Jak tvoříme tiskoviny, které oslní v offline světě. Pro topenáře či whistleblowingovou platformu

Hana Kratochvílová

Podle počtu lidí zabořených do displejů svých telefonů byste si možná řekli, že tradiční tištěná prezentace ustupuje té digitální. Jenže kvalitně zpracované tiskoviny mají stále nezastupitelné místo, když potřebujete oslovit zákazníka třeba na schůzce nebo veletrhu. Přečtěte si, jak s tiskovinami pracují topenáři z Woltair, tvůrci firemní sociální sítě Happilea či whistleblowingová platforma Nenech to být.

Shrnout do nejpodstatnější, zanechat skvělý dojem, budovat důvěru ke značce a ještě obdarovat něčím hmatatelným, co si klient odnese domů. To všechno dokáže kvalitní obchodní brožura, ročenka či whitepaper.

Podle marketingových statistik (souhrn tady, originální výzkum tady) si lidé dokonce více pamatují tradiční reklamy jako jsou tiskoviny a brožury, než reklamy z online světa.

  • Neurovědci zjistili, že tištěný dokument je pro mozek „skutečnější“ než jeho digitální obraz. Lépe se propojuje s pamětí a napomáhá tak vytváření asociací se značkou.

Kdy se vyplatí tisknout?

  1. Když chcete udělat skvělý první dojem na nové klienty. Na osobní schůzky či prezentace můžete mít po ruce letáčky a brožury, díky kterým poprvé představíte klientům vaši značku, produkt nebo službu.
  2. Potřebujete oslovit specifickou cílovou skupinu. Brožura ušitá na míru cílovce pomůže představit váš záměr manažerům firmy i řidičům autobusu.
  3. Chcete klientovi nabídnout něco hmatatelného a trvalého. Obchodní brožuru si klient v klidu prolistuje v pohodlí domova a nechá se tak pošťouchnout k návštěvě webu či sociálních sítí.

Bez koho se při tvorbě tiskovin neobejdete?

Při tvorbě brožury či letáčku pamatujte na to, aby materiály byly konzistentní s celkovou prezentací vaší značky. Na jejich tvorbě by se ideálně měl podílet tandem copywriter–grafik. Zatímco copywriter připravuje textové podklady a hlídá soulad s tonalitou značky, grafik vše ladí po vizuální stránce – dbá na dodržení grafického manuálu značky i na správnou volbu rozměrů.

„Mým hlavním úkolem je, aby se tištěný dokument četl lehce a zdůraznil to nejpodstatnější. Některé formáty jsou hravější, jiné zase minimalistické. Třeba v obchodní brožuře narazíte na různé druhy textů, rozložení stránek, střídání barev, ikon i fotek. U whitepaperu zase hraje prim delší text a mým úkolem je vše učesat a důležité informace proměnit v infografiky. Výsledkem je vždy dokument, který upoutá pozornost a je konzistentní s komunikací značky.“
Veronika Golianová, grafický design

Ukázka 1: jak whitepaper pomáhá českým firmám zorientovat se v problematice whistleblowingu

Organizace Nenech to být (která v mezinárodním prostředí funguje pod názvem FaceUp) stojí nejen za zrodem mobilní aplikace zamezující šikaně na školách, ale pomáhá také budovat bezpečnou atmosféru ve firmách.

Stala se tak prostředníkem, který firmám pomáhá splnit požadavky nového zákona o ochraně oznamovatelů. Ten nařizuje všem soukromým firmám s 25+ zaměstnanci zavést vnitřní oznamovací systém pro upozorňování na nevhodné chování či podvody.

Tzv. whistleblowing – oznámení protiprávního či neetického jednání – je přitom v Česku poměrně citlivé téma, které je často vnímáno jako udavačství. Whitepaper, který jsme pro Nenech to být napsali, tento stereotyp nabourává a pomáhá firmám oznamovací povinnost zavést. Průvodce je pro veřejnost volně ke stažení a Nenech to být jej firmám rozdávají také v tištěné formě. Pro platformu se stal se také jedním z hlavních zdrojů leadů.

„Whitepaper je ideální formát k rozebrání složitějšího nebo hlubšího tématu. Je odborný, ozdrojovaný a svým stylem trošku připomíná bakalářku nebo diplomku. Přesto ho vždy píšeme tak, aby téma pochopil i laik. Cílem je, aby se zadavatel ukázal jako důvěryhodná autorita ve svém oboru, na kterou se potenciální klient může spolehnout.“
Jan Novák, copywriting & konzultace

Kompletní průvodce whistleblowingem pro české firmy pomáhá zorientovat se v problematice a splnit požadavky nového zákona o ochraně oznamovatelů.

