Jak psát úspěšný firemní blog [podrobný návod z praxe]

Kateřina Kalivodová

Zákazníky můžete na internetu přitáhnout dvěma způsoby: buď je na každém rohu bombardujete reklamou, nebo je necháte, aby k vám přišli sami. Jedním z předpokladů k fungující druhé variantě je udržovaný a aktuální firemní blog plný zajímavého obsahu. V našem článku vám ukážeme, jak si ho svépomocí vymyslet, naplánovat i udržovat.

Přínosy kvalitního blogu

Lidé píší blogy z mnoha důvodů. Chtějí se vypovídat, najít nové přátele nebo se třeba spojit s dalšími fanoušky železničních návěstí.

Proč to dělají firmy? Blogování se jim vyplácí z následujících důvodů:

1. Zákazníci značce více důvěřují

Zapátrejte v paměti. Jaké to bylo, když jste naposledy náhodou navštívili třeba nejbližší drogerii? Asi jste nestáli o to, aby na vás ještě ve dveřích prodavač vychrlil aktuální slevy na aviváž, že?

Ne. Místo toho jste si chtěli v klidu (a sami) projít nabídku, možná se i poradit a odnést si domů takový ten hezký časopis na lesklém papíře.

A stejné je to i na webu. Návštěvník by měl mít šanci firmu pořádně poznat. Nabrat užitečné informace o tématu, které ho zajímá. Nebo ve značce najít spojence, za kterým se dá vracet.

Dobrý firemní blog dokáže přesně takové pouto budovat. A až se jednou zákazník rozhodne nakupovat, ví, kam jít.

2. Posiluje pozice webu ve vyhledávání

Díky aktualizovanému firemnímu blogu si pravděpodobně výrazně vylepšíte pozice ve výsledcích vyhledávání i bez jakékoliv placené reklamy.

Vyhledávače totiž ví, že lidé chtějí přínosný a často aktualizovaný obsah, a takové stránky oproti jiným zvýhodňují. S tím, jak se bude váš blog rozvíjet, vás také návštěvníci najdou na čím dál tím více klíčových slov a frází.

V mnoha oborech jsou přední pozice na Googlu nebo na Seznamu důležité, protože uživatelé obvykle při vyhledávání otevírají jen několik prvních stránek.

3. Zajišťuje krmivo pro sociální sítě

Asi každá firma touží po tisících aktivních fanoušků na Facebooku a dalších sociálních sítích. Ale když jednou za měsíc sdílíte zprávu o stěhování prodejny nebo zkopírujete popisek nového produktu, nepřijdou. Vůbec je to totiž nezajímá.

Nabídněte jim místo toho něco zábavného (nebo alespoň užitečného). Pokud máte obsah na blogu, je to snadné. Stačí ho sdílet.

4. Pomáhá firmě stát se expertem v oboru

Díky pravidelnému blogování se zviditelníte. Když to budete dělat dobře, tak vás po čase začnou firmy z oboru i zákazníci považovat za odborníka.

To je výhoda. I vy určitě raději nakoupíte u toho, kdo svému oboru rozumí, než u “no name” firmy. A vůbec se nedivíte, že si specialista účtuje vyšší ceny a jste ochotní je zaplatit.

Jak funguje firemní blogování v praxi

Časová náročnost

Dobře vedený firemní blog vám může přinést mnoho užitku.

Ale nebudeme vám lhát. Není to bez práce a není to hned.

Blog rozhodně není nástroj, který vám rychle přinese nové konverze. Proč? Nějakou dobu trvá, než zákazníci a vyhledávače zaznamenají, že hodnotný obsah vůbec pravidelně tvoříte.

Dalším důvodem je množství obsahu. Zpočátku máte jen pár článků. Člověk, který na blog zavítá, si je rychle přečte a odejde. Ale když máte textů víc, články mezi sebou propojíte.

Zákazníka tím na webu udržíte déle a jeho důvěra k vám roste. Vždyť jste mu zdarma nabídli už tolik užitečného obsahu!

Pozor na mrtvý blog

Počítejte s tím, že zpočátku neuvidíte skoro žádný efekt. Potrvá to klidně několik měsíců. Po roce by se to mělo začít postupně lámat.

Najednou zjistíte, že vás lidé v oboru znají, a že se větší či menší skupina návštěvníků na blog pravidelně vrací. Jestli ale ani po dvanácti měsících nevidíte výsledky, něco je špatně – téma, kvalita nebo třeba cílení.

