[Vzor pravidel ke stažení] Jak správně uspořádat soutěž na Facebooku a Instagramu

Amálie Kučerová

„Označte dva kamarády, sdílejte na Timeline a vyhrajte…“ Podobných formulací jsou plné sociální sítě – soutěže jsou snadný způsob, jak vytočit zájem fanoušků do zelených čísel a firmy je využívají stále častěji. Naprostá většina u toho ale porušuje pravidla. Proto jsme společně s advokátkou sepsali podrobný návod, jak to dělat správně. A jako bonus jsme připravili vzor pravidel, který si snadno upravíte na míru své soutěži.

Pokud se staráte o sociální sítě firmy, pravděpodobně jste už někdy slyšeli (a nebo vás možná samotné napadlo): „Prostě napíšeme, ať v komentářích označí 2 kamarády, které by s sebou vzali na dovolenou, sdílí to u sebe na Timeline a někdy příští měsíc pak výhercům pošleme sluneční brýle nebo plážové tašky. Hlavně, ať to vzbudí pozornost.“

Na soutěžích se přece nedá nic zkazit, ne?

Ale dá. A hodně.

Jasně, pořádání soutěží není raketová věda. Pořád ale má několik zásad – a výše uvedený příklad nahrává porušení hned několika pravidel.

Proč by vás to mělo zajímat

Ať už pravidla ignorujete nevědomky anebo záměrně, dopouštíte se:

  • porušování pravidel, za které vám hrozí blokace, nebo dokonce smazání účtu (čímž veškerá snaha při budování stránky s několika tisíci sledujícími přijde vniveč),
  • neférového jednání vůči ostatním firmám, které hrají podle pravidel.

Můžete si taky přidělat práci sami sobě. Věnujete-li se navíc community managementu, potom víte, že sebemenší přešlap či chybka dokáže vyvolat lavinu negativních reakcí, u jejichž řešení se pořádně zapotíte.

Když například jasně nespecifikujete průběh soutěže, počet výher a datum slosování výherců o iPhone, v lepším případě za to schytáte pár rozzuřených smajlíků, v horším si fanoušci stránky dají tu práci s napsáním nelítostného komentáře. Uživatelé si váš produkt či firmu spojí s negativní emocí, možná taky všem známým rozhlásí, že jste podvodníci a nebo vás přestanou sledovat úplně.

Když nad pravidly mávnete rukou jen proto, že vám to až doteď procházelo, k žádnému postihu nedošlo a soutěž měla obrovský úspěch, neznamená to, že to tak zůstane navždycky.

A pokud si říkáte, že Facebook porušení pravidel jen tak neodhalí, realita je jiná. ​​Toho, že soutěž neběží podle pravidel si všímají sami zaměstnanci Facebooku nebo stačí, aby soutěžní post nahlásil někdo z uživatelů.

Dodržování pravidel a úspěch se nevylučuje

Uspořádat úspěšnou soutěž, která vzbudí zájem a vyvolá ohlasné reakce, aniž byste porušovali pravidla, není o nic náročnější, než uspořádat soutěž, která pravidla porušuje. Jen na to musíte jít chytře. A navíc vás pak zahřeje dobrý pocit, že jste na sociální sítě přispěli trochou toho kvalitního obsahu – ten je dlouhodobě udržitelný a především užitečný, protože uživatelům nabízí přidanou hodnotu.

„Nikdo z nás nechce krčit obočí nad každým pochybným příspěvkem, který nám na zdi vyskočí jen proto, že vyvolal spoustu rozporuplných reakcí. I špatná reklama je koneckonců reklama. Ale opravdu je to přístup, který chcete následovat?“
Lucie Rusňáková, specialistka na sociální sítě

Abychom i my podpořili kvalitnější obsah, vytvořili jsme podrobný návod pro pořádání soutěží na Facebooku a Instagramu, díky kterému si pohlídáte, že to odteď budete dělat správně. S naší specialistkou na sociální sítě, Lucií Rusňákovou jsme při jeho tvorbě spolupracovali s advokátkou Kateřinou Obertovou.

