Jak jsme vytvořili vzdělávací hub SalesDriver pro obchodní manažery

Libor Kamenský
Když obchodníka povýší na obchodního manažera, musí najednou řešit spoustu nových činností jako nábor, mentoring, leadership nebo nastavování obchodního procesu. Co dělat, aby všechny nové dovednosti rychle ovládl a co nejdřív se z něj stal profík? Pro tyto účely jsme spolu s CRM vývojáři z RAYNETu vytvořili obsahový hub SalesDriver.

Na začátku byl výzkum

V roce 2020 jsme pro RAYNET provedli výzkum formou focus group, abychom zjistili, co obchodníci a obchodní manažeři v běžné praxi řeší a co je zajímá. 27 respondentů odpovídalo 10 dní na zvídavé sady otázek a výsledkem byl 35stránkový dokument, díky kterému v RAYNETu získali ucelený vhled do pracovního života obchodníků a obchodních manažerů. 

Z výzkumu jsme mimo jiné s RAYNETem zjistili, že na českém internetu chybí podrobná, ale zároveň srozumitelná příručka pro začínající obchodní manažery. Ti se potřebují co nejrychleji zorientovat v nových činnostech, které najednou musí řešit. Prostě obsah, který když si obchodní manažer přečte, tak se z něj rychle stane profík. Ucítili jsme příležitost a pustili se do její tvorby.

Hlavním požadavkem na příručku byla odbornost. Lidé z RAYNETu jsou v prvé řadě vývojáři, takže ve vzdělávání obchodních manažerů nemají potřebnou autoritu. Obávali jsme se, že čtenáři by vzdělávací obsah pod hlavičkou RAYNETu nemuseli brát vážně.

Proto RAYNET do projektu přizval SALESDOCk – agenturu zkušených obchodních konzultantů, kteří pomáhali například Microsoftu, UberEats nebo Kenticu. Bylo nám jasné, že obsah postavený na jejich zkušenostech z praxe bude mít velkou přidanou hodnotu.

Hub pro obchodní manažery

Dalším krokem bylo vymyslet příručce vhodnou formu. Komplexní vzdělávací obsah lze zpracovat mnoha způsoby, zvažovali jsme například:

  • sérii článků,
  • e-book,
  • e-mailový seriál,
  • podcast
  • nebo videoseriál.

Nakonec jsme se rozhodli pro formát obsahového hubu, protože:

  • umožňuje uchopit široké téma s velkým množstvím samostatného obsahu,
  • čtenář najde obsah přehledně strukturovaný na jednom místě,
  • hub lze opatřit samostatným brandem a zároveň ho propojit se značkou RAYNETu,
  • obsah můžeme podporovat „spoke“ články na blogu RAYNETu, které témata z hubu podrobněji rozebírají a přivádí do hubu návštěvnost.
„Základem formátu hub and spoke je takzvaný pillar content, tedy hub na komplexní téma vyžadující delší vysvětlení. Musí být přehledný a otevřený, takže ho lze postupně rozšiřovat –⁠ typicky má formu subdomény na klientově webu. Hub je prostřednictvím odkazů provázaný s dalšími typy obsahu, například s webem, články či e-maily. Postupně tak buduje pozici i reputaci pro klíčová slova spojená s tématem a průběžně generuje pozornost a návštěvnost pro hlavní téma i související obsah.“
Libor Kamenský, copywriter v Obsahovce

Dalším krokem bylo vymyslet vhodnou strukturu. Obsah jsme rozdělili do 5 kapitol podle činností, které musí noví obchodní manažeři ovládnout:

  • Sales leadership,
  • Nábor a onboarding,
  • Obchodní proces,
  • Poznání zákazníka
  • a Obchodní vzdělávání.

Každou kapitolu jsme pak rozdělil do 2 až 5 článků zaměřených na konkrétní témata, například pohovory s obchodníky nebo nastavování provizního systému. Klíčové bylo pokrýt všechny důležité činnosti, které obchodní manažeři v praxi řeší. Celkově hub obsahuje 20 podrobných článků.

Česky, anglicky a prakticky

RAYNET má zákazníky po celém světě, takže i hub vznikl v češtině a angličtině. Velkou výhodou bylo, že lidé ze SALESDOCku mají kromě salesu i roky zkušeností s tvorbou kvalitního edukativního obsahu pro obchodníky v zahraničí, takže psaní anglických textů jsme nechali na nich. 

Obsah je díky tomu autentický a stojí na praktických zkušenostech. Články obsahují reálná data, best practices od expertů a praktické šablony.

