Jak pomocí obsahu nalákáte dobré zaměstnance

Michaela Tabakovičová

Nabírat kvalitní zaměstnance není snadné. Pomůže vám s tím ale dobrý obsah a promyšlený employer branding, tedy značka zaměstnavatele. Dali jsme pro vás dohromady, jak napsat HR inzerát, HR blogový článek a co by měl obsahovat kariérní web. A kromě toho se dozvíte základní tipy k vytváření firemních fotek a videí.

Pro několik našich klientů vytváříme obsah, který je součástí takzvaného employer brandingu. Pomáháme tak jejich HR oddělením oslovit nové zaměstnance tím, že ukazujeme, co je náplní práce a jaká tu panuje atmosféra.

Na budování své značky pro HR účely se zaměřte, ať už ročně nabíráte desítky juniorů, nebo jako jehly v kupce sena hledáte kvalifikované zaměstnance.

Opečovávaná značka zaměstnavatele se vám vrátí například v tom, že:

  • nábor nebude trvat tak dlouho,
  • seženete lepší zaměstnance,
  • lidé budou míň odcházet
  • a zaměstnanci budou produktivnější.

V článku se dozvíte

Co je to employer branding a proč by měl řešit i uchazeče, které odmítnete

Employer branding znamená budování značky zaměstnavatele. Jde o něco jiného než brand, který prodáváte zákazníkům. Lidem totiž nestačí, že máte dobré výrobky, aby se u vás chtěli ucházet o práci. Potřebují také vědět, jaké je u vás pracovat. Employer branding by měl ale s vaším celkovým brandem samozřejmě souznít.

Pokud přemýšlíte, jestli jde o komunikaci B2B nebo B2C, tak není ani jedno správně. Employer branding má svoji vlastní kategorii: B2E, kde E značí zaměstnance (business-to-employee).

Employer branding v ideálním případě řeší komunikaci na víc lidí, než kteří se k vám aktuálně hlásí o místo. Přemýšlejte i nad komunikací s lidmi, které nepřijmete. A taky s těmi, kteří se od vás rozhodli odejít. Budování firemní značky pro potřeby HR zahrnuje:

  • komunikaci před náborem,
  • komunikaci během náboru (odepisování uchazečům, atmosféra na pohovoru apod.),
  • komunikaci po neúspěšném náboru,
  • komunikaci na aktuální zaměstnance,
  • komunikaci na odcházející nebo bývalé zaměstnance.

Pojďme se teď zaměřit hlavně na fázi, kterou nejspíš palčivě řešíte: jak zaměstnance nalákáte dobrým obsahem.

Pochopte cílovou skupinu: lidé jsou při pohovoru ve stresu

Abyste oslovili své budoucí zaměstnance, musíte o nich vědět první poslední. Marketingové oddělení a HR oddělení musí úzce spolupracovat, protože recruiteři vědí, jaká skupina lidí nejčastěji chodí na pohovory. Pobavte se o tom a pokud o cílové skupině pořád nebudete mít jasno, udělejte si výzkum třeba pomocí dotazníků nebo rozhovorů. Cílovek můžete mít ve výsledku klidně víc (studenti, maminky na mateřské atd.).

V komunikaci pak mluvte tónem, který cílovku osloví. Stejně přemýšlejte nad benefity pro danou pozici: maminka na mateřské například ocení možnost firemní školky. Mít placené volno na zkoušky se zase bude líbit studentům.

Každá značka sice komunikuje na odlišnou skupinu, několik znaků ale mají všechny cílové skupiny společné. Lidé, kteří hledají novou práci:

  • jdou s kůži na trh často po pečlivém a dlouhodobém zvažování,
  • jsou z hledání nové práce a z pohovoru ve stresu,
  • bojí se odmítnutí,
  • mají strach ze změny a nového prostředí,
  • těší se na lepší práci.

Tyto obavy a touhy zohledněte, protože negativní zážitek z pohovoru může vyústit až v bojkotování značky nebo v další nechuť hledat si práci. Předejděte tomu například tím, že:

  • odpovíte na všechna zaslaná CV,
  • kontaktujete také nepřijaté uchazeče,
  • dáte jim feedback pro další pohovory atd.

