Jak napsat pracovní inzerát, který kandidáty posadí do kancelářských židlí (nebo k mašině)
Psaní pracovního inzerátu krok za krokem
Než začnete inzerát psát
V ideálním světě by to mělo fungovat takhle: ještě než se pustíte do psaní, projdete si pár strategických dokumentů, například:
- Tonalitní/komunikační manuál – Tón inzerátu by měl být stejný jako veškerá komunikace vaší firmy. Takže pokud na webu mluvíte uvolněně, s humorem a tykáte, propište to i do inzerátů.
- Persony – Díky personám si lépe představíte, ke komu v inzerátu mluvíte. Pokud například víte, že je to ajťák kolem třiceti, znáte jeho koníčky a víte, že hledá práci, které posune jeho dovednosti, tak pište inzerát pro něj. Pokud persony definované nemáte, zkuste si svou představu o ideálním kandidátovi alespoň zběžně sepsat na papír.
- Výzkumy – Máte-li zpracované výzkumy mezi uchazeči, mějte je při psaní inzerátu stále po ruce. Ideálně byste z nich měli vědět, na co kandidáti slyší, co k práci potřebují nebo co je naopak odrazuje.
Jestli tyto dokumenty k dispozici nemáte a máte jen matnou představu o náplni práce, do psaní se ještě nepouštějte. Nejprve se potkejte s HR manažerem, budoucím nadřízeným obsazované pozice a případně i s člověkem, který na této pozici nyní pracuje. Ptejte se jich podrobně:
- jak si představují ideálního uchazeče,
- jak budou vypadat jeho pracovní dny,
- jaké na něj máte jako firma požadavky,
- co mu jako firma můžete nabídnout,
- co nového se naučí.
Před psaním si také ujasněte formu inzerátu. Velká část pracovních inzerátů na internetu má podobnou strukturu (náplň práce, požadavky, co nabízíme, další postup) a experimentování je spíše na škodu. Kandidát je na strukturu zvyklý a rychle si díky ní dohledá, co ho zajímá nejvíc. Teprve pak se rozhodne, zda si přečte zbytek inzerátu.
Některé firmy dávají přednost dlouhým popisnějším inzerátům. Třeba my. Obecně nelze říct, která varianta je lepší – vždy záleží na kontextu a kandidátech. Dlouhé inzeráty pište pouze v případě, že máte co sdělit. Nepřemýšlejte nad nimi jak nad šablonou, kterou musíte zaplnit, protože se to tak u vás historicky dělalo.
Delší inzeráty se hodí například když:
- jste firma s atraktivním produktem nebo skvělou firemní kulturou a víte, že kandidáti na to slyší,
- o kandidáty bojujete s podobnými firmami, od kterých se potřebujete odlišit,
- pozice je natolik specifická, že je nezbytné popsat ji podrobně, aby kandidát věděl, do čeho jde,
- víte, že vaši kandidáti vybírají práci velmi pečlivě (např. kreativní pozice),
- chcete kandidáty přilákat na osobu šéfa, který má zajímavý příběh a chcete ho představit.
A krátké třeba když:
- víte, že kandidáty nalákáte čistě na benefity,
- jste ve vysoce konkurenčním prostředí, kde potřebujete kandidáta rychle zaujmout,
- víte, že kandidáti neradi čtou a jdou jen po mzdě či benefitech (např. manuální pozice),
- jste firma nebo obor s vysokou fluktuací.
Ať už ale zvolíte jakýkoliv tón a strukturu, vždy pište inzerát v druhé osobě a oslovujte kandidáta – takže třeba ozvěte se, co byste měli umět nebo nabízíme vám. Inzerát je pak mnohem osobnější a nepůsobí jako oznámení na nástěnce úřadu.
Titulek inzerátu
Nejdůležitější pravidlo: Odlište se.