„Kombinace pěti let v SALESDOCk, práce v US, tlumočení, a obecně pohybování se ve vícejazyčném prostředí, mi dala skvělý základ pro psaní odborných anglických textů. I proto jsme se rozhodli nevyužít pomoci externího copywritera. Široké obchodní know-how kolegy Jakuba Hona jsem přetavila do anglických článků, které jsme iterovali, dokud nevznikla verze, která srozumitelně předává naše zkušenosti širokému publiku RAYNETu.“
Jana Michelová, Project Manager v SALESDOCk

Hotové anglické texty od SALESDOCku jsme zrevidovali, dali jim vhodnou strukturu pro hub a vyznačili umístění grafických prvků, jako jsou například rámečky nebo ikony. Poté jsme texty přeložili do češtiny.

Do tvorby vizuálu a webu pro hub se pustili designeři z REMEMBERSHIP. Postavili jej na minimalistických prvcích a pestré vizuální paletě, která barevně odlišuje každou kapitolu. Podobu hubu jsme spolu s RAYNETem a REMEMBERSHIPem pravidelně konzultovali a předávali jim poznatky k UX nebo struktuře článků.

„RAYNET je náš „služebně“ nejstarší #friendsnotclients, o kterého se staráme dlouhodobě. Když jsme dostali prostor vymyslet, nadesignovat a vytvořit kreativní koncept obsahovému hubu, pustili jsme se do toho s velkými ideály. Vymyšlený koncept kombinování reálného světa se světem uvnitř aplikace, byl velký oříšek. Mimo jiné jsme strávili spoustu času v dílně a řešili 3D tisk, kterého se nakonec zhostil skvělý rejnok Jirka. Výsledkem je sada 20 ručně komponovaných vizuálů, na které jsem hrdý a které jsou i částečně jedním ze splněných profesních snů –⁠ větší produkce a velký prostor na kreativu bez zbytečných škrtů a tlaků, které jen poškozují výsledek a ve finále stejně tolik neušetří. Vizuály pomohly SalesDriverovi vystoupit z řady blogových článků a jiného obsahu. Velký dík SALESDOCKu, Obsahovce, našemu Martinovi a především prostoru, který jsme od rejnoka Vaška dostali.“
Petr Rubáček, Designér v REMEMBERSHIP
print screen z hompage SALES DRIVER, obsahového hubu pro obchodní manažery

Úvodní stránka SalesDrivera

Nakonec zbývalo hubu ještě vymyslet název. Musel být:

  • totožný pro českou i anglickou verzi,
  • stručný a výstižný
  • a zároveň trochu hravý jako všechny RAYNETí projekty.

Nakonec jsme se shodli na názvu SalesDriver. Po přečtení hubu totiž bude čtenář řídit obchod jako profík.

Před oficiálním spuštěním jsme hub ještě vypustili mezi vybranou skupinku uživatelů a fanoušků RAYNETu a poprosili jsme je o feedback.RAYNET je navíc účinně namotivoval tekutou odměnou pro toho, kdo přijde s nejzajímavějšími podněty. Díky tomu jsme vychytali chybičky a doladili detaily.

Závěr: Unikátní obsah postavený na zkušenostech expertů

Hotový SalesDriver je obsahový projekt, na který jsme opravdu hrdí. Takto komplexní příručka obchodního managementu nemá na českém internetu obdoby a RAYNET díky ní dohnal velká zahraniční CRM, která s podobnými obsahovými formáty běžně pracují.

„Byl to pro nás zatím největší content marketingový projekt, sami bychom nic takového nezvládli. I když výroba trvala přes rok, výsledkem je obsahový hub obrovské kvality, který věřím, že v Česku ještě roky nebude mít konkurenci. A proč to děláme? Už osm let se snažíme kromě kvalitního softwaru doručovat naší komunitě i špičkové know-how. SalesDriver pokrývá klíčové oblasti řízení obchodu. A přesně proto jsme tady - abychom lidem usnadňovali obchodování a řízení obchodu.“
Václav Prak, CMO v RAYNETu

Obsah SalesDrivera je díky zapojení odborníků ze SALESDOCku prospěšný nejen pro začínající obchodní manažery. Své si v něm najdou také ti zkušenější, kteří chtějí najít novou inspiraci a zjistit, co se učí obchodní manažeři velkých značek.

První ohlasy na SalesDrivera jsou velmi pozitivní. Svědčí o tom například doporučení na LinkedInu od lidí z oboru. Tímto ale práce nekončí. Díky dalšímu rozšiřování se bude efekt hubu zvyšovat a jeho výsledky budeme průběžně sledovat.

Ohlasy z LinkedInu