Jak tvoříme infografiky, které pomáhají vysvětlovat složitý obsah

Hana Kratochvílová

Infografiky jsou takoví obsahoví superhrdinové: rozsekají masu textu na kousky a vytáhnou z něj to nejpodstatnější. Navíc u toho vypadají lákavě a ladí s vizuálem i s tonalitou značky. Hned tak na ně nezapomenete a u článku zůstanete ještě o chvíli déle. Přečtete si, jak s infografikami pracujeme v článcích o financích i stavařině.

Proč používat infografiky

Zopakujme si základy. Výchozí stav je ten, že lidé na webu obvykle nečtou. Chtějí se totiž rychle dobrat informace, pro kterou si přišli – třeba jak si vybrat nový batoh nebo jak uvařit paellu.

Proto čtenáři na webu skenují text a chytají se výrazných bodů – nadpisů, odrážek nebo právě infografik a obrázků. Za shrnutí toho nejdůležitějšího do přehledné infografiky vám budou vděčni. A dost možná je navnadíte, aby se do textu i více začetli.

Jasně, bez infografik se obejdete. Ale vyplatí se vám je používat. Podívejte se proč:

  • Teorie Picture superiority effect (Efekt nadřazenosti obrazu) říká, že po 3 dnech si pamatujeme jen 10 % informací, které jsme četli. Pokud je součástí textu také relevantní obrázek, šance, že si informace vybavíme po 3 dnech, se zvyšuje na 65 %.

Jak infografiky vznikají

Při tvorbě infografik je zásadní spolupráce mezi dvěma odborníky: copywriterem a grafikem. Zatímco copywriter připravuje textové podklady a hlídá soulad s tonalitou značky, grafik vše ladí po vizuální stránce – dbá na dodržení grafického manuálu značky i na správnou volbu rozměrů.

Před vznikem první infografiky si musíme vyjasnit:

  • Máte grafický manuál? Pokud ne, pak potřebujeme alespoň související prvky, jako je druh písma, barevnost a logo.
  • Kam to bude? Facebookový příspěvek bude mít jiný rozměr než banner na webu či plakát.
  • Jaká je vaše představa? Necháte nás volně tvořit nebo máte konkrétní zadání?
„Vizuální zpracování se skvěle hodí pro složité texty. Datům sluší grafy nebo tabulky. Složitým postupům zase check-listy nebo časové osy. Cílem vždy je, aby infografika zjednodušila náročný obsah.“
Veronika Golianová, grafický design

Ukázka 1: texty a infografiky propojujeme v magazínu o bydlení

Užitečný obsah prošpikovaný infografikami tvoříme pro online magazín stavební spořitelny Modrá pyramida. Na tvorbě obsahu se podílíme od jeho počátku a měsíčně píšeme 3–4 články věnované pohodovému bydlení. Publikujeme rozhovory s odborníky, tipy na lepší bydlení i rady, jak na stavební spoření.

Místo dlouhých textů zabalíme zajímavé tipy, citace nebo check-listy do atraktivního provedení infografik, které čtenáře donutí se zastavit a obrázek prozkoumat.

Jednoduchý check list zastoupí zdlouhavé vysvětlování. Čtenáři si jej navíc mohou vytisknout a použít v praxi. A přehledné shrnutí na konci článku vypíchne to nejdůležitější. Pokud se zrovna čtenář nechce začíst, proscrolluje na konec článku a projde si pouze závěrečnou infografiku.

Infografiky mají pozitivní vliv na celkovou čtenost magazínu. Díky tomu už po prvním roce jeho existence:

  • 11,9 % návštěvníků vstupuje na web Modré pyramidy právě přes online magazín,
  • náš obsah stojí za 5,9 % zobrazení stránek celého webu,
  • 11 našich článků patří mezi 50 nejčastějších vstupních stránek webu.

Ukázka 2: spokojenost v práci zlepšuje aplikace Happilea, porozumění textu zase infografiky

U aplikace Happilea grafička Verča využila prvky z webových stránek a navázala na hravou a pozitivní komunikaci značky. Smyslem Happiley je zvyšovat spokojenost zaměstnanců, proto tématem jednoho ze článků doplněného infografikou byla zpětná vazba v práci.

Chválit jako profík. Infografiky v článku pro Happileu ukazují, jakých chyb se při chválení vyvarovat a jak chválit správně.

Stejným způsobem fungoval plakát s návodem na správné sezení v práci. Happilea jej používala jako součást welcome balíčku pro klienty, kteří s aplikací začínají.

Plakát ukazuje, že spokojenost v práci je pro Happileu komplexní téma a zároveň láká k otevření aplikace.

Ukázka 3: infografiky přispívají k pochopení, jak aplikace Stavario zjednoduší řízení stavby

Spolupráce copywritera a grafika je důležitá i pro Stavario, online nástroj pro řízení stavby. Stavario se prezentuje jako rádce stavařů a publikuje články, které pomáhají s vedením firmy či s digitalizací. Infografika vychází z loga firmy a dodržuje vizuální styl, kterým se Stavario prezentuje na svém webu.

Zdůrazněte, co je zásadní. Tak jako infografiky z online magazínu Stavario.

Shrnuto a podtrženo: kdy po infografice sáhnout

Jakkoliv jsou infografiky barevné a líbivé, vždy musí mít zajímavý obsah. Sáhněte po nich, když potřebujete vytáhnout z textu to nejdůležitější nebo přidat sdělení, které je těžko předatelné pouze slovy.

A určitě na tyto grafické superhrdiny nezapomeňte, když:

  • píšete dlouhý článek, e-book nebo whitepaper – zaujmete své čtenáře na webu i na blogu obsahem, ve kterém se text a vizuál doplňují,
  • prezentujete složitá data nebo popisujete těžko pochopitelné téma – všechno se dá zjednodušit do přehledného grafu, časové osy nebo check-listu.

Infografiky navíc můžete zrecyklovat – jednou ji použijete v článku, jindy na sociálních sítích nebo v newsletteru. Úsilí vložené do její tvorby se tak vrátí několikrát.