Když do pracovního portálu zadáte například „správce sítě“, objeví se vám desítky inzerátů s úplně stejným titulkem. Potenciální kandidát se kromě pozice nic nedozví a klikne jen kvůli tomu, že v okolí žádná zajímavější pozice pro jeho odbornost aktuálně není.
S tímto titulkem na pracovních portálech zaručeně zapadnete.
Titulek proto ozvláštněte tak, aby v davu těch samých pozic nalákal ke kliknutí. Funguje vypíchnutí zajímavého benefitu:
- Správce sítě pro firmu s infrastrukturou pro 50 tis. uživatelů
- Správce sítě, který se hodně naučí
- Správce sítě, 45 000 Kč
Nesnažte se být přehnaně kreativní. Obvykle to vede k tomu, že kandidáti nepochopí, o jakou pozici jde, a navíc vás hůře najdou přes vyhledávače. Vždy je lepší napsat „Hledáme zkušeného copywritera“ než „Vyhlížíme ostříleného slovotepce“.
Krátký úvod o firmě
Na začátku každého inzerátu stručně shrňte, kdo jste a proč dotyčného hledáte. Prostě jako když voláte zubaři a jako první řeknete, že jste Honza Novák a chcete se objednat na preventivku.
Nejdůležitější pravidlo: Buďte struční a pište informace, které budou kandidáta zajímat.
Častou chybou je, že vedení na personalisty tlačí, aby firmu v inzerátu vychválili do nebes a kandidát tak musí přelouskat pět odstavců, než se dozví náplň práce. Tolik informací kandidáti nepotřebují. Váš inzerát zavřou a přečtou si ten od konkurence. Pokud by některé kandidáty zajímalo víc informací, proklikají si váš web.
Stačí, když uvedete:
- čím se vaše firma zabývá,
- jak dlouho to děláte,
- jeden či dva velké úspěchy
- a (v ideálním případě) pravdivý důvod, proč danou pozici obsazujete.
Pokud napíšete, že rostete a rozšiřujete tým, ale po nástupu se zaměstnanec dozví, že jeho předchůdkyně odešla na mateřskou, vzbudí to v něm nedůvěru.
Takový úvod bohatě stačí.
Náplň práce
Nejdůležitější pravidlo: Pište pravdivé a co nejkonkrétnější informace.
V bodech sepište pracovní náplň tak, aby co nejrealističtěji popisovala každodenní práci na této pozici. Pokud si nejste jistí, jak taková práce vypadá, zajděte za kolegou na této pozici nebo nadřízeným dotyčného a zeptejte se na to.
Pár dalších rad:
- Buďte realističtí. Pokud uvedená náplň práce nebude odpovídat realitě, kandidát pravděpodobně do týdne odejde.
- Pište pouze hlavní náplň práce. Pokud firma bude chtít, aby nový markeťák jednou za rok udělal pár fotek z veletrhu, nepište jako samostatný bod tvorbu fotografií. Mohl by získat dojem, že to bude jedna z hlavních náplní jeho práce.
- Nepoužívejte interní výrazy. Vy možná víte, co je to slaďovací call, ale v kandidátově předchozí firmě tomu třeba říkali jinak.
- Doplňte inzerát citacemi kolegů a nadřízeného. Zeptejte se na jejich první dny v práci, co jim práce dala nebo čeho si nejvíc váží. Kandidát tak nahlédne pod pokličku a hned bude mít jasno, s kým se u vás potká.
Citací od budoucího kolegy s kandidátem navážete osobnější vztah a dozví se informace, které v inzerátech běžně nebývají.
Požadavky na zaměstnance
Nejdůležitější pravidlo: Pište pouze požadavky, které jsou pro vás klíčové.
Spousta firem zaplavuje tyto sekce inzerátů zbytečnými požadavky. Pro práci grafika přitom není důležité, jestli má maturitu. Důležité je, že ovládá Photoshop, InDesign, umí připravit tisková data a má 3 roky praxe.
