Jak tvoříme produktové fotky, které vyšperkují obsah a podpoří prodej

Kamila Vlčková

Můžete mít do poslední tečky vyladěný text. Pokud k němu ale přidáte nekvalitní a nicneříkající fotku, pohřbíte ho. Proto vždy přemýšlíme, jak texty a vizuální prvky propojit, aby dohromady tvořily obsah, který funguje. A co víc – který prodává. Přečtěte si, jak tvoříme produktové fotky, které ke své prezentaci na webu, sociálních sítích, e-shopu či v recenzích používá krejčovství GALARD, Remoska nebo MALL.cz.

Produktové fotky pomáhají prodávat

Fotky jsou pro představení produktu stejně důležité jako čtivý a informacemi nabitý popisek. Ať už fotkou, videem nebo textem, zákazník

  • chce zjistit parametry produktu,
  • získat návod na to, jak ho správně použít,
  • a dozvědět se, v čem mu usnadní život.

Zapojením vizuálního obsahu navíc zvýšíte šanci, že si zákazník informace snadněji zapamatuje a zpětně vybaví. Jde o tzv. efekt nadřazenosti obrazu (Picture Superiority Effect), který popisuje řada výzkumů a studií.

Skvělou produktovou fotkou získáte:

  • vyšší šanci, že si vás zákazníci zapamatují a vybavíte se jim, když chtějí nakupovat,
  • možnost ukázat produkt v té podobě, jaká je nejzajímavější pro vaši cílovku.

V článku o tom, jak lidé (ne)čtou web, jsme psali o důležitosti používat obrázky s informační hodnotou. Fotky z fotobank jsou sice často zadarmo a líbivé, právě proto je ale používá řada jiných webů. Takový obrázek nepředá žádnou informaci – snad jen tu, že nemáte co vlastního ukázat a nabídnout. A to přece není pravda. Nechte si udělat produktové fotky, které zákazníkům ukážou vaše produkty v tom nejlepším světle.

Typy produktových fotek: využijete je na e-shopu i na sítích

Než se pustíte to tvorby produktových fotek, ujasněte si, jakou formu zvolíte:

  • lifestylové fotky – fotograf na nich zachytí využití produktu ve vhodném, charakteristickém a vizuálně zajímavém prostředí,
  • technické fotky – ukazují produkt často na bílém nerušivém pozadí, z různých úhlů a stran, předávají technické informace o produktu, naopak nevzbuzují emoce.

U obou typů fotek můžeme mít záběr na celek, třeba i v charakteristickém a vizuálně zajímavém prostředí, nebo na detail. Technické produktové fotky se hodí pro e-shopy nebo pro recenze, na webu a sociálních sítích nebo v newsletterech lépe fungují fotky lifestylové.

„Na e-shopech se často kombinuje produktová fotka pro e-shop spolu s lifestyle fotkou. Z fotky produktu na bílém pozadí, ve vzduchoprázdnu, obvykle nemáme představu o jeho velikosti, nedokážeme si jej představit. Lifestylová fotka nám naopak dá návod, kdy a jak produkt použít. Vlastně ukáže, jaký životní styl si produktem koupíme.“
Emil Gallík, vizuální obsah

Lifestylové produktové fotky navodí atmosféru

U lifestylových produktových fotek je důležité, aby:

  • si s nimi zákazníci spojili značku či firmu,
  • byly autentické,
  • zákazníkovi ukázaly, jak produkt využije nebo jak v něm bude vypadat.


S touhle myšlenkou jsme fotili třeba pro krejčovství GALARD a pomocí barevně sladěných flatlay záběrů jsme ukazovali, jaké látky či doplňky si mohou pánové v krejčovství pořídit. Fotky vznikaly přímo v krejčovském salónu a tak, když zákazník do obchodu přijde, ocitne se v prostředí, které zná z fotek.

Produktové fotky fotíme třeba jako flatlay. Produkty jsou na nich doplněné vizuálně zajímavými proprietami.

  • Přečtěte si více o tom, jak šijeme obsah na míru krejčovství GALARD.

Pro Towarnu jsme celý obraz a prezentaci firmy stavěli od nuly a kromě tvorby produktových fotek jsme textovali celý web. Fotograf díky tomu úzce spolupracoval s copywriterkou – nejdříve se zúčastnili workshopu, na kterém důkladně poznali firmu a produkty. Poté přišli s návrhy, jak firmu prezentovat. Následovalo ladění a postupné domlouvání, na jehož konci stálo celodenní focení. Výsledné fotky pak fungovaly napříč celým webem.

Web si hraje s claimem „Vdechneme betonu barevný život.“ Fotky hrající barvami tohle sdělení dokonale podporují.

„Byla to začínající firma, proto jsme nemohli nafotit produkt, třeba betonové umyvadlo, v interiéru. Zvolili jsme proto lifestylové fotky zachycující výrobu produktů. Cílem bylo ukázat, jak reálně vznikají, kdo a kde je tvoří a že to majitele baví. Vznikla hravá a barevná série, které představuje na první pohled chladný produkt, jako je beton.“
Emil Gallík, vizuální obsah

Foceným „produktem“ někdy mohou být sami lidé. Tak jsme například fotili produktové fotky pro web realitního makléře Ondřeje Kučeru. Cílem bylo ukázat ho při práci a udělat sérii momentek z kanceláře a jednání s klienty. Opět je důležitá autenticita a důvěryhodnost. Na webu uvidíte člověka, se kterým se skutečně potkáte na schůzce.