Samozřejmě záleží i na množství článků. S jedním měsíčně vám to celé potrvá déle, než když dokážete vydat jeden perfektní článek týdně. Ideální frekvence přitom neexistuje – pište tehdy, když máte co.

A když nemáte dostatek témat, aby vznikl alespoň jeden či dva texty měsíčně, raději se do blogu ani nepouštějte.

Jde to i bez peněz

Pokud si blog tvoříte sami, velkou výhodou je jeho nízkonákladovost. Ale na oplátku musíte vložit svůj čas. A také se leccos naučit.

Napsat dobrý článek plný relevantních informací může klidně trvat 4–6 hodin, a to i tehdy, když o tématu víte první poslední.

Kromě shromáždění podkladů totiž musíte připočíst i revize a kontroly, vyhledání fotografií nebo tvorbu infografiky a konečně i formátování článku v administraci webu.

Jak poznat, jestli zvládnete blogovat

Hodně firemních blogů rychle skončí. Jejich iniciátoři na psaní nemají čas a jsou zklamaní z toho, že hned nevidí výsledky.

Proto si nejdřív odpovězte na tři zásadní otázky:

  • Máte ve firmě někoho, kdo se chce blogu věnovat a má na to dost času?
  • Jste ochotní blogovat dlouhodobě?
  • Dokážete teď hned vysypat alespoň 20 témat, o kterých by stálo za to napsat?

Pokud jsou odpovědi záporné, do firemního blogu se nepouštějte.

Osvědčené formáty článků

Proč některé blogy uspějí a jiné nikdo nečte? Velká část “tajemství” spočívá v tom, že jejich autoři dobře znají své čtenáře a ví, jaký obsah ocení.

Pokud jste si odpověděli kladně na tři zásadní otázky, o kterých jsme mluvili před chvílí, určitě už přemýšlíte, o čem budete na blogu psát. Podívejte se, jaké typy článků mívají největší úspěch.

1. “Jak na to” články

Možná je pro vás samozřejmé vědět, jak vyměnit strunu v sekačce, připravit raw palačinky nebo třeba uvést do provozu CNC stroj.

Existují ale zástupy lidí, kteří to neví, a základní postupy si vyhledávají na internetu.

To je vaše příležitost! Sepište osvědčené postupy a vytvořte detailní návody pro začátečníky. Pokud už podobné články na internetu existují, zaměřte se na to, aby byl váš návod propracovanější než jiné, nebo ukazoval více z vašeho know-how.

Neznamená to, že váš článek musí mít hned deset stran, ale můžete využít třeba názorné obrázky nebo video.

Při hledání témat se inspirujte třeba Google našeptávačem. Ukáže vám, co lidé často hledají.

Ukázka: Pokud začínáte s vařením, zamilujete se do receptů Jany Florentýny Zatloukalové. Podle nich totiž zvládnou uvařit i úplní kulinářští analfabeti. Podívejte se, jak vypadá třeba její návod na vaření vajec.

2. Rady a tipy všeho druhu

Lidské touhy jsou univerzální a snad každý chce být bohatý, zdravý, úspěšný a oblíbený. Využijte toho a poraďte lidem, jak některou z těchto tužeb naplní pomocí vašeho výrobku nebo služby.

Ale pozor na obecné povídání, které nikoho nezajímá. Raději využijte svých zkušeností a podělte se o konkrétní tipy. Napište třeba článek o tom, jak automatizovat určité funkce pomocí vašeho softwaru a ušetřit tak víc času, nebo poraďte, v jakém jídle se vyskytují konkrétní vitamíny a jak být díky tomu zdravější.

Spočítejte rady a jejich počet využijte v titulku – např. 8 věcí, na které si dejte pozor při výběru nové televize. Konkrétní číslo zaujme víc než obecný nadpis.

Ukázka: Hezkou inspiraci najdete na blogu o hubnutí od Petra Nováka. Podívejte se třeba na článek Jak se vyhnout večernímu přežírání.

3. Případové studie

V případové studii popisujete, jak váš produkt pomohl konkrétnímu zákazníkovi. Pod studií si nepředstavujte nudný akademický text, ale spíš poutavé vyprávění. Čtenář z vaší cílové skupiny se s klientem v článku snadno ztotožní, protože řeší podobné problémy. Díky textu si dokáže lépe představit, jak vypadá spolupráce a studie také působí jako dobrá reference.