Požadavky na zaměstnance explicitně rozdělte na ty důležité a na ty plusové. Spousta firem odradila skvělé zaměstnance jenom kvůli tomu, že do inzerátů bez kontextu uvedla požadavky na kompetence, které zaměstnanci reálně nevyužijí.
Vyhněte se subjektivním požadavkům jako pozitivní přístup, tah na branku nebo odolnost vůči stresu. Jednak jsou to klišé, nad kterými se dnes většina kandidátů pousměje, a taky implicitně dávají najevo, že je u vás něco v nepořádku. Například odolnost vůči stresu u kancelářských pozic typicky vyžadují firmy, které kvůli špatnému řízení nutí zaměstnance pracovat pod tlakem.
Zároveň se vyhněte heslovitému psaní. Místo „Praxe v oboru“ napište „3 roky praxe v agentuře nebo na volné noze“.
Kdyby herní vývojáři z Bohemia Interactive neoddělili sekci „Optional“, přišli by o skvělé designery, jejichž jediná slabina je, že podrobně neznají válečnou historii.
Benefity a co nabízíme
Nejdůležitější pravidlo: Nehledejte benefity za každou cenu a neslibujte, co nemůžete splnit.
V této sekci uveďte všechny benefity, které mají potenciál kandidáta přesvědčit, aby šel pracovat k vám. Pokud se totiž kandidát rozhoduje mezi vámi a konkurencí, mísou s ovocem ho nepřesvědčíte. Ale 30 dní dovolené, 5 sick days nebo propracovaný systém vzdělávání ano.
Velkým otazníkem v této sekci je mzda. Většina firem ji neuvádí, ale doporučujeme uvádět alespoň její rozpětí. Vyhnete se zbytečným pohovorům, po kterých vás kandidáti odmítnou pouze kvůli tomu, že očekávali vyšší mzdu.
Uveďte také lokalitu, rozsah úvazku, možnost práce z domova a typ smlouvy. Často se stává, že si kandidáti musí na webu firmy hledat její sídlo, aby zjistili, že je inzerát pro ně relevantní. A bohužel se často stává i to, že se kandidát na pohovoru dozví, že firma nabízí práci jen na IČO – když o schwarz systém nemá zájem, zbytečně jel 30 km vlakem a odchází s negativní zkušeností, o kterou se rád podělí se svým okolím.
Ostravští vývojáři z RAYNETu pravidelně zjišťují, proč jsou jejich zaměstnanci spokojení, a propisují to do náborových inzerátů.
Následující postup
Nejdůležitější pravidlo: Stručně a jasně popište, co má kandidát dělat.
V bodech popište, jak bude probíhat výběrové řízení – od první odpovědi až po podpis smlouvy. Pokud má u vás výběrové řízení více kol, vysvětlete, co se v nich bude dít a klidně přidejte i odkaz na LinkedIn profily lidí, s nimiž se uvidí.
Kroky stačí popsat jednoduše, ať kandidát ví, co ho čeká.
Na závěr zmiňte, jak vás má kandidát kontaktovat a co bude následovat. Typicky vyplnit a poslat formulář v inzerátu nebo napsat personalistovi či nadřízenému na uvedený e-mail. Dejte si pozor, ať pokyny popíšete jasně – jinak můžou e-maily zájemců končit třeba v e-mailech vašich kolegů nebo mezi obchodními poptávkami. Také nedávejte lidem zbytečně na výběr – uveďte jeden kontakt a všichni mají jasno.
Pravidelná náborová komunikace potřebuje strategii
Dobře napsaným inzerátem práce nekončí. Pokud chcete, aby vaše značka dlouhodobě přitahovala skvělé zaměstnance, potřebujete si pro náborovou komunikaci nastavit jasnou strategii.
Pokud s její tvorbou potřebujete pomoc, přečtěte si, jak tvoříme kariérní komunikaci, a ozvěte se nám. Nastavovali jsme ji pro desítky firem a rádi ji nastavíme i vám.
Obsahovka odkazuje