„Snažil jsem se o pozitivní vyobrazení, zachytit jeho neuvěřitelnou lidskost a dobrosrdečnost. Navodit dojem, který z něj klient při setkání bude mít.“
Emil Gallík, vizuální obsah

Pokud to jde, postavíme vizuální prezentaci na konkrétních lidech, kteří ve firmě působí. Obecnou fotkou z fotobanky nikoho tolik nezaujmete.

Produktové fotky na eshop

Při focení na e-shop se ukazujeme produkt tak, aby ho nic nerušilo. Často proto sáhneme po detailní fotce na bílém pozadí. Takové focení bývá obvykle docela snadné a rychlé. Klient pošle produkty, které fotograf nafotí v ateliéru a je hotovo. Jako třeba u fotek na e-shop kosmetické firmy NAFIGATE Cosmetics.

Někdy jsou produktové fotky do e-shopu snadné. Zákazník pošle pár produktů, které fotograf v ateliéru nafotí na bílém pozadí.

  • Fotky nejsou samospásné a na e-shopu je nezapomeňte doplnit čtivými popisky. Jak na to vám poradíme v článku na blogu.

Ne u všech produktů je to úplně snadné. Třeba u nerezového nádobí Remoska se fotograf může docela natrápit.

„Musel jsem si dávat velký pozor na odlesky, odrazy světla i sebe. Dával jsem si záležet na tom, aby byl produkt dokonale čistý, vyleštěný, nebyl na něm prach nebo škrábance. Bylo to technicky docela náročné focení.“
Emil Gallík, vizuální obsah

Nerez neodpouští. U focení je potřeba dávat pozor na odlesky a odrazy, ale i na prach či škrábance.

Zajímavé také bylo focení pro Sterimed, výrobce sterilizačních papírů a obalů využívaných ve zdravotnictví při sterilizaci například operačních nástrojů. Focení mělo dvě části. Emil nejprve v ateliéru fotil klasické e-shopové produktové fotky na bílém pozadí, flatlaye papírů a košů s nástroji. Následovalo focení a natáčení přímo v nemocnici, kde papíry od firmy Sterimed při sterilizaci využívají.

Produktové fotky pro Sterimed jsme fotili přímo v provozu.

„Vznikla databáze částečně lifestylových fotek na pomezí dokumentární a inscenované fotografie. Tvořili jsme za plného provozu ve sterilizační místnosti, takže jsme museli dělat kompromisy s nedokonalostmi, které se v provozu objeví. Tady jsme nemohli čistit každé zrnko prachu nebo škrábnutí.“
Emil Gallík, vizuální obsah

Produktové fotky do recenzí

Někde na pomezí technické a lifestylové fotky stojí obsah využívaný v recenzích. Chceme u něj, aby byl produkt dobře vidět, ale zároveň musí zákazníka zaujmout. Při focení se proto zaměřujeme na detaily produktu popisované v recenzi, fotíme jej důkladně ze všech stran a úhlů nebo třeba v rukou při používání.


Je to případ produktových fotek pro recenze na e-shopu MALL.cz. Texty jsou zaměřené na technické údaje a na analýzu parametrů. Stejně tak fotky. Většinou jde o ateliérové fotky, občas obohacené souvisejícími rekvizitami.

Recenzovaný produkt vyfotíme ze všech stran a úhlů, ukážeme všechny detaily.

„Mohli jsme fotit klasicky na bílém pozadí, ale v tomto případě jsme to povýšili. Všechny fotky jsou laděné do červena, abychom podpořili vizuální identitu Mall.cz.“
Emil Gallík, vizuální obsah
  • Podívejte se, jak tvoříme nejen fotky, ale i blog MALL.CZ, se kterým jsme získali třeba ocenění v soutěži Zlatý středník.

Odlišné je focení pro recenze na webu Smarťáček, magazínu pro rodiče zvídavých dětí. Vzhledem k cílové skupině si můžeme dovolit kreativnější pojetí recenzí v autentickém prostředí. Místo ateliérových fotek detailů se barvami hýřící produkty fotí při používání, přímo v dětském pokojíčku.

„Nejde o produktové foto pro recenzi na e-shopu, ale v magazínu. Chceme návodně ukázat způsob použití. Tedy to, jak jsou věci barevné, jak si s nimi dítě hraje, baví se jimi a celé to vypadá radostně.“
Emil Gallík, vizuální obsah

Na fotkách pro Smarťáček ukazujeme, jak produkty vypadají při používání. Nejde jen o produkt, ale i pocit, který u zákazníků vyvolá.

Rada na závěr? Buďte autentičtí

Aby produktová fotka prodávala, nezapomeňte na:

  • kvalitu – nechte si produkty nafotit profesionálem,
  • informační hodnotu – fotka musí zákazníkovi přinést informace o produktu a jeho používání, jinak je zbytečná,
  • autenticitu – místo obrázků z fotobanky používejte fotky vašich produktů a lidí, kteří za firmou stojí, jedině tak získáte na důvěryhodnosti.