8 tipů, jak vymýšlet nová témata na blog, i když pro něj píšete už několik let

Martina Krumpholcová

Dlouhodobé spolupráce nám dávají největší smysl, a tak už třeba 3 roky plníme stránky blogu MALL.CZ. Každý měsíc tam napíšeme kolem 15–20 článků a se vším všudy jsme od března 2017 na blog vytvořili už zhruba 600 textů. A to už je pořádná hromada. Takže kde stále brát nápady na nová a nová témata? Tady je 8 tipů, díky kterým dáváme každý měsíc dohromady obsahové plány, i když už pro klienty píšeme několik let a zdá se, že jsou témata vyčerpaná.

Nejprve sesbírejte tvrdá data

Na všechny tipy, které vám tady představíme, jsme si v Obsahovce přicházeli metodou: pokus, omyl. A trvalo to. Co ale víme už od začátku, je následující pravidlo – než se pustíte do vymýšlení obsahového plánu, dejte si dohromady tvrdá data. Zaměřte se hlavně na:

  • Analytiku – ať už plánujete články na blog, témata newsletterů nebo posty na Facebook, sesbírejte si data. Jen tak zjistíte, pro jaké publikum obsah tvoříte nebo na jaký obsah doposud vaše cílovka reagovala nejlépe a čím ji zaujmete.
  • Klíčová slova a trendy – projděte si vyhledávače klíčových slov a zjistěte, co lidé ve vztahu k vašemu tématu nejvíc hledají. Pokud máte prostor, zpracujte si rozsáhlejší analýzu klíčových slov.
  • Aktuální dění a události – zmapujte události, které jsou pro váš obor nebo cílovku důležité a se kterými musíte v plánu počítat. V přípravě témat pro krejčovství Galard pro nás bylo stěžejní například konání filmového festivalu v Karlových Varech, kvůli EET poradně jsme si zase v kalendáři zaškrtli změny v zákonech týkajících se EET.

Někdy se stane, že vám už z tvrdých dat vyplynou témata, která můžete hned zpracovat. A když ne, pomůžou následující triky:

1. Zapojte se do skupin na Facebooku a sledujte influencery

Skupiny na Facebooku jsou zlatý důl, pokud jde o nápady na témata. Najděte si takové skupiny, ve kterých se sdružují lidé z vaší cílovky, a sledujte, co řeší. Klidně skupiny jen tak pasivně procházejte, nebo aktivně vzneste dotaz či založte hlasování, co je nejvíc trápí a o čem by si rádi přečetli.

„Skupiny na Facebooku nám velmi pomohly při psaní pro kosmetickou firmu Nafigate. Například ve skupině Kosmetičky si radí jsme uspořádali hlasování, na jaké téma chtějí dámy rozhovor. A pak jsme se tam ptali i na konkrétní otázky. Setkalo se to s úspěchem, protože ženy dostaly přesně ty informace, které chtěly, a navíc jsme v nich posílili pocit důležitosti a dali jim najevo, že vnímáme jejich odbornost.”
Eva Smíšková, copywriterka

Když jsme pracovali třeba na obsahovém plánu pro LMC Magazín, začali jsme na Facebooku sledovat skupiny jako HR (k) sobě, HR News nebo #HRdinky. Díky tomu jsme měli přehled o tom, co personalistky řeší – a pěkně z první ruky.

Facebookové skupiny jsme při práci pro LMC používali aktivně: vyvolávali jsme diskuse a ptali se na zkušenosti personalistek. S těmi, které nám odpověděly, jsme se pak bavili v soukromých zprávách nebo si zavolali a získali skvělé citace do článků.

Neomezujte se ale jen na Facebook. Pokud píšete například pro maminkovský blog, nejlepším zdrojem inspirace pro vás můžou být mamablogerky na Instagramu.

Facebookové skupiny jsou čím dál tím populárnější. A dají se šikovně využít i při tvorbě obsahu. Přečtěte si, jak jsme sami jednu takovou vybudovali pro NAFIGATE Cosmetics.

2. Do plánování zapojte lidi z celé firmy

Víc hlav, víc témat. Aspoň tak se nám to osvědčilo. Jestli jste na vymýšlení obsahu sami nebo máte stálý tým několika lidí, přizvěte k plánování také kolegy z jiných oddělení – obchoďáci nebo lidé ze zákaznické podpory mají odlišný pohled na věc a do brainstormingu přinesou čerstvý vítr.

