Jak napsat dobrý titulek: to důležité prozraďte hned

Michaela Tabakovičová

Stejně jako si dortík dáváte až po hlavním chodu, taky headline se obvykle píše až jako to poslední. Jde sice jen o pár znaků, ale když nevíte, jak na ně, tak se u nich pěkně zapotíte. Aby vám šly od ruky a místo rozčilování jste si je vychutnali, sepsali jsme, co nám v titulcích funguje.

Nejdůležitější je, abyste v titulku prodali obsah článku. Jasně a výstižně. Zní to jako banální rada, ale když si projíždíte internet, často vám titulek naslibuje něco trochu jiného. A není nic horšího, než moment zklamaného očekávání. Nad napsaným titulkem se vždy zastavte a řekněte si: odpovídá obsahu článku?

Nebuďte ale ani moc skromní. Pokud máte v článku nějakou vychytávku, třeba check-list, podrobnou infografiku nebo videonávod, nalákejte na ni už headlinem. Na co dalšího v titulcích myslet?

  • Prodává obsah článku
  • Překvapí nebo jinak zaujme
  • Má sloveso v akčním tvaru nebo rovnou v CTA formě
  • Téma sděluje na začátku
  • Čísla používá jen s mírou
  • Nesnaží se o clickbait ani o bulvárnost
  • Čtenář mu rozumí
  • Využívá klíčová slova
  • Meta titulek je co nejvíc shodný s titulkem článku
  • Nebojí se hravých obratů

Prozraďte překvapení

Představte si internet jako svět plný kinder vajíček. Prvních pár jste ještě nadšeně otvírali a koukali se, jaká překvapení obsahují. Ale brzy se vám tyhle sladkosti přejedly a teď by po vás musely svojí hračkou hodit, abyste o ně měli zájem.

Stejně tak je to s články a weby. Čtenáře už neláká lovit překvapivou informaci. Chce ji vědět hned, vlastně kvůli tomu na článek kliká. Aby se o té zajímavosti dozvěděl víc.

Z toho plyne: dejte to překvapivé / zajímavé / důležité hned na úvod. Uvnitř článku pak pište o detailech. I když vás z toho svrbí prsty. Protože takhle to máme my všichni, co rádi vyprávíme: nejradši bychom si zápletku nechali až na závěr.

Schválně srovnejte tyhle fiktivní titulky. V jednom najdete překvapení až uvnitř článku, ve druhém hned na začátku. Na který byste klikli?

  • Jak zapůsobit životopisem
  • Jak zapůsobit životopisem: ke jménu nikdy nepište titul

Mimochodem, pokud v článku pracujete s rozhovorem, je super vytáhnout zajímavou citaci už do titulku, například takto:

  • „Psa nejlíp vycvičíte, když ho nebudete kárat,“ říká zvěrolékař Petr Vlk

Slovesem přitáhněte čtenáře

V titulcích používejte akční slovesa, tedy slovesa, která vyjadřují osobu, číslo a čas. A ne, samotné infinitivy sem nepatří. Pomocí akčních sloves čtenáře vtáhnete do děje.

Porovnejte si dva příklady, v jednom není a v druhém je akční sloveso:

  • Jak se sprchovat šetrněji k přírodě
  • S těmito tipy se osprchujete šetrněji k přírodě

U kterého jste si představili sami sebe ve sprcháči? Pokud chcete titulek ještě trochu povýšit, použijte tzv. Call to Action (CTA) slovesa, tedy vyzývající slovesa v rozkazovací formě:

  • Sprchujte se šetrněji k přírodě: tipy, jak na to

To hlavní dejte dopředu

Důležitá věc: hlavní téma článku vypíchněte hned na začátku titulku. Zajistíte si ty pravé čtenáře, i když ti jen skenují výpis článků na vašem blogu nebo na Googlu.

Jak na to? Téma předsaďte za použití dvojtečky (jako jsme to udělali v titulku tohoto článku).

Porovnejte kupříkladu tyhle dva titulky. V jednom je téma na konci, v druhém na začátku. Kterého titulku by si podle vás víc všimla třeba Šípková Růženka nebo zahrádkář se zpustlou zahradou?

  • Velký návod, jak správně ostříháte zahradní růže
  • Zahradní růže: velký návod, jak je správně ostříháte

(Ne)používejte čísla

Rozmohl se nám tu takový nešvar. Spousta titulků začíná čísly. 10 tipů, kam na dovolenou... 5 cvičení, se kterými zhubnete... Myš se hýbe, klik, funguje to. A to i pro čtenáře, který matiku na základce přímo nesnášel.

Sami ale po letech číslování vidíme jeho slabiny. Čím vyšší číslo zvolíte, tím náročnější dojem budíte. A to internet neodpustí. Opravdu by se někomu chtělo číst 20 receptů na super omáčku na špagety nebo o 32 hrách, které musíme stihnout ještě před smrtí? Nám ne. Navíc čím víc tipů, tím menší punc exkluzivity jim dáváte.

