Jak jsme připravili příručku, která děti učí programovat IoT
IoT, neboli internet věcí, je systém, který propojuje obyčejné věci s internetem. Liberecká firma HARDWARIO vyvíjí IoT řešení na míru pro firmy jako ŠKODA AUTO nebo E.ON. Kromě toho mají poslání dát světu novou generaci IoT profíků, kteří svými vynálezy zlepší okolní svět. Proto vyvinuli IoT stavebnici, pomocí které děti programují vlastní chytrá zařízení. Právě pro tyto budoucí Edisony a Tesly jsme připravili příručku, která je se stavebnicí naučí pracovat.
Nový vizuální styl: z abstraktních tvarů se stávají skuteční lidé
Na začátku naší spolupráce nemělo HARDWARIO pro stavebnici a vzdělávání jasně definovaný vizuální styl, pouze několik svých ukázkových ilustrací. Chtěli jsme, aby byl styl atraktivní pro mladou cílovou skupinu, proto jsme rovnou přemýšleli, jak zapojit vizuálně lákavé ilustrace, které použijeme nejen v příručce, ale i v obsahu pro web.
HARDWARIO nám nejprve dodalo několik vlastních ilustrací, ze kterých jsme měli při tvorbě vycházet. Ty ale byly příliš abstraktní. Proto náš vizuální tým ve složení grafik Lubomír a art directorka Bára připravili nový vizuální styl, který pracuje s širší paletou barev a reálněji napodobuje postavy, aby dětem lépe ukázal, jak se přístroj používá. Právě fotografie reálných lidí posloužily grafikovi jako vzor pro tvorbu nového vizuálu.
Nový vizuální styl (vpravo) lépe ilustruje, jak děti naprogramovaný vynález využívají v praxi.
V HARDWARIO ze začátku trvali na zachování původního vizuálního stylu, ale když jsme jim ukázali první návrhy nového provedení, byli z něj nadšení. Jediným přáním bylo, aby děti byly ve věku cílovky, tedy 12 až 18 let, a ilustrace byly rasově rozmanité. HARDWARIO totiž stavebnice prodává po celém světě.
V novém vizuálním stylu jsme ve velkém začali tvořit ilustrace ke článkům, do on-line akademie a také k tištěné příručce.
Požadavek klienta: miniaturní příručka, která děti naučí programovat
Do práce na příručce se společnými silami pustil vizuální a copy tým. Klient nám dal s provedením příručky volnou ruku, trval pouze na tom, aby se vešla do malého kufříku, ve kterém IoT stavebnici prodávají. Také musela obsahovat:
- k čemu IoT stavebnice je,
- jak ji děti sestaví a zprovozní
- a návod na první jednoduchý projekt, který si samy naprogramují.
Pomohlo nám, že příručka nebyla první obsah, který jsme pro HARDWARIO tvořili. Předtím už jsme pro HARDWARIO sepsali:
- texty na web,
- on-line akademii, kde malí vynálezci najdou základní programovací tipy a triky,
- a sérii projektů, podle kterých si děti sestrojí chytré vynálezy jako například alarm proti hladovým vykradačům ledničky nebo chytrý teploměr do psí boudy.
Copy výzva: jak pár větami naučit děti programování
Texty do příručky jsme nejprve sepsali v rozsáhlejší verzi pro web. Při jejich tvorbě nám velmi pomohlo to, že nám HARDWARIO jednu stavebnici darovalo. S jejich pomocí jsme ji sestavili, naprogramovali a pak už jsme jen postup podrobně sepsali.
„Líbilo se mi, že jsme se u tohoto projektu jako copywriteři učili programovat, to se nestává každý den. Velké díky patří markeťákovi Lukášovi Fabikovi, který nám vše ochotně vysvětlil. HARDWARIO kit je úžasně vstřícný a hravý produkt a jsem ráda, že se nám podařilo jeho vstřícnost a hravost ukázat v textech,” říká naše copywriterka Míša, která na projektu pracovala.
Při tvorbě příručky bylo úkolem copywriterů Michaely a Libora především to, aby texty na webu přizpůsobili malému tištěnému formátu. Míša navrhla strukturu příručky a upravila texty do podoby stručných odrážek.
To byla první výzva. V příručce jsme museli programování a sestavování hardwaru vysvětlit tak, aby ho pochopily děti na základních a středních školách. To vše jsme navíc museli dostat do krátkého textu, který se vejde na pár stran formátu menšího než A5. Osvědčily se nám krátké pokyny ve formě číselných seznamů doplněné vysvětlujícími obrázky.
Návody jsme natextovali pomocí stručných a přehledných číselných seznamů.