Článek i vzor pravidel dobře poslouží:

  • pořadatelům, aby si zkontrolovali, že na nic důležitého nezapomněli a pohybují se v zákonných mantinelech,
  • soutěžícím, aby pochybné soutěže rozeznali, upozornili na ně a ideálně je nepodporovali.

Pokud nechcete číst detaily, posuňte se na konec článku, kde si stáhnete vzorová pravidla.

Konec rozporu s pravidly: podmínky pořádání soutěží na sociálních sítích

V česku se nejvíc soutěží na Facebooku a Instagramu, proto jsme se podívali, jak je to s pravidly u těchto dvou sociálních sítích.

Dodržení pravidel na Facebooku:

  • zajistěte soulad pravidel soutěže s legislativou v místě konání,
  • v pravidlech soutěže uveďte, že soutěž se žádným způsobem netýká Facebooku, Facebook ji neorganizuje, nesponzoruje a ani za ni nijak neodpovídá,
  • soutěž můžete uspořádat pouze na firemní (nikoliv osobní) stránce, skupině nebo události,
  • nenavádějte soutěžící, aby v komentářích pod soutěžním příspěvkem označovali své přátele, sdíleli soutěž na své Timeline nebo Timeline svých přátel.

Dodržení pravidel na Instagramu:

  • zajistěte soulad pravidel soutěže s legislativou v místě konání,
  • v pravidlech soutěže uveďte, že soutěž se žádným způsobem netýká Instagramu, Instagram ji neorganizuje, nesponzoruje a ani za ni nijak neodpovídá,
  • neoznačujte nesprávně obsah (fotky a videa), ani k tomu nenavádějte soutěžící (např. soutěžící nesmí na fotce označit osoby, které na ní nejsou zachycené apod.).

Hlavní odlišnosti pravidel Facebooku a Instagramu

Dá se říct, že Instagram je vůči pořádání soutěží více benevolentní. Ale rozhodně to neznamená, že si tam můžete dělat, co chcete.

Instagram vám dává volnější ruku v tom, že můžete:

  • pořádat soutěže z osobních profilů,
  • vyzývat soutěžící k označování svých přátel
  • nebo dokonce soutěžící nabádat ke sdílení soutěžního příspěvku ve stories.

S vyzýváním uživatelů ke sledování stránek a účtů buďte opatrní – na Facebooku to nejde. Na Instagramu ano, ale pouze za předpokladu, že se označí správná osoba.

„Nutit soutěžící ke sledování stránky (účtu) zákazané vyloženě není. Stránky to dělají, aby nahnaly fanoušky (obzvlášť ty na Instagramu, protože tam nic jako Page Like kampaň neexistuje). Potíž je v tom, že takoví fanoušci velmi pravděpodobně nebudou kvalitní – přišli kvůli soutěži, nikoliv kvůli vaší značce/produktu/obsahu. Takže to, co nabízíte, je pravděpodobně nezajímá a tím pádem jsou pro vás bezcenní. Zároveň velmi často po soutěži zase odpadávají a ruší sledování. A pokud ho nezruší, ‚jen' na váš obsah nereagují (nebo hůř – skrývají si ho), je to to nejhorší, co se vám může stát – kazí to algoritmus. Instagram i Facebook to vyhodnotí tak, že váš obsah není kvalitní, lidi nebaví, a ukazuje ho méně.“
Lucie Rusňáková, specialistka na sociální sítě

Podmínky stanovené českou legislativou

Pokud pořádáte soutěž v Česku, musíte dodržet podmínky, které vyplývají ze zákona. To platí pro obě sociální sítě. Dejte si pozor na:

  • Hazardní hry. O hazardní hru se nejedná, pokud je podmínkou účasti v soutěži nákup zboží za obvyklou cenu. Ale pokud soutěžící musí koupit zboží za cenu vyšší (než mimo soutěž), případně odeslat SMSku za vyšší cenu než stanovenou operátorem a poté pořadatel vybere výherce náhodně, mluvíme o hazardních hrách. Ty jsou přísně regulované a spojené s komplexním výčtem podmínek pro konání a průběh soutěže.
  • Klamání soutěžících. Jasně a srozumitelně popište pravidla soutěže – jak bude soutěž probíhat, jak se bude vyhodnocovat, co vyhrajete nebo kdy a kde se vyhlásí vítěz. A samozřejmě také dohlédněte na jejich dodržování. Když to neuděláte, hrozí vám nařčení ze zakázané nekalé obchodní praktiky. Pravidla najdete ke stažení na konci článku.
  • Přísná pravidla u prodeje a reklamy některých výrobků. Z právního pohledu je i soutěž na Facebooku reklama. Pokud pořádáte soutěž například o alkohol, mohou se zúčastnit soutěžící starší 18 let a nesmíte je vyzývat k nadměrné a nerozumné konzumaci alkoholu. Svojí účastí v soutěži stvrzují, že splňují věkový limit stanovený v pravidlech.
  • Zdanění výher. Pokud se jedná o výhru vyšší než 10 000 Kč, musí z ní výherce odvést daň z příjmu ve výši 15 %.

Jak je to s ochranou osobních údajů

Souhlas se zpracováním osobních údajů pro samotné pořádání soutěže nepotřebujete. Aby vůbec mohla soutěž proběhnout, musí mít pořadatel možnost pracovat s některými osobními údaji soutěžících, a tu možnost mu dává přímo zákon. O soutěžících potřebujete znát jejich jméno a příjmení, u výherce pak i adresu pro doručení výhry.

„To, že pořadatel nutně nepotřebuje souhlasy se zpracováním osobních údajů však neznamená, že nemusí informovat soutěžící v pravidlech soutěže, jak s jejich osobními údaji bude zacházet, po jakou dobu, kdo další se k nim dostane a jaká práva jsou s tím spojená.“
Kateřina Obertová, advokátka

Informujte soutěžící, které jejich osobní údaje potřebujete, abyste mohli vybrat vítěze a doručit mu výhru. Cokoliv nad rámec toho (třeba publikovaný článek na blogu mapující průběh soutěže včetně opětovného uvedení jmen výherců) už si žádá výslovný souhlas vítěze soutěže, případně všech dotčených soutěžících.

Chcete zveřejnit výherce jinde než na sociálních sítích, kde soutěž probíhá (třeba na webu)? Raději to rovnou uveďte do pravidel soutěže, jinak vás čeká dodatečné shánění souhlasů.

Práva k fotkám, originálním sloganům a videím

Pokud vyhlásíte soutěž typu:

  • „vymyslete slogan, který se nejlépe hodí k našemu novému psímu pelíšku“,
  • „pošlete nám fotku outfitu, k jakému byste si vzali tuhle kabelku“,
  • „natočte video, kde na 30 sekund vlezete do rybníku“,

měli byste si předem dobře rozmyslet, jak s kreativními výtvory soutěžících naložíte. A vše podrobně uvést v pravidlech soutěže.

S fotkami a dalšími autorskými díly se totiž nemůžete automaticky pochlubit „jen tak“. V pravidlech soutěže soutěžící poučte a informujte:

  • že mohou přidávat pouze příspěvky, které sami vytvořili a jsou jejich autorem (nebo mají souhlas autora s použitím jeho fotografie v soutěži),
  • že účastí v soutěži vám umožňují fotku či video (na kterém nejsou rozpoznatelné osoby), písničku či originální slogan dál použít,
  • o tom, k čemu a na jak dlouho budete chtít fotky (videa, slogany) využít.
„Pokud si po skončení soutěže vzpomenete, že by bylo skvělé se s výtvory soutěžících pochlubit třeba na webových stránkách, ale v pravidlech nic takového nezaznělo, potřebujete od nich získat souhlas dodatečně. To v praxi znamená, že je to prakticky neproveditelné. Málokdo vám totiž odepíše a hlavně vám to spolkne neuvěřitelné množství času a energie – navíc s nejistým výsledkem. Jinými slovy co si v pravidlech soutěže nestanovíte předem, to nemáte.“
Lucie Rusňáková, specialistka na sociální sítě

Situace se komplikuje, pokud je na fotkách a videích zachycený konkrétní člověk a je rozpoznatelný. Takové fotky (videa) nemůžete zveřejnit bez souhlasu člověka na konkrétní fotce nebo videu (což může být ta samá osoba jako autor soutěžního příspěvku, ale nemusí).