Například pro blog MALL.CZ u nás píše tým 5 copywriterů, na plánování obsahu se ale podílí celá Obsahovka. Ke konci měsíce rozešle vedoucí projektu neboli head copywriter takzvaný ma(i)llstorming – zkrátka takový brainstorming po e-mailu. Jak to funguje:

  • head copywriter sepíše do online dokumentu, co bude hlavním tématem nebo kampaní v daném měsíci a do jakých rubrik píšeme,
  • a připraví tabulku, do které mohou všichni zapisovat své nápady.

Každý měsíc tímhle způsobem získáme kolem 30–40 skvělých námětů. Z nich head copywriter vybere ty, které se do plánu nejvíc hodí, a ostatní uloží do zásobníku nápadů.

„Jednou za čas uspořádáme také živý brainstorming, to už ale v menší skupině lidí. Skvěle se nám osvědčila metoda, které říkáme rolestorming. Ta je ideální, pokud máte dobře definovanou cílovou skupinu a personu, pro kterou texty píšete. Postup je jednoduchý: svoláte tým, každému účastníkovi přidělíte personu a jeho úkolem je vcítit se do dané postavy a vymýšlet témata, která daná persona řeší. V případě MALLu pracujeme s personou celé Mallí rodiny. Při brainstormingu se tak náš tým proměnil hned na několik postav – z někoho se stala máma, z někoho dítě nebo i pes. Z brainstormingu nakonec vyplynulo asi 400 nových témat, které můžeme postupně na blog zpracovat.“
Martina Krumpholcová, headcopywriterka týmu MALL.CZ

Jestli vás zajímá, jak jsme blog MALLu nastartovali a zvedli návštěvnost z nuly na téměř 57 000 lidí měsíčně (a to jen z organického vyhledávání), přečtěte si případovku, ve které jsme celý příběh shrnuli.

3. Brouzdejte v diskusních fórech

Někdy se stane, že jsme s nápady na nule. Víme, že potřebujeme článek o saunách nebo třeba hračkách pro děti, ale zasekneme se. V ten moment jsou skvělým pomocníkem diskusní fóra.

Podobně jako ve skupinách na Facebooku se v nich dozvíte, co lidi v souvislosti s vaším tématem nejvíc zajímá nebo jaké problémy řešili v poslední době. Právě diskuse byly nejlepším zdrojem při vymýšlení témat i pro mzdový systém Vema – objevili jsme diskusní portál Radíme se, kde účetní rozebírali všechno od faktur až po granty.

Zjistěte si, zda pro váš obor existují specializované portály, kde vaše cílovka diskutuje. V případě mezd a účetnictví je to portál Radíme se. Na zajímavá témata ale narazíte také v online poradnách nebo chatech s odborníky.

„Když jsem sestavovala plán témat pro klienta, se kterým jsme spolupracovali už delší dobu, využila jsem Quoru. Je to web, na kterém si lidé navzájem kladou otázky a zodpovídají je. Lze tam vyhledávat podle témat, ptát se nebo jen sledovat, kde se rozpoutá diskuse. Některé otázky a debaty jsou dost bizarní, občas ale člověk narazí na téma, o kterém si říká – jaktože mě to nenapadlo dřív?”
Eva Smíšková, copywriterka

4. Procházejte si komentáře pod příspěvky

Každý head copywriter v Obsahovce pravidelně pročítá komentáře pod články na klientově blogu i pod příspěvky na Facebooku. Díky tomu zjistíme, na jaká témata a jak fanoušci reagují a rozšíříme si povědomí o naší cílovce. A jako bonus získáme i skvělé náměty na další články. Ty vzejdou hlavně z toho, když:

  • čtenáři zmiňují, že jim v článku něco chybí,
  • doptávají se na další podrobnosti
  • nebo pod prodejními příspěvky řeší, co je pro ně nejdůležitější u nákupu nové ledničky nebo třeba telefonu.

5. Vytvořte si tabulku „zdrojů”

Mějte přehled o tom, jaký obsah tvoří vaše konkurence nebo podobně zaměřené blogy. Možná tím odhalíte mezery v jejich obsahu, které můžete zaplnit vy. A nebo vás při pročítání napadne, jak dané téma