, že minimálně v českém kontextu neexistuje platforma, kde by rodiče získali inspiraci na nové neokoukané hračky pro děti a mohli si přečíst hodnocení a zkušenosti skutečných rodičů. A to všechno doplněné o kvalitní a autentické fotky i videa či tipy, jak si s hračkami hrát a starat se o ně. Náznaky jsou, ale většinou jsou stránky na první pohled prodejní, obsahují PR texty od výrobců nebo nejsou hezky vizuálně zpracované. Objevili jsme díru na trhu.

A tak se pouštíme do vytváření Smarťáčka: online magazínu pro rodiče zvídavých dětí. Víme, co jinde chybí a na čem musíme stavět my. Klíčové je:

  • předávat reálné zkušenosti rodičů,
  • do testování zapojit i děti
  • a texty doplnit kvalitním a poutavým vizu obsahem.
„Obsahovou agenturu jsme oslovili s požadavkem přiblížit naše produkty, které prodáváme velkoobchodně našim odběratelům, přímo koncovým zákazníkům. Potřebovali jsme vyřešit lepší prezentaci našich produktů přímo těm, kteří si kupují hračky v obchodech nebo na e-shopech, ale nechtěli jsme investovat jednorázové peníze do TV kampaně. Obsahová agentura přišla s nápadem vytvořit internetový magazín o hračkách. A nám se tenhle projekt hned zalíbil.”
Tomáš Jurča, jednatel SmartLife

Obsah pro Smarťáčka netvoříme anonymně. Vystupují v něm skuteční lidé, se kterými se mohou čtenáři ztotožnit.

Začínáme testovat. Zn. Hledá se rodič

Firmě SmartLife se nápad líbí, dostáváme zelenou a v dubnu se pouštíme do práce. Začínáme tím, že hledáme externí posilu – mámu nebo tátu, kteří by testovali a poznávali nové hračky a nebáli se o nich psát ani mluvit na kameru. Podmínkou je alespoň jedno dítě ve věku 6 až 12 let. To aby si hračku osahali i přímo ti, pro které je určená.

Hledali jsme rodiče, který by na půl úvazku testoval hry a hračky. Z 15 rodičů jsme nakonec vybrali zkušenou blogerku Vendulu.

Výběrové řízení nezastavil ani koronavirus. Přihlásilo se nám celkem 15 rodičů, virtuálně jsme se potkali se 3 z nich a našli jednu vítězku: Vendulu, maminku sedmileté Valentinky a roční Justinky. Sama bloguje a točí videa na Instagram, takže jí práce za klávesnicí ani před kamerou není cizí. Už při prvním kontaktu jsme si sedli i lidsky. A když ustála celý onboarding online, věděli jsme, že je ta pravá.

„Mám dvě malé děti, takže hraní je u nás doma na denním pořádku. Jakmile jsem objevila nabídku práce pro Smarťáčka, vůbec jsem neváhala. Zpočátku jsem byla nervózní hlavně z psaní scénářů a natáčení videí – i normálně vypadající věta byla na videu příliš dlouhá a nicneříkající. Naštěstí jsem měla k ruce vizuální tým a fotografa Emila, který mi poradil, jak mluvit do kamery, a dal mi spoustu dalších tipů, abych na videu působila přirozeně a na výsledek se dobře koukalo. Komunikace s Obsahovkou je skvělá, i když většinu času pracuju z domova a řešíme věci na dálku. Všichni mi kdykoli pomůžou se vším, co potřebuju – od zpětné vazby na text až po domluvu na předání hraček. Skoro mi přijde, že se odpovědi dozvídám rychleji, než kdybych měla vstát od stolu a jít se zeptat do vedlejší kanceláře.”
Vendula Karlíková, externí copywriterka

Tvoříme web: v designu hlavolamů a v duchu hravosti

Mezitím stavíme web – podle přání klienta na platformě Solidpixels. Ladíme rozložení prvků od menu až po patičku, textujeme, přesouváme.

Náš vizuální tým zároveň vymýšlí koncept designu, barev a loga. Inspirovali jsme se logickými hlavolamy, které SmartLife také dováží. Logo tak vytváří pomyslné dílky, které do sebe zapadnou a vytvoří nápis.

„Hlavním konceptem loga i dalších grafických prvků Smarťáčka je skládačka pro chytré děti. Vycházeli jsme z tvarů hraček a principu skládačky. Logo tak na první pohled tvoří v podstatě jen hromada trojúhelníků, které dávají smysl, až když je chytře seskládáte do nápisu: Smarťáček. A přesně to vyjadřuje myšlenku celého Smarťáčka. Vždy je skvělé, když má logo podobný obsahový přesah.”
Emil Gallík, vizuální obsa

Podoba magazínu se vyvíjela – pro stránku o hračkách a vybavení pro děti jsme nakonec zvolili veselé barvy, které budou netradiční a neokoukané. Základní prvek designu tvoří trojúhelník, který znázorňuje část skládačky nebo třeba dětskou vlaštovku.

Tvoříme obsah: plánujeme, přebíráme hračky a testujeme

V obsahovém plánu chceme reflektovat sezónnost produktů, novinky na trhu i vyhledávací dotazy. Proto jsme se rozhodli, že online médium rozdělíme na dvě části:

  • Magazín je přímo navázaný na produkty. Patří sem recenze, představení novinek, reportáže nebo akční testy hraček. Články jsou delší a jdou do hloubky. Magazínových článků vychází pět měsíčně.
  • Rádce obsahuje obecnější témata navázaná na hry a hračky. Reagujeme na to, co rodiče nejčastěji zajímá, vycházíme třeba z otázek v diskusích nebo ve vyhledávání. Články jsou kratší a publikujeme zhruba tři za měsíc. Jsou to články typu: „Jak vybrat…” nebo „Jak se starat o…”.

