Jak se Manutanu staráme o blog, jehož dosah roste o stovky procent ročně

Klára Kouřilová
Psaní o vysokozdvižných vozících a protiúnavových rohožích nezní jako copywriterský sen. My se ale staráme o blog firmy Manutan, která takové produkty prodává. I po třech letech vymýšlíme témata, která přitahují nové čtenáře. Jak se pod naším vedením daří blogu se zdánlivě neatraktivními tématy?

Manutan spadá do nadnárodní skupiny provozující e-shopy s vybavením do kanceláří, skladů a dílen. Zástupci české pobočky nás v létě 2020 oslovili s tím, že chtějí rozjet vlastní blog. Ten jim měl pomocí edukativního obsahu budovat jméno značky.

Spolupráce funguje už třetí rok. Každý měsíc tvoříme 5 článků na blog a jeden newsletter pro zákazníky. Náš obsah také překládáme (a lokalizujeme) do slovenštiny a když je potřeba, pomůžeme s otextováním kategorií na e-shopu nebo landing page.

Začátek spolupráce – co, jak a proč?

V létě 2020 jsme vyrazili do centrály v Ostravě na společný workshop. Tam jsme určili silné a slabé stránky Manutanu a definovali cílovou skupinu – tedy toho, kdo typicky na e-shopu nakupuje. Cílovku jsme si ještě blíže specifikovali do persony „nákupčího Mirka“ a ve článcích ho nepřímo oslovujeme. Sepsali jsme si také klíčové hodnoty, kterých se při tvorbě obsahu držíme, a klíčová sdělení.

Jakmile jsme si s klientem odsouhlasili, že jsme na jedné vlně (což je v rozjezdu dlouhodobé spolupráce naprosto klíčová část), pustili jsme se do přípravy prvního publikačního plánu.

úryvek z blogu Manutan

Persona, ke které v článcích promlouváme, je firemní nákupčí Mirek. Proto ho oslovujeme ve 2. osobě a píšeme pro něj a jeho kolegy.

Jak vypadá publikační plán

Publikační plán tvoříme vždy kvartálně – při pěti článcích na měsíc tedy celkem plánujeme 15 článků. Tematicky pendlujeme mezi kancelářemi, dílnami, skladem a průmyslovou výrobou, abychom pokrývaly rozsah sortimentu Manutanu. Čtenářům (nákupčím) pomáháme s výběrem konkrétních výrobků do dílny (dílenský stůl, dopravník), vybavováním celých prostorů (recepce, čekárna) nebo s orientací v legislativních opatřeních a bezpečnosti práce, které s nákupem zboží souvisí. 

Dostali jsme k dispozici analýzu klíčových slov a s obchodníky z Manutanu jsme si ujasnili, ve které oblasti je e-shop nejsilnější a které produkty představují největší část obratu. Od těchto faktů jsme se odrazili a postupně začali sestavovat plány na první měsíce tak, abychom nákupčímu Mirkovi usnadnili výběr zboží.

Nechceme ale stavět pouze na tom, že Manutan je e-shop. Pro firmy je totiž opravdovým parťákem při nákupu úplně čehokoliv. Stačí, když jim zavoláte a řeknete, že chcete vybavit šatnu. Manutan ji přijde zaměřit, navrhne projekt, vybere vhodné produkty podle vaší cenové relace a pak vám to ještě všechno přiveze a na místě sestaví. Články nám pomáhají informace o službách na míru dostávat mezi cílovku Manutanu. Hotové realizace rádi ukazujeme na případových studiích a občas vyzpovídáme obchodního zástupce nebo zákaznickou péči.