„S ebookem jsme velmi spokojení. Spolupráce probíhala hladce, rychle a výstup je profesionální. Materiál se stal stěžejním nástrojem ke generování leadů a potenciálních klientů, kteří si ho na našem webu stahují výměnou za kontakt. Naši obchodníci ho také dávají vytištěný na schůzkách či posílají po demu, což udělá vždy super dojem.”
Jan Sláma, CEO FaceUp Technology s.r.o.

Ukázka 2: Woltair v brožuře ukazuje, že nezamrzl v době ledové

Topenáři ze startupu Woltair (dříve Topíte.cz) věří v budoucnost moderních technologií a ve snižování spotřeby energie.

Brožura, kterou jsme pro Woltair vytvořili, se dostane zákazníkovi do ruky při jakémkoliv setkání se zástupci firmy a v přehledné formě obsahuje:

  • nabídku služeb,
  • největší výhody spolupráce s Woltair a hodnoty firmy,
  • názorné infografiky ladící s celkovým vizuálem značky,
  • QR kódy odkazující na další služby na webu firmy,
  • kontakt.

Ve fyzické podobě zastoupí webové stránky, a zároveň zákazníky naláká a pomocí QR kódu je přivede na web nebo sociální sítě.

Obchodní brožuru Woltair otevírá motto „Nezamrzli jsme v době ledové“, které odkazuje na to, jak topenářská firma využívá moderní technologie. Stejně hravě pak Woltair komunikuje i na dalších stranách.

Brožura slouží obchodníkům Woltair jako podklad ke schůzkám. Zákazník (většinou majitel rodinného domku) Woltair osloví, že chce například tepelné čerpadlo. Obchodník za ním přijede, aby se domluvili na detailech, a při tom využívá brožurku, kterou zákazníkovi pak nechá. Tiskovina obsahuje filozofii firmy, informace o tom, co firma vlastně dělá, popsaný proces od objednávky po realizaci, odkazy na pomůcky, které Woltair vytvořil (např. kalkulačku, kde si klient dopředu spočítá, kolik ho tepelné čerpadlo bude stát), i přehled extra produktů. Chtěli jsme, aby brožura byla minimalistická a odlehčená, což vychází z tonality značky. Není v ní tedy záplava textu a je vizuálně atraktivní.“
Michaela Tabakovičová, copywriting & konzultace

Ukázka 3: Plakát, díky kterému nezapomenete pochválit kolegy v práci

Aplikace Happilea je netradiční firemní sociální síť. Posiluje spokojenost zaměstnanců ve velkých firmách, přičemž vychází z vědeckých výzkumů a pozitivní psychologie. Prostřednictvím aplikace zaměstnanci oceňují svoje kolegy a oslavují vlastní úspěchy.

Pro firmy, které s Happileou teprve začínají, jsme vytvořili jednoduchý návod, který krok za krokem vysvětluje, jak aplikaci používat. Grafička Verča návod sladila s webovými stránkami firmy a pomocí screenshotů ukázala, jak se v aplikaci orientovat tak, aby to zvládli všichni od vrátného po manažera. Návod si mohou zaměstnanci vytisknout a mít jej po ruce při seznamování s aplikací.

Infografiky i jednoduché provedení pomohou rychle se zorientovat v aplikaci Happilea. A díky tištěné verzi budou mít zaměstnanci návod stále při ruce.

Jako dárek pro nové klienty Happiley jsme vytvořili také plakát s tipy na správné sezení v práci. Zaměstnanci si jej vyvěsí v kanceláři a krom správného sezení si každodenně připomínají i vzájemné chválení v aplikaci Happilea.

Nejenom správné sezení přispívá k pracovní pohodě. Díky plakátu od Happilea nezapomenou zaměstnanci ocenit práci svých kolegů.

3 tipy, než začnete tvořit tiskoviny

Než se pustíte do tvorby tiskovin, zvažte:

  • Kdo bude výsledek číst? Zatímco středoškoláky zaujmete třeba videem, pro klienty cestovní kanceláře, kteří vyrážejí na dovolenou do Egypta, se víc hodí informační leták.
  • Jak se tiskovina bude šířit? Jiné sdělení bude říkat leták na chodbě a jiné zase brožura, kterou dostanete na osobní schůzce.
  • Co bude obsahem a jak to bude vypadat? Obsah je král, proto se dobře zamyslete, co chcete výsledkem sdělit. A nezapomeňte na soulad s firemní tonalitou a brandbookem.

A pokud potřebujete poradit, ozvěte se nám. Rádi se do tvorby tiskovin pustíme spolu s vámi.

Zpět

Sdílet