Podívejte se na podrobný návod jak psát případové studie.

Ukázka: Kvůli starému systému přicházel e-shop se skate oblečením během vánoční sezony o statisíce korun. To se změnilo s nákupem nového ERP systému Altus Vario. Celý příběh e-shopu jsme podle výše zmíněného návodu zpracovali do této případové studie.

4. Slovník pojmů

V řadě odvětví se používá speciální slang, kterému nováček nerozumí. Dejte dohromady přehled odborných pojmů a srozumitelně je vysvětlete. Článek s lexikonem sice nepatří k příspěvkům, které získají raketovou čtenost, ale stane se tahounem, který dlouhodobě přináší organickou návštěvnost z vyhledávání.

Kromě odborných termínů zařaďte do slovníku i hovorové výrazy.

Ukázka: Kdo je to account manager a jak se liší od account executive? Pokud nejste ve světě reklamních agentur jako doma, dost možná neznáte odpověď.

5. Aktuální trendy a události

K čtenářsky vděčným tématům patří novinky a různé trendy, protože lidé chtějí být v obraze a bojí se, že “zaspí” něco důležitého. Svezte se na vlně aktuálních událostí a poraďte čtenářům, jak v tomto kontextu využijí vaše produkty nebo služby.

Sledujte dění v zahraničí a informujete o něm mezi prvními. Postupně tak získáte pověst znalce trendů.

Ukázka: Ve světě českého marketingu vzbudil koncept Avinashe Kaushika See-Think-Do-Care docela poprask. Kaushik později svůj framework aktualizoval, ale v Česku to skoro nikdo nezaznamenal. Proto jsme o tématu připravili aktuální článek, který patří dlouhodobě k těm nejčtenějším.

6. Pohled do zákulisí

Nedostupná místa jsou vždy zajímavější než ta, na která se dostaneme normálně. Proto je veškerý obsah ze zákulisí tak zajímavý. Zkuste třeba popsat, jak svůj produkt vyrábíte nebo jak to funguje ve vašem servisu. Díky tomu, že před zákazníkem “odkryjete karty,” vyvrátíte jeho obavy a posílíte svoji důvěryhodnost.

Zkuste napsat třeba reportáž z výroby. Používejte citace zaměstnanců, článek bude zajímavější.

Ukázka: S pohledem do zákulisí dobře pracuje e-shop Sportobchod.cz. Firma se ve článku podělila se zákazníky o peripetie, které nastaly při stěhování do nového skladu a otevřeně přiznává, že některé objednávky nestihla doručit včas. Její lidský a férový přístup je velmi sympatický a u většiny zákazníků pravděpodobně posílí důvěru v e-shop.

7. Rozhovory

Téma nemusíte zpracovávat jen do formátu klasického článku, zkuste i oblíbené rozhovory. Interview můžete vést se zástupci různých profesí z vaší firmy. Stejně jako v případě pohledu do zákulisí budujete důvěru u zákazníků a posilujete svůj status experta.

Nebo vyzpovídejte respektované osobnosti z oboru a celebrity. Výhodou je, že když obsah sdílí na svých sociálních sítích, automaticky se o vás dozví i jejich fanoušci. A navíc roste vaše prestiž, protože se s vámi “baví” důležití lidé.

Nebojte se oslovit vytipované osobnosti. I pro ně jsou rozhovory zajímavé, protože se potřebují udržovat v povědomí publika.

Ukázka: Rozhovory s celebritami dlouhodobě využívá e-shop Notino. Známé osobnosti jako například herečka Veronika Freimanová v nich vykládají o kosmetice a parfémech, které používají.

8. Soutěže

Atraktivní soutěž vám může přinést opravdu zajímavou návštěvnost. Díky změně zákona o hazardních hrách, která platí od ledna 2017, můžete nově výherce spotřebitelské soutěže i náhodně losovat. V mnoha případech však lépe funguje, když necháte fanoušky vytvořit obsah – ať už je to recept nebo třeba fotka s vaším výrobkem.

Hlasování pomocí lajkování na sociálních sítích příliš nedoporučujeme. Snadno se můžete stát obětí soutěžní mafie. To je skupina lidí, pro kterou je účast v různých soutěžích koníčkem. Nejde jim o vaši značku, ale o jakoukoliv výhru.

Mají třeba deset různých profilů a z nich si své příspěvky lajkují. A vaši stálí fanoušci jsou pak naštvaní, že soutěž někdo vyhrál podezřelým způsobem. Proto raději stanovte interní porotu, která vybere autora nejlepšího příspěvku.