Texty v příručce jsme také zasadili do tonality odpovídající cílovce dětí a teenagerů. Proto jsme v nich například tykali, používali slovní hříčky, anglická slova a po každém náročnějším kroku chválili. Texty jsou stejně jako stavebnice hravé a plné nadšených emocí.
Chtěli jsme také, aby návody byly nejen souborem pokynů, ale aby zároveň byly pro studenty využitelné a atraktivní. Vcítili jsme se do jejich situace a napověděli jim, jak krabičku využijí ve svém běžném životě. Každý projekt jsme si nejprve sami sestavili, naprogramovali a vyzkoušeli, takže psaní šlo pak téměř samo.
Jakmile byly texty hotové, předali jsme je s klientem programováním nepolíbenému člověku, aby si podle pokynů sestrojil své první chytré zařízení. Ověřili jsme si tak, že copy je pro laika srozumitelné.
Nadšení po úspěšně naprogramovaném vynálezu jsme propsali do textů.
Jakmile bylo copy hotové, pustil se do práce vizuální tým. Jako první vytvořil ilustraci na přední straně. Grafik ji navrhl tak, aby pozornost čtenáře přitahoval kit, který v ruce drží školák s logem klauna na tričku. HARDWARIO tou dobou používalo klauna jako brandového maskota, takže grafik u každé ilustrace hledal způsob, jak do ní klauna dostat.
Přední strana příručky.
Copywriteři usnadnili vizuálnímu týmu práci tím, že každou dvoustránku navrhli jako jeden ucelený blok informací. Dvě strany díky tomu působí jako jeden obrázek. Čtenáři tak nemusí během programování zběsile listovat, ale na novou dvoustránku otočí až ve chvíli, kdy daný krok splní.
Pokud byl nějaký krok v návodu hodně stručný, grafik dvoustránku doplnil ilustracemi.
Aby příručka působila hravě, vynalézavě a zaujala děti na školách, doplnili jsme ji pestrými barvami a spoustou ilustrací. Inspirovali jsme se u návodů k dětským stavebnicím, kde jsou obrázky vždy výraznější než text a je radost jimi listovat, i když zrovna nic nestavíte.
Kromě ilustrací jsme použili i fotografie, které dětem lépe ukážou, jak stavebnici sestaví. Jednotlivé fáze sestavování nafotil v ateliéru náš fotograf Emil. Později z fotek vytvořil také GIF, který je na webu Hardwaria. Děti díky němu za pár sekund pochopí, jak stavebnici složí, aniž by museli přečíst jediný řádek.
GIF díky technice stop-motion jednoduše ukáže, jak stavebnici složit.
Výrazným grafickým prvkem příručky je kruh. Stavebnice je totiž specifická kulatým tlačítkem ve středu krabičky, jehož funkci si děti naprogramují. „Tlačítko, kterým proměníš svět kolem sebe” se tak stalo ústředním motivem příručky.
Na konec příručky jsme vložili návod, pomocí kterého si děti naprogramují první projekt – tlačítko pro mámu do kuchyně. Když máma tlačítko zmáčkne, dětem přijde zpráva na mobil o tom, že je na stole čeká oběd. Na těchto stránkách ilustrace vystřídaly screenshoty. Na nich děti vidí, jak má jejich programování vypadat. Screenshoty jsme očíslovali, aby bylo jasné, ke kterému řádku se vztahují.
Screenshoty jsme zasadili do kruhů, aby zapadly do vizuálního stylu příručky.
Měsíc od prvního zadání byly příručky v kufřících
Na závěr jsme příručku opatřili QR kódy, které děti navedou ke stažení nezbytného softwaru nebo je odkážou na další projekty, které si mohou sestrojit. Před odesláním do tiskárny jsme ještě připravili anglickou verzi příručky pro budoucí vynálezce ve Spojeném království.
Zadání příručky k nám přišlo na konci července a za měsíc už byly stovky čerstvě vytištěných příruček v kufřících. Díky efektivní spolupráci copy a vizuálního týmu jsme měli prototyp příručky za dva týdny. Poté už se jen ladily detaily a testovalo se, zda i úplní laici podle příručky sestrojí stavebnici a naprogramují tlačítko pro mamku.
„Obsahová agentura pro nás připravila jednoduchou a vizuálně atraktivní příručku, která děti rychle zasvětí do programování s HARDWARIO Kitem. Usnadňuje práci také učitelům, kteří si Starter Kit pořídili jako učební pomůcku do škol. Oceňujeme také rychlost přípravy, protože jsme hotovou příručku potřebovali odprezentovat na zákaznické konferenci.”
Přečtěte si také případovku o tom, jak náš vizuální tým připravil noviny pro tisíce středoškoláků.