„Měli jsme blog, na který se občas něco přidalo, ale postrádalo to širší koncepci. Obsahovka dodala našemu obsahu smysluplnou návaznost a péči, kterou potřeboval. Přichází se zajímavými nápady, jak zpracovávat zdánlivě nudná témata.“
Ondřej Mráz, e-commerce manažer Manutanu

Obsah recyklujeme a vyhodnocujeme

S magazínem jsme začínali od nuly. Brzo se ukázalo, že jsme se naší cílovce trefili do noty. Čtenost násobně roste a my tomu rádi chodíme naproti. Když vidíme, že se nějaké téma uchytí, zkusíme ho recyklovat. A tak vznikla série článků o sorbentech, seriály o balení zboží nebo několik článků o vybavení dílny včetně přehledné infografiky, ve které jsme vypíchli důležité myšlenky.

plakát Jak zařídit dílnu

Pro Manutan vytváříme také infografiky ke stažení.

Úspěšnost článků pravidelně sledujeme v Google Search Console, což je rychlá a efektivní cesta, jak rozpoznat úspěšný obsah a vidět, přes jaké vyhledávací dotazy se návštěvníci na naše články dostávají. Dlouhodobý vývoj čtenosti vyhodnocujeme přes Google Analytics.

    „Když vymýšlím nová témata na blog, jako první se dívám, jak si vedly články v uplynulém období. Kromě předchozího kvartálu ale taky porovnávám nejúspěšnější obsah z předchozího roku (tedy např. při tvorbě plánu na 2. kvartál roku 2023 se podívám na 2. kvartál roku 2022), abych měla podchycenou sezónnost.“

Pracujeme také s klíčovými slovy. Když chceme recyklovat úspěšné téma, hledáme v Marketing Mineru další variace daného klíčového slova a otázky, které by se daly využít.
 

Příklad: Napsali jsme úspěšný článek o lékárničkách, který přivádí na blog hodně čtenářů. A tak jsme se podívali do Marketing Mineru, jaké další vyhledávací výrazy ve spojitosti s lékárničkou jsou populární. Hned na čtvrtém místě byla lékárnička do auta, a tak jsme napsali článek o autolékárničkách (které Manutan také prodává). Autolékárničky se během půl roku dostaly mezi 30 nejvíce zobrazovaných stránek ve vyhledávání na Googlu.

Vieme to aj po slovensky

Naše články fungují (jak se brzy dočtete), a tak u nás Manutan poptal i slovenské překlady. Pomáhá nám s nimi naše externí překladatelka Dagmar, která texty nejen přeloží, ale pohlídá také případné faktické nepřesnosti. V článcích se totiž poměrně často odkazujeme na vyhlášky nebo normy, které se mohou v Česku a na Slovensku lišit.

Výběr toho nejzajímavějšího z článků vydaných v daném měsíci posíláme v newsletteru pro zákazníky. Open-rate stabilně držíme přes 30 %, v roce 2022 jsme dvakrát překročili 40 %.

Organická návštěvnost roste a Manutan si buduje jméno

V prvním půl roce, kdy jsme český magazín rozjížděli, na něj přicházelo 65 % návštěv z newsletteru a pouze 20 % čtenářů se k obsahu dostalo přes vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. O dva roky později už organické vyhledávání tvoří 44 % všech návštěv magazínu. Je to krásný příklad toho, že se dlouhodobý a konzistentní obsah vyplácí – po dvou letech tvorby jsme byli průměrně na 12. pozici s mírou prokliku přes čtyři procenta

Celkový počet zobrazení blogu vzrostl ve druhé polovině roku 2022 meziročně o 223 % oproti roku 2021. Tento trend stále pokračuje.

Čtenost nejúspěšnějších článků se pohybuje v nižších desítkách tisíc a doba čtení přesahuje 4 minuty. Víme tedy, že zákazníci obsah skutečně čtou a stává se vstupní stránkou pro e-shop, kde potom nakoupí vybavení do firmy. Co je ale důležitější, že už při vstupu na e-shop zákazníci Manutan vnímají jako experta na vybavení do firem.

Chcete taky začít s tvorbou pravidelného obsahu? Dejte vědět a pustíme se do toho.