Úspěšná soutěž vyžaduje dobrou přípravu. Ještě víc než u ostatních typů článků je důležitá dobrá propagace. A po skončení soutěže nezapomeňte fotky či recepty ještě jednou zužitkovat. Vytvořte z nich samostatný příspěvek na blog nebo je sdílejte na sociálních sítích.

Ukázka: Firma Balakryl využila toho, že jsou Češi velcí kutilové a vyzvala je, aby zrenovovali staré věci. Výsledkem je úspěšná soutěž Recy věci, která letos pokračuje už 5. ročníkem.

9. Odpovědi na časté otázky

Jaké příslušenství si musím dokoupit? Vysávají robotické vysavače skutečně spolehlivě? Určitě to znáte, některé otázky vašich zákazníků se stále opakují. Odpovědi na ně můžete uvést na stránce FAQ nebo je zpracovat do série článků.

Na věc se zeptal jen jeden zákazník a vy váháte, jestli je to dost silný námět na článek? Pravděpodobně ano. Dalších deset lidí to totiž také zajímá, ale byli zticha.

Ukázka: Prodejci koupelnové firmy Ravak připravili velký přehled odpovědí na nejčastější otázky svých zákazníků.

Tipy pro firmy, které nemají o čem psát

Příklady nepomohly? Možná si říkáte, že o vašich produktech nebo službách prostě blog nemůže vzniknout. Že to nikoho nezajímá. Nebo že by se téma vyčerpalo po dvou měsících.

A možná máte naprostou pravdu.

Na blog se proto podívejte trochu jinou optikou. Ne tím, co prodáváte nebo vyrábíte, ale pro koho. Jaké mají vaši zákazníci potřeby? Co řeší každý den? Čeho se obávají? A z čeho jsou nadšení?

  • Vyvíjíte elektronickou knihu jízd? Spusťte blog o chytrých službách a nástrojích, které usnadňují podnikání. Všichni vaši zákaznici přece chtějí šetřit čas. A vy jim ukážete, jak na to. Témat máte na roky dopředu.
  • Prodáváte originální ponožky? Co takhle fotoblog, kde každý týden zveřejníte tři nejlepší kombinace kalhot, bot a ponožek? Vaše zákazníky přece spojuje touha vypadat dobře a odlišit se.
  • Nabízíte rámečky na fotky? Vaši zákazníci ale možná nemají žádné obrázky, které by si do nich mohli dát. Ale všichni touží po krásných snímcích s celou rodinou. Začněte tedy psát blog se zajímavými tipy na výlet pro celou rodinu, protože právě na takových akcích vznikají ty nejhezčí fotky.

Už víte, kam tím míříme?

Jak článek na blog správně strukturovat

Co si pomyslíte, když na webu kliknete na odkaz a objeví se před vámi jednolitá masa textu? Asi něco jako: “Tak to se mi číst nechce!” nebo “Na čtení tak dlouhého článku nemám čas.” Stačí však příspěvek vhodně strukturovat a hned je pro čtenáře příjemnější.

1. Odstavce

Nejzákladnějším nástrojem členění textu jsou odstavce. Pomocí nich text rozdělíte na menší úseky, ve kterých se čtenář lépe orientuje.

Držte se pravidla co odstavec, to jedna myšlenka. Také myslete na to, že v on-linu bývají odstavce kratší než v tištěném textu. Odstavec může mít klidně i jen dvě nebo tři věty.

2. Mezititulky

Článek opticky rozčleňte mezititulky. Obvykle následují po dvou až třech odstavcích a upozorňují čtenáře, jakému podtématu se následující část textu věnuje.

Řada lidí je nejprve přelétne zrakem, a až pak se rozhodne, zda se pustí do čtení celého textu - proto by měly nést podstatnou nebo zajímavou informaci.

3. Fotky

Ke každému blogovému příspěvku potřebujete minimálně náhledovou fotku, která se zobrazí ve výpisu článků.

Fotky využívejte i v článku. Můžete si je koupit ve fotobance nebo stáhnout z některé bezplatné fotobanky:

  • Pixabay,
  • Morguefile,
  • Pexels,
  • Unsplash.

Hlídejte si licenci fotografií, ať se nedopustíte porušení autorských práv. Ideálně hledejte obrázky s licencí CC0. Tyto snímky můžete použít komerčně a nemusíte uvádět jejich zdroj.