Jak psát HR inzeráty

Existuje jeden typ obsahu, který řeší úplně každý náborář: náborový inzerát. Jde o klíčový text, který uchazečům napoví nejenom, jaká je pozice, ale i jaká je firma. Aneb pokud je vaše značka veselá a kolegové jsou vtipálci, inzerát by neměl být přehnaně seriózní. Pište inzeráty tak, aby uchazeč nebyl překvapený nebo nedejbože zklamaný, až k vám dorazí na pohovor.

Náš kolega Ondra Pokorný sepsal 16 tipů, ve kterých vystihl, jak nad inzeráty přemýšlet. Dopředu ale upozorňuje, že zaručený recept neexistuje.

Jak psát HR blogové články

Na potenciální zaměstnance můžou dobře zapůsobit články. Využijte témata jako:

  • Jak vypadají vaše kanceláře a jaké jsou jejich přednosti (pokud ve firmě máte super kavárnu nebo pěkný výhled na hrad, ukažte to),
  • kdo jsou lidé, kteří ve firmě pracují, co je baví, jaké mají koníčky, kam jezdíte na teambuilding (ať si uchazeč udělá obrázek, jestli mezi budoucí kolegy zapadne),
  • jaké projekty ve firmě řešíte (v rámci projektů popisujte úlohy, které by dělala vaše cílová skupina),
  • jaké máte klienty,
  • jak ve vaší firmě funguje nábor a jak se připravit na pohovor atd.

A hlavně pište tak, abyste zaujali cílovku. Pokud například nabíráte studenty, hledejte témata, která jsou společná pro váš obor i pro jejich zájmy. Poraďte jim třeba, jak si můžou zlepšit cash flow při studiu nebo jak se líp soustředit při učení.

V Obsahovce píšeme pro velkou konzultantskou firmu EY, která ročně potřebuje nabrat spoustu juniorů. Vytváříme obsah na kariérní web, pro který jsou cílovkou právě studenti a lidi čerstvě po škole. Takže když třeba píšeme o složitých projektech jako je práce pro automotive průmysl, vysvětlujeme je velmi srozumitelně. A konzultantů se ptáme i na jejich koníčky, na to, jak do týmu zapojují nováčky a co musí člověk umět, aby tu mohl pracovat.

Pro vytváření článků, které podpoří váš nábor, si zapamatujte tyto tři zásady:

  • dávejte informace zadarmo (budujete tak pocit, že jste sdílní a ve firmě máte know-how),
  • ukazujte tváře a příběhy vašich kolegů (ptejte se jich třeba i na zájmy a jak tráví volný čas)
  • a představte kariérní cesty stávajících zaměstnanců (kde studovali, jak vnímali nábor do vaší firmy, proč se rozhodli jít právě k vám atd.).

Jak napsat kariérní web a jak by měl vypadat

Když nabíráte velké množství zaměstnanců, hodí se vám vytvořit vlastní kariérní stránky. Sem budete dávat veškerý svůj hiringový obsah a taky tu získáte dost prostoru představit vaši firmu. Na rozdíl od prezentace na vašem firemním webu tady budete komunikovat tak, abyste lépe zaujali cílovku (= vaše budoucí zaměstnance).

Pro Direct jsme třeba vytvářeli celý náborový web včetně HR strategie. Nejdřív jsme udělali rešerši nejlepších kariérních webů světa a hledali jsme v nich spojnice.

Návrh kariérní komunikace pro Direct.

Přišli jsme na to, že nejlepší kariérní weby prezentují své týmy a konkrétní lidi. Se zaměstnanci Directu na různých pozicích jsme dělali hloubkové rozhovory, abychom věděli, proč je pro ně práce v Directu zajímavá.

Pak jsme dali dohromady zastřešující sdělení a pustili se do psaní. Chtěli jsme, aby v textech nebyly floskule, aby nepůsobily nabubřele a aby se do kariérního webu promítla tonalita a objevitelský archetyp značky. Ve výsledku jsme měli jsme dvě verze, které jsme testovali.