„To znamená, že pokud byste chtěli v rámci marketingové kampaně použít vítězný snímek rozesmátého páru, potřebujete k tomu výslovný souhlas nejen fotografa, ale i obou vyfocených. A ten musí být dobrovolný, rozhodně ho nejde dát automaticky účastí v soutěži, i když se s tím v praxi potkáte velmi často.“
Kateřina Obertová, advokátka

Připravte se na situace, které mohou nastat

V zákonech nenajdete paragrafy věnované přímo soutěžím pořádaným na sociálních sítích. Proto vše musíte detailně popsat v pravidlech soutěže. Uveďte v nich, co se stane, například když:

  • výherce odmítne výhru nebo nekomunikuje,
  • zboží, které mělo být výhrou, nedorazí,
  • koncert, na který bylo možné vstupenky vyhrát, se nekoná.

Pokud to situace žádá a pokud jste změnu pravidel umožnili v podmínkách soutěže, měli byste ji soutěžícím včas oznámit a ideálně přidat vysvětlení, proč ke změně došlo.

Pokud chcete přilákat ještě větší pozornost, upozorněte soutěžící, že se jedná o soutěžní příspěvek už v grafickém zpracování.

Celé znění oficiálních pravidel nemusíte uvádět přímo do příspěvku:

  • můžete ho vložit do poznámky a odkázat na něj v komentáři pod příspěvkem
  • nebo zveřejnit na vašich webových stránkách (a odkázat na ně v komentáři pod příspěvkem).

Co hrozí při porušení: smazání profilu, tučná pokuta a bezdůvodné obohacení

Porušení pravidel může mít pro firmy nepříjemnou právní dohru:

  • Za porušení pravidel Facebooku a Instagram vám hrozí blokace nebo smazání celého profilu.
  • Při porušení pravidel na ochranu spotřebitelů vám ČOI (Česká obchodní inspekce) udělí pokutu až ve výši 5 milionů Kč za klamání spotřebitele.
  • U hazardních her je potřeba dávat velký pozor na splnění všech podmínek předepsaných zákonem o hazardních hrách. Pokuty mohou v těchto případech být likvidační (až 50 milionů Kč).
  • Při porušení autorských práv a ochrany osobnosti na vás může být podaná žaloba na ochranu osobnosti nebo na vrácení bezdůvodného obohacení.

Pokud nedodržíte vlastní pravidla soutěže, nehrozí vám sice soud (výhry ze soutěží jsou soudně nevymahatelné), ale pořádná ostuda na sociálních sítích se vám nejspíš nevyhne.

Protože se pravidla Facebooku i Instagramu v nepravidelných intervalech mění, vždy do nich před konáním soutěže nahlédněte.

Vzor pravidel pro pořádání soutěží na sociálních sítí

Teď už víte všechno, co potřebujete k tomu, abyste uspořádali soutěž podle pravidel. Aby vám nic neuniklo, sepsali jsme místo vás všechno nezbytné. Přehledně. A do jednoho dokumentu.

Stáhněte si vzorové znění pravidel pro Facebook a Instagram. Do e-mailu vám pošleme pdf soubor s ukázkovými pravidly a přehlednými vysvětlivkami, co a jak vyplnit. Přidáme také editovatelná pravidla, která si podle ukázky s vysvětlivkami sami správně vyplníte.

Souhlasím se zpracováním osobního údaje – e-mail – v souladu Zásadami pro zpracování osobních údajů.

Co se stane, když zadáte svůj e-mail? Obratem vám pošleme slíbené materiály a na váš e-mail pak maximálně jednou měsíčně zašleme náš newsletter, kde sdílíme nejnovější články a postřehy z obsahového marketingu. Z newsletteru se můžete kdykoliv odhlásit.

Zpět

Sdílet