A taky riskujete, že se váš blog stane přehledem číslovaných seznamů. Pokud vám to hrozí, napravte to jednoduše a číslo předsaďte krátkým úvodem s dvojtečkou (viz předchozí tip):

  • Zahradní růže: 6 rad, se kterými je správně ostříháte

Eticky a bez laciné senzace

Clickbaitu alias bulvarizaci se snažte vyhnout. Informace nevytrhávejte z kontextu. Bulvární styl vám může jen ublížit: nebudete působit jako seriózní médium. Čtenáři si to zapamatují a příště si rozmyslí, jestli vám znovu skočí na špek.

Jeden příklad za všechny je z nedávné doby a z oblasti žurnalistiky. Zpráva, že počet úmrtí se zdvojnásobil, působí děsivě. Už v perexu se ale dozvíte, že původní číslo bylo 11.

Tohle jsme si půjčili z žurnalistiky a z iDnesu. Pasáže jsme zvýraznili my. Titulek sice pravděpodobně donutil hodně lidí kliknout, ovšem kolik čtenářů skenuje jenom titulky a odchází vyděšených?

Taky neslibujte něco, co nemůžete dodržet, co by se mohlo někoho dotknout nebo co je laciné či zavádějící, jako třeba:

  • Nejlepší tipy na praní prádla
  • 5 nejzábavnějších her vašeho života
  • Na tento recept na jablečný koláč bude vaše babička žárlit

Vložte tam klíčová slova, ale ne na sílu

Klíčová slova jsou důležitá. Pro nás v Obsahovce je ale ještě důležitější srozumitelnost a čtivost. Když operujeme s klíčovými slovy, necpeme jich tam tolik, aby vypadaly jako pěst na oko.

Meta titulek (nadpis v Googlu) by se pak měl co nejvíc shodovat s tím, co čtenář po prokliku najde. Neměňte meta titulky zbytečně, zmatete čtenáře. Meta titulek má maximální délku 60 znaků i s mezerami (zbytek se schová za tři tečky).

Pokud ale za titulky uvádíte ještě název firmy, podobně jako to děláme my, můžete trochu improvizovat, abyste se do počtu znaků vešli.

Takhle by se tento článek měl zobrazovat na Googlu. S názvem firmy už bychom doporučený počet znaků překročili, tak jsme druhou částí titulku otevřeli perex.

Dovolte si malý vtípek

Hravé slogany zaujmou a hravé titulky stejně tak. Zkuste se zamyslet, jak to říct jinak. Používejte například slova spojená s tématem nebo slovní hříčky.

Který z těchto dvou smyšlených titulků vám přijde zajímavější?

  • Vyzkoušejte těchto 5 květinových krémů na pleť
  • Rozkveťte s těmito 5 květinovými krémy na pleť

Super je, když se vám občas podaří využít pořekadlo či rčení:

  • Jaké slevy se nevyplatí aneb nenechejte si vrtat koleno pro korunu

Jen pozor na klišé a fráze, ke kterým se od pořekadel snadno sklouzne.

U webu pro advokátku Kateřinu Obertovou jsme použili hravé spojení právní štít. Zjistili jsme, že to je to pravé ořechové, co firmy potřebují.

Při všem tom přemýšlení to nezkomplikujte

Srozumitelnost především. Nepoužívejte nezvyklá nebo matoucí spojení jen ve snaze být originální. Klikli byste na tento článek, kdyby zněl například takto?

  • Jak napsat dobrý titulek? Zkazte překvapení

Srozumitelnost si nejlépe ověříte jedním jednoduchým krokem...

Pošlete to někomu na přečtení

Ano. Upřímně, je pěkně těžké sepsat v pár slovech tohle všechno. Obecně platí, že čím kratší text má být, tím víc se u něj zapotíte. (A proto byste rozhodně měli adekvátně fakturovat čas, který na něm vysedíte, a neúčtovat si jenom počet znaků).

Pokud se nedaří, dejte si na titulek víc dní a nebo ho nechejte přečíst někoho druhého. Revize používáme i my u každého textu a hodně nám to pomáhá. Případně si napište víc verzí titulku a vybírejte z nich až další den s čerstvou hlavou. A to sami, nebo opět s pomocí kolegy.

Extra tip: Co platí navíc pro webové titulky

Na webu se držte tří pravidel:

  1. Jasně vystihněte, co díky vám zákazník získá.
  2. Řekněte, proč by do toho potenciální klient měl jít s vámi a ne s konkurencí.
  3. A vyhněte se klišé slovům jako nejlepší, jedineční a podobně – radši svoje přednosti ukažte na nějakém důkazu (např. Zjednodušili jsme zapisování docházky už u 500 firem).

Když jsme psali web pro stavební firmu Stav-idea, do titulku jsme promítli jednak, co firma dělá, a jednak její devízu: spolehlivost a pohodový proces.

Chcete více rad z praxe? Přečtěte si naše další návody.