Už zmiňované EY má skvělý kariérní web Cesta s EY. Srozumitelně tu představují jednotlivá oddělení firmy a ukazují, kdo v odděleních pracuje i jak se k práci dostal. V blogové sekci zveřejňují rozhovory a edukativní články nebo přehled, co uchazeče čeká na pohovoru. Kromě toho na kariérní web nahrávají pozvánky na know-how akce pro studenty a samozřejmě nechybí ani výpis inzerátů s volnými pozicemi.

Kariérní web EY má svůj blog, kde jsou články i podcasty.

Myslete ale na to, že kariérní web je možná ještě větší závazek než fungující blog. Vyčleňte na něj in-house člověka nebo tým lidí. Agentura či freelancer vám sice pomůžou s tvorbou obsahu a strategie, ale pro dlouhodobé fungování nikdy nezastanou člověka, který vidí do firemních procesů a zvládne vybírat a domlouvat vhodné lidi na rozhovory.

Místo kariérních stránek udělejte kariérní landing page

Hodně firem samostatné kariérní stránky nepotřebuje, protože nabírá jen pár lidí za rok. Stačí jim promyšlená komunikace okolo. Stejně jako našemu dlouholetému klientovi, SaaS firmě RAYNET.

Kolegové z RAYNETu potřebovali nabrat jednoho člověka z Ostravy na zákaznickou podporu, který zapadne do uvolněné firemní kultury. Obyčejný inzerát s výčtem benefitů a požadavků by na to nestačil, firemní kulturu museli ukázat.

Dali jsme dohromady landing page. Ukázali jsme tu aktuální zaměstnankyně supportu Marušku, Magdu a Zuzku (tým MaMaZu), zjistili, koho k sobě potřebují, a sepsali to v osobní rovině. Součástí byl i online test, kde si uchazeči mohli vyzkoušet, jestli se na pozici hodí. Firma tak nemusela nahrávat inzerát na Jobs.cz a stejně získala dost ohlasů.

S náborem pomůže i video, které doplní landing page, blogový článek nebo hiringový web.

Bonus: 5 tipů, jak na HR fotky a videa

Rady od našeho fotografa a kameramana Emila Gallíka

1. Nepoužívejte fotobanku ani herce

Fotobanku a herce pozná i laik. Navíc nepůsobí dobře, když k vám člověk dorazí na pohovor a kanceláře vypadají úplně jinak než na webu. Ukažte skutečné lidi a prostředí vaší firmě. Klidně natočte náborové video, kde předáte základní info o firmě a kultuře v ní.

2. Dbejte na prostory, ve kterých fotíte

Zásadní je správný výběr lokace a úklid před samotným focením. Pokud víte, že se u vás v kanceláři fotit nedá, najděte si místo, které poslouží jako anonymní pozadí. Vhodné jsou třeba neutrální architektonické prvky jako sklo a beton. Pozor na focení v přírodě, foťte tu jen jednorázově. Při celoročním focení venku nebudete mít všechny fotky sladěné.

3. Pozor na amatérské fotky

Jestli mezi kolegy nemáte fotografa, najměte si na focení raději profíka. Fotky na mobil s chybnou kompozicí, nedostatkem světla či špatnou barevností můžou poškodit brand. Pokud nemáte na výběr, zvolte aspoň světlý interiér nebo exteriér a nafoťte všechny kolegy v jeden den a jednu denní dobu.

4. Uvolněte zaměstnance

Informace o focení vypusťte mezi kolegy dopředu, aby s tím každý počítal. Také se slaďte na dress code. Nefoťte v horkých dnech, jsme jenom lidi a potíme se. A co by měl fotograf říct během focení samotného? Začátečníci většinou říkají 3, 2, 1, sýýýr. Ale tomu se spíš vyhněte. Snažte se raději navodit uvolněnou atmosféru, povídejte si a během toho foťte. Nafoťte raději víc fotek kvůli mrknutí, zkuste varianty usměvavé a seriózní, aby si každý měl z čeho vybírat. Výběr pak nechejte na samotných zaměstnancích.

5. V náborovém videu nezapomeňte na výzvu k akci

Na konci videa musí být call-to-action, aby lidé věděli, co teď mají udělat. Například odkaz na další čtení na blogu, zaslání CV na konkrétní adresu nebo odkaz na kariérní stránku.

Ukažte vaše skutečné zaměstnance i pracovní prostředí, ve kterém bude nově přijatý kolega trávit svoje pracovní dny.