Záhy si přebíráme první várku hraček a začínáme testovat a psát.

„U tak velkého projektu je hlavní dobrá organizace a plánování. Do tvorby obsahu totiž vstupuje spousta lidí a procesů: vytipování hraček pro recenze, schvalování plánu s klientem, zkoordinování předání hraček, nabriefování externistů, naplánování focení a natáčení, psaní a revize. Proto plánujeme obsah alespoň 2 měsíce dopředu. Zvlášť při startu projektu je navíc důležité určit jednoho člověka, který celý projekt řídí, má o všem přehled a zkoordinuje práci na všech frontách.”
Martina Krumpholcová, headcopywriterka Smarťáčka

V Magazínu ukazujeme, jak hračky obstály v našich testech, a dáváme inspiraci na trávení volného času s dětmi. V Rádci zase odpovídáme na nejčastější dotazy o výběru hraček a vybavení pro děti a radíme, jak se o ně postarat.

Tvoříme vizuální obsah: měníme ateliér v dětský pokojíček

Několikrát do týdne se potkáváme i s naším vizuálním týmem. Dobře víme, že alfou a omegou Smarťáčka totiž budou videa a fotky. A tak přestavujeme náš ateliér na dětský pokojíček se vším všudy. Díky tomu vizuální obsah působí reálně a autenticky.

Ke každému magazínovému článku vzniká speciální vizuální obsah zaměřený na daný produkt. V praxi to znamená, že děláme 5 photoshootů měsíčně.

U fotek vždy dbáme na to, aby byl produkt hlavním motivem obrázku a hned na první pohled bylo jasné, kam se má člověk dívat. Pomáháme tomu výběrem nerušivého pozadí, hloubkou ostrosti či barevným kontrastem.

Každý měsíc vznikají také dvě videa:

  • Videorecenze – delší povídací video se zhodnocením hračky nebo vybavení pro děti. Důležité je pro nás i správné načasování, například videorecenzi LEGO kufru jsme naplánovali přesně na dobu, kdy se jako novinka uváděl na trh.
  • Akční test – kratší zábavné video, ve kterém hraje hlavní roli akce. Začínáme třeba sumo zápasem nanobrouků nebo závody robotického pavouka se škorpiónem.
„Chceme, aby fotografie i videa Smarťáčka byly na první pohled rozpoznatelné. Proto vždy pracujeme s typickým prostředím, hračkami od SmartLife v pozadí nebo motivem trojúhelníků. Nejdůležitější je prvek akce – i když fotky a videa vznikají ve studiu na povel, snažíme se, aby si Vendula i její dcera Vája skutečně pohrály a užily si to. Díky tomu zachytíme autentické momenty překvapení, nadšení i radosti.”
Emil Gallík, vizuální obsah

Podívejte se na ukázku obsahu pro Smarťáčka a zkoukněte akční test stavebnicové pistole:

Všechna videa využíváme na Facebooku, Instagramu a staráme se o YouTube kanál Smarťáčka.

Startujeme včas na letní prázdniny

Blíží se červen a my se po několika měsících blížíme do finále. Grafika je hotová, články jsou nalité na blogu a na sítích se objevují první posty. Původně jsme chtěli Smarťáčka spustit symbolicky na Den dětí. To se ale nakonec nepodařilo – dodělávek je totiž ještě hodně. Řešíme funkčnost webu a spoustu dalších drobností, jako je:

  • napojení na Google Analytics a Google Search Console,
  • nasazení Facebook Pixelu,
  • nasazení Smartlooku,
  • optimalizace pro vyhledávače,
  • doplnění ochrany osobních údajů a cookies.


Chceme, aby bylo všechno tip ťop. Smarťáček oficiálně startuje 1. července. Ke spuštění jsme vytvořili speciální teaser video a spustili kampaně na Facebooku i Instagramu k přivedení návštěvnosti na web a sběru fanoušků stránky.

„Výsledný magazín se nám líbil na první dobrou. Jak celkový vzhled webové stránky, tak obsahové členění webu. Nejvíce nás ovšem nadchly produktové fotografie, kdy jsme viděli naše produkty ve vzájemném spojení a funkčnosti – přesně jak jsme si vždy přáli. Obsahová agentura navíc dodává obsah vždy na čas. Skvělá je i komunikace, profesionální přístup a samozřejmě profesionální výsledky.”
Tomáš Jurča, jednatel SmartLife

Jak to vypadá po 2 měsících fungování?

Všechno se rozbíhá, návštěvnost pomalu roste a objevují se první reakce. Zatímco v červnu, kdy se Smarťáček teprve pomalu začínal plnit obsahem, přišlo na stránku 52 návštěv, v červenci už je to 1 495 návštěv. Na konci léta mají úspěšné články stovky zobrazení a na Facebooku nás sleduje přes 600 fanoušků.

Tím pro nás práce teprve začíná. V ateliéru i kancelářích jsme v hračkách až po uši – testujeme, píšeme, fotíme, točíme a tak pořád dokola. Průběžně pracujeme také na:

  • sledování Google Analytics a vyhodnocování,
  • optimalizaci kampaní na sociálních sítích
  • a výhledově i spolupráci s blogery nebo rozesílání newsletterů.

Náš cíl je jasný – chceme ze Smarťáčka vybudovat silné specializované médium s publikem na sociálních sítích, desítkami videí, článků a stovkami původních fotek využitelných i v dalších kanálech. Sami jsme zvědaví, na jaká čísla se dostaneme za rok.

Zpět

Sdílet