[C&CKH 22] Jak se efektivně vzdělávat a nezbláznit se z toho

Martina Jiříčková

[C&CKH] je zhuštěný zápis z know-how porady, kterou v Obsahovce pořádáme každý měsíc. Většinou při ní pitváme obsah někoho jiného - a snažíme se z toho poučit. Naše vlastní know-how pak hledejte na blogu.

Jimmy Daly: Triggered Retention Emails That Keep Customers Engaged

Určitě už také máte pod kůží zavrtanou poučku, že „udržet si stávajícího zákazníka je výrazně levnější než přitáhnout nového”. A třeba dobré e-maily mohou být pomyslným prstem na spoušti, která odpálí další spolupráci se stávajícím zákazníkem.

Schránky můžete zaplnit zákazníkům různými e-maily:

1. Transakční

Reagují na akci zákazníka. Zákazníci je často nevnímají jako promo, ale vy do nich snadno a nenásilně reklamu zabalíte. Inspirujte se třeba u pravidelných e-mailů
z Asany nebo Duolinga.

„Ťuk, ťuk, neruším? Jen chci ukázat, jak se vám daří... “ Takový e-mail neurazí.

2. Hail Mary

Pokud stejně jako my na první dobrou nevíte, co si pod tímto pojmem představit, ušetříme vám googlení. Jde o pojem z amerického fotbalu. Vyjadřuje dlouhou přihrávku, která s velkou pravděpodobností nemá šanci na úspěch, ale stejně
ji zkusíte do pole poslat.

V e-mailové praxi po takových zprávách sáhněte, pokud si váš zákazník až příliš dlouho lebedí ve free verzi a k žádné akci se nemá. Využijte třeba neodolatelné nabídky nebo slevy. A kdo ví, třeba dáte touchdown.

3. Milestone

Aplikujte princip pozitivní zpětné vazby. Odměňujte různé akce v životním cyklu zákazníka, dejte mu možnost dosáhnout na další mezník.

Jasně vidíte, co už jste získali a co ještě můžete ze spolupráce vytřískat.

A čím víc takový e-mail personalizujete, tím lépe. Slevomat takto například posílá výběr nabídek přesně podle vašich preferencí.

Jak provést zákazníky přihlášením k newsletteru

Recept na snadné přihlášení do vašeho newsletteru by nikdy neměl opomenout tři hlavní přísady:

  • GDPR povinnost,
  • srozumitelné instrukce
  • a dobré copy.

Ohledně GDPR si ujasněte, zda jde o vašeho zákazníka. A protože to jde obtížně zjistit, předpokládejte raději vždy, že se k odběru přihlašuje někdo cizí. Takže nemáte oprávněný záměr a musíte požádat o souhlas se zpracováním údajů.

A co se týče srozumitelnosti a copy, z našeho velkého newsletterového testu jsme vybrali několik poznámek, které vám pomůžou.

  • Po přihlášení do newsletteru dejte návštěvníkům možnost pokračovat na zajímavý obsah. Nenechte je viset ve vzduchoprázdnu pouze s okýnkem, že byli přihlášeni.
  • Zkracujte řádky. Zatímco na rozvržení textu na webu si všichni dávají pozor, délku řádků v přihlašování do newsletteru mnoho firem neřeší. A je to škoda.
  • V průběhu přihlašování můžete uživatele povzbudit (už jen jeden krok a máte hotovo).

Po přihlášení do newsletteru zašlete navazující e-mail. Trochu zákazníka pohýčkejte a kujte jej, dokud je do vaší značky žhavý.

NÁŠ TIP: Vymazlete copy situace, kdy se k vašemu newsletteru zákazník přihlašuje opětovně. Nyní totiž u většiny firem narazíte na výstražnou červenou barvu
a pokárání, že už přeci účet máte. A to u zákazníků nevzbuzuje zrovna chuť přihlásit se znovu.

Taková situace by se spíš měla oslavovat – však vám někdo už podruhé dává důvěru
a chce od vás dostávat novinky. Tak dejte zákazníkovi najevo, že si té (opětovné) důvěry vážíte.

Co vám o sebevzdělávání nikdo neřekne

Zaručeně také cítíte ten tlak. Být lepší, dozvědět se všechno, vyplnit prázdná místa. Efektivita hraje prim a lelkování se nenosí. Téma sebevzdělávání rezonuje i u nás
a proto přidáváme pár rad.

  • Než se pro něco slepě nadchnete a už si začnete dávat cíle, zamyslete se nejprve nad motivací. Až když jste si jisti, že svému cíli chcete čas a energii
    z dobrého důvodu věnovat, pusťte se do plánování jednotlivých kroků.
  • Stačí se naučit 20 %, které vám dají 80 % výsledku. Nejprve si proto přečtěte
    3 nejrespektovanější knihy o oboru. Potom začněte sledovat top 3 lídry v oboru. Jde o malé množství, ale získáte z něj poměrně velké povědomí o oboru nebo dovednosti.
  • Čmárejte si do knih metodou INSERT. Místo zběsilého podtrhávání všeho
    si určete znaky, které si budete přiřazovat k:

    - novým informacím (+),

    - sdělením, se kterými nesouhlasíte (-),

    - vám již známým faktům (√)

    - a místům, které si chcete zkontrolovat v další literatuře (?).

  • Pište si review. Poznamenejte si, co jste se naučili. Díky tomu uvidíte výsledky, budete se svým postupem spokojenější a získáte další motivaci k pokračování.

Vzdělávání má ale i své stinné stránky. Učení může být prokrastinace, která vás odtáhne od jiných důležitých úkolů. Nehledě na to, že si mnohdy pouze čtete
o něčem, co máte dělat, ale k samotné činnosti už se pro samé studium nedostanete.

Tím strasti nekončí. Když nemáte jasně dané cíle a nesledujete pokrok, tak vás ani dobré flow nezachrání. Propadnete pocitu vyhoření, protože neuvidíte ve své aktivitě smysl.

A největší past na konec. Využívání každé volné chvíle a efektivní vyždímání dne
až do poslední minuty může být škodlivé. Nedáte totiž své hlavě možnost odpočívat, zpracovat nově získané vědomosti a nezvládnete se nudit. Právě při „nudě” ale může přijít skvělý nápad.

Takže až zase budete mít svrbění, že musíte při každé cestě z práce poslouchat podcast a do toho hrát hru na trénování pozornosti, zkuste prostě jen vypnout.

Zpět

Sdílet