Zároveň myslete na to, že zákazníci často uniformní koupené fotografie ignorují. Proto se nebojte používat vlastní obrázky. Důležitá je autenticita. Zatímco na homepage je dobré mít fotky od profesionálního fotografa, blog snese i amatérské fotografie.

Fotky nezapomeňte popsat. Už “otec reklamy” David Ogilvy zjistil, že popisky fotografií patří k nejčtenějším částem textu.

4. Citace

Pokud v článku citujete známou osobnost nebo používáte motivační citát, v redakčním systému tuto větu označte jako citaci. Celý text tím graficky odlišíte, jak vidíte na tomto odstavci.
Katka Foltánková

5. Tabulky

Jestli například potřebujete srovnat dva typy výrobků, použijte tabulku. Čtenáři stačí jeden pohled a má hned jasno.

6. Infografiky

Další možnost je zpracovat data do infografiky. Zabere to víc času, ale výsledek je atraktivnější než tabulka.

7. Seznamy

Porovnejte dva následující příklady:

“Salát můžete ještě dochutit. Přidejte do něj třeba olivy, pražená sezamová semínka, bazalku nebo balkánský sýr.”

Salát můžete dochutit:

  • olivami,
  • praženými sezamovými semínky,
  • bazalkou,
  • balkánským sýrem.

Informace je stejná, ale díky seznamu text vypadá mnohem “vzdušněji”. Seznamy, ať už bodové, nebo číslované, jsou totiž skvělým způsobem, jak oživit text.

8. Vytučňování

Už Jakob Nielsen v roce 1997 přišel na to, že lidé na webu nečtou, ale pouze skenují. Teprve ve chvíli, když zachytí pro ně důležitou informaci, čtou pozorně.

Vytučněná slova slouží v textu jako orientační body. Proto v každém odstavci vytučněte důležité slovo nebo frázi.

9. Zarovnání

Zatímco v tisku je pravidlem zarovnávat do bloku, v on-line světě se využívá zarovnání vlevo. Pokud totiž zarovnáte on-line text do bloku, může se stát, že mezi slovy vzniknou ošklivé mezery.

10. Prolinkování

Další věcí, která graficky člení text, jsou odkazy. Pokud citujete odborníka nebo autoritativní internetové stránky, nebojte se na ně hypertextově odkázat. Vyhledávače z toho usoudí, že jste důvěryhodný web, který pracuje se zdroji, a zobrazí vás na lepších pozicích.

11. Výzva k akci

Na závěr řekněte čtenáři, co chcete, aby teď udělal. Může to být například:

  • přihlášení k odběru newsletteru,
  • sledování vašeho firemního profilu na sociálních sítích,
  • napsání komentáře,
  • objednání vzorku zdarma.

Také můžete čtenáři doporučit své další články. Pokud si je skutečně začne číst, je to dobrá zpráva. Díky většímu množství kvalitního obsahu posilujete svoji důvěryhodnost.

Zároveň si tím vylepšujete pozici ve vyhledávačích. Když na stránce uživatel stráví víc času, vyhledávač z toho usoudí, že je plná užitečných informací a začne ji upřednostňovat před ostatními.

Abyste si byli jistí, že čtenář výzvu k akci nepřehlédne, můžete ji graficky odlišit například tučným písmem.

Jak blog propagovat

Kvalitní obsah je jedna věc. Pokud se dobře trefíte do témat, které vaše publikum řeší, postupně vám začne narůstat organická návštěvnost z vyhledávačů. Ale nespoléhejte jen na ni - je to běh na dlouhou trať.

Začněte aktivně svůj skvělý obsah šířit, ať se o něm dozví co nejvíc lidí.

Bezplatné možnosti propagace obsahu

1. Výpis novinek na homepage

Ať už návštěvník hledá váš ceník nebo kontakt, z nějakého důvodu se ocitnul na vaší homepage. Ukažte mu hned na titulní stránce, že je váš blog aktivní a najde na něm zajímavé články. Stačí například box s výpisem nejnovějších nebo nejčtenějších článků.

2. Newsletter

Neposílejte e-mailem jen slevy a informace o novinkách, ale zařaďte do něj i upozornění na nový obsah. Informace z článku navíc často poslouží jako námět na opravdu atraktivní předmět.

3. Sociální sítě

Informaci o novém článku, infografice či videu samozřejmě zveřejněte na svých sociálních sítích. Pokud je článek extra přínosný, nebojte se požádat fanoušky, aby příspěvek sdíleli. Z naší zkušenosti mají tyto příspěvky skutečně víc sdílení než ty bez výzvy. Ale nic samozřejmě nepřehánějte.

Příspěvek s výzvou získal 88 sdílení, což bylo o dost víc než u obvyklých příspěvků.

Nezapomeňte také po čase znovu publikovat odkazy na starší ale stále aktuální články. Vaši noví čtenáři je neznají a vy tak stejný obsah zužitkujete dvakrát.

4. Skupiny a diskuzní fóra

Dobrou příležitostí, jak zviditelnit váš obsah jsou různé tématické a oborové diskuze. Ať už na Facebooku nebo ve fórech na internetu. Ale připravte se, že to bude vyžadovat čas.

Nejdřív se připojte k dané skupině a několik týdnů jen sledujte, jak to v ní chodí. V ideálním případě nezištně komentujte posty ostatních uživatelů, ale sami zatím příspěvky aktivně nevkládejte. Některé komunity jsou totiž na jakýkoliv obsah, který by mohl zavánět reklamou, velmi alergické.

Až si budete jistí, že je váš příspěvek pro skupinu přijatelný, sdílejte svůj článek. Vždy si dejte pozor, ať je nereklamní a pro cílovou skupinu vysoce relevantní.

5. Guestblogging

Tato účinná technika spočívá v tom, že napíšete článek, který se objeví na jiném oborovém webu. Díky tomu se o vás dozví lidé, kteří tyto stránky pravidelně čtou.

Někdo by si ten nejlepší obsah nejraději schoval na svůj web a na cizí stránky dal jen obecné povídání. Ale přesně takto to nefunguje. Článek musí být opravdu kvalitní.

Příklad: Máte e-shop s domácími potřebami a blogujete o všem, co souvisí s vařením. Na guestbloggingu se domluvíte s dalším gastronomickým webem či foodblogerem. Napíšete krátký a povrchní článek na téma 10 kuchyňských pomocníků, bez kterých se neobejdete. Pár lidí si sice text přečte, ale nikoho nezaujme.

Nebo připravíte článek o úklidu ve spíži. Na začátku vezmete klasický chaotický “špajz” a pomocí fotek zdokumentujete, jak mu postupně dáváte řád. Zároveň v textu odpovíte na časté otázky čtenářů:

  • Je třeba spíž jednou za čas dezifikovat?
  • Jaké nádoby jsou vhodné pro ukládání různých typů potravin?
  • Jak nejlépe suroviny ve spíži uspořádat?
  • Jak ve spíži udržet pořádek?

Čtenáři si článek přečtou a řeknou si: “Wow, to bylo bezva! Chci víc! Hele, autor je z webu www.praktickakuchyn.cz. Co když tam mají víc takových článků? Jdu se tam mrknout.” V té chvíli máte vyhráno.

6. Provázání s produkty

Pokud máte e-shop, vložte relevantní odkazy na články i do detailu produktů. Zákazník třeba zrovna vybírá, jaké granule koupit pro psa, a váš článek o výběru těch správných mu s tím pomůže.

Placené možnosti propagace obsahu

Ideální je zkombinovat předchozí možnosti s placenou propagací na sociálních sítích. Její velkou výhodou je, že neděláte žádný “kobercový nálet”, ale cílíte na přesně vymezené publikum.

Do reklamy nemusíte investovat tisíce. Na Facebooku dosáhnete hezkých výsledků i s několika stokorunami. Chcete se dozvědet víc o doručování obsahu na této sociální síti? Přečtete si článek našeho markeťáka Kuby.

Kdy začít aktivně promovat nový blog? Ideálně v situaci, kdy na něm máte víc než jeden článek. Když totiž čtenáře zaujmete, bude si hned chtít přečíst vaše další texty a je škoda mu je nenabídnout. V začátku tedy sepište několik článků a některé z nich publikujte se starším datem.

Jak měřit úspěšnost firemního blogu

Ať už s firemním blogem nově začínáte nebo chcete oživit ten starý, ponořte se nyní do Google Analytics a dalších analytických nástrojů, které používáte.

Zapište si následující hodnoty:

  • organická návštěvnost,
  • návštěvnost z odkazujících stránek,
  • konverze,
  • doba strávená na stránce,
  • míra odchodů,
  • míra vracejících se návštěvníků,
  • návštěvnost ze sociálních sítí.

Pak se pusťte do budování nového obsahu. Za 3-6 měsíců se znovu podívejte do statistik a čísla porovnejte. Tak zjistíte, jestli kráčíte správným směrem.

Další ukazatele úspěchu jsou méně hmatatelné. Tady je několik příkladů:

  • váš blog začnou sledovat důležití lidé z oboru i vaše konkurence,
  • zákazníci při setkání s vámi spontánně zmiňují vaše články a chválí je,
  • zaměstnanci stráví méně času odpovídáním na dotazy, protože klientům stačí poslat odkaz na článek s vysvětlením.

Case study: blog Obsahové agentury

Teď vás možná zajímá, jak firemní blogování vypadá v praxi. A nejlépe i s konkrétními čísly. Máte je mít!

Ukážeme vám to na našem vlastním příkladu. Typově tedy na situaci, kdy k sobě potřebuje přitáhnout pozornost začínající firma.

Psát články jsme začali na podzim 2015 a od té doby jsme vydali 54 článků.

Co nám to přineslo

  1. Větší návštěvnost. Za rok 2015 si stránky Obsahové agentury otevřelo 749 unikátních návštěvníků. V roce 2016 to bylo 11 066 uživatelů. To je skoro patnáctinásobný nárůst.
  2. Přední místa ve vyhledávaní. Mnohé z našich článků Google ukazuje na první stránce ve vyhledávání. Třeba návod na psaní případových studií je dokonce úplně první.
  3. Nové poptávky. Vyčíslit v našem případě přímý obchodní přínos blogu je těžké, ale prokazatelně víme minimálně o jednom velkém klientovi, kterého zaujal náš článek a na jeho základě nás oslovil.
  4. Budování autority v oboru. Od známých z několika agentur i e-shopů víme, že mají doporučeno číst náš blog.
  5. Podpora náboru. Přibližně polovina lidí, kteří se u nás uchází o práci, dlouhodobě sleduje náš blog. Právě z něj se obvykle dozví, že hledáme někoho nového.
  6. Trvalý přínos. Vytvořený obsah nám už zůstane a dál bude přivádět nové návštěvníky na náš web.

Kolik času to zabere

Podívejme se na čísla za rok 2016. Celkem jsme na blogu publikovali 35 článků a jejich tvorba nám zabrala 207 hodin. Velký kus si z toho ukrojila expertní anketa. Její příprava se vším všudy nám zabrala 48 hodin. V podrobném článku jsme vyčíslili, kolik nás stála a co nám přinesla.

Když tedy odečteme anketu mezi českými markeťáky, vyjde nám, že příprava jednoho článku zabrala 4,7 hodiny. Pokud to vynásobíme průměrným hodinovým nákladem na zaměstnance, který je v ČR 255 Kč, tvorba jednoho článku nás stála 1199 Kč. Oproti jiným formám propagace je to dost levné.

Úspěšné versus neúspěšné články

Statistiky nám nabídly i další zajímavá data. Třeba ohledně čtenosti článků:

Pořadí Nejčtenější články Nejméně čtené články
1. Jak psát případové studie (3518) [C&CKH 17] Přečtěte si prvotřídní tip na obsah a poznejte tajemství Googlu (32)
2. Zjistěte, jestli umíte správně česky (2275) 11 tipů, se kterými zvýšíte účinnost svých CTA (36)
3. 11 věcí, které by se měl copywriter naučit od Stephena Kinga (1943) [C&CKH 15] Dělají z nás vyhledávače hlupáky? (40)

Co nám toto srovnání dalo? Uvědomili jsme si, že nejméně čtené texty nereagovaly na potřeby, touhy ani obavy žádné z našich cílových skupin. To byl pro nás důležitý poznatek, který nám hodně pomohl při dalším plánování obsahu.

Rizika a časté chyby při tvorbě blogu

Na cestě za úspěšným blogem vás čekají různá úskalí. Ale když je budete předem znát, včas se jim vyhnete.

1. Nevyjasněný proces

Na poradě všichni odsouhlasí, že se firma pustí do blogování. Za pár měsíců ale stále nic nemáte. Proto si hned na začátku jasně rozdělte úkoly a kompetence:

  • Kdo vymyslí a rozhodne, jaká témata zpracujete?
  • Kdo obsah vytvoří?
  • Kdo schválí, že je v pořádku?
  • Kdo ho publikuje?
  • Kdo se postará o zviditelnění obsahu?

2. Nedostatečná propagace

Přípravou detailního foto návodu, jak správně přesazovat pokojové květiny, jste strávili 12 hodin. Článek jste konečně dali na web a… za první dva týdny si ho přečetlo 56 lidí. To je trochu málo, ne?

Ujistěte se, že jste obsah nezapomněli propagovat. Kvalitní manuál je totiž lidem na nic, když ani neví, že existuje.

3. Nedostatek témat

Hledíte na prázdnou obrazovku a už zase nevíte o čem psát? Právě v této chvíli vám pomůže zásobník témat.

Tady je několik tipů, jak do něj shromáždit nápady:

  • Udělejte s kolegy brainstorming.
  • Zeptejte se na zákaznické podpoře, jaké jsou nejčastější dotazy.
  • Zjistěte od svých známých, co z vašeho oboru je zajímá.
  • Inspirujte se na zahraničních blozích, které píší o stejném tématu jako vy.
  • Podívejte se, který obsah měl úspěch u konkurence, a zpracujte ho po svém a lépe.
  • Nahlédněte do analýzy klíčových slov a zjistěte, co lidé vyhledávají.
  • Najděte témata, která lidé často řeší v oborových fórech.
  • Vyhodnoťte, jaký obsah měl v minulosti největší úspěch a aktualizujte ho.
  • Zeptejte se svých zákazníků, co by je zajímalo.

4. Nahodilé vydávání obsahu

Pokud je blog tři měsíce mrtvý a pak krátce po sobě vydáte dva články, je to trochu problém. Pravidelné vydávání nového obsahu je totiž velmi důležité. Díky němu si čtenáři zvyknou pravidelně se vracet.

Abyste se tomuto problému vyhnuli, je dobré mít pevný publikační plán a ten dodržovat. Dost často se na poslední chvíli objeví nějaká neodkladná práce a na přípravu obsahu pak nezbude čas. Proto je dobré mít pro tyto případy několik nadčasových článků v záloze.

5. Nízká kvalita

Na kterou stránku vašeho webu přichází návštěvníci jako první? U nás je to v 76 % některý článek na blogu. Teprve pak jdou čtenáři dál prozkoumat naše webové stránky.

Nemáte to náhodou podobně? Pokud je článek na blogu prvním místem, na kterém se s vámi potenciální zákazníci setkají, ujistěte se, že jim nabízíte top kvalitu. První dojem je přeci jen první dojem.

6. Nekompatibilní s mobily

Přesvědčte se, že se váš blog dobře zobrazuje na mobilech a tabletech. Přístupy na web z těchto zařízení totiž rostou a ještě dlouho budou. Například podle statistiky Netmonitoru z dubna 2016 přesáhla česká návštěvnost z mobilů 3,1 milionu.

7. Pomalé načítání

A co rychlost? Neukoušete se při načítání článku nudou? Ze studie DoubleClicku ze zaří 2016 vyplynulo, že pokud se stránka na mobilu načítá déle než 3 vteřiny, v 53 % případů ji uživatelé zavřou.

8. Chybějící sdílecí tlačítka

Usnadněte uživatelům co nejvíc sdílení článků na sociálních sítích. Dobře vám k tomu poslouží sdílecí tlačítka. Na konci textu také můžete čtenáře vyzvat, ať se stanou fanoušky na sociálních sítích.

Plán kroků před spuštěním vlastního blogu

Už jsme skoro na úplném závěru. Tady je seznam kroků, které potřebujete udělat ještě před tím, než se pustíte do blogování.

  1. Pokud na webu zatím blog nemáte, pověřte programátora, ať to po technické stránce zařídí.
  2. Ujasněte si, na jaké cílové skupiny budete články cílit a popište touhy, potřeby a obavy těchto lidí.
  3. Sesbírejte náměty do zásobníku témat a rozhodněte se, která zpracujete jako první.
  4. Definujte celý proces tvorby obsahu a jasně řekněte, kdo z týmu má co na starost.
  5. Vytvořte prvních pět článků.
  6. Tři z nich publikujte, dva z nich zpětně.
  7. Články mezi sebou prolinkujte a začněte je propagovat.
  8. Zbylé dva články poslouží jako zásoba pro případ, že nebudete stíhat psát nové texty.

Přípravu rozhodně nepodceňuje. Myslete na to, že pokud chcete mít dlouhodobě úspěšný blog, musíte znát dobře své publikum a při blogování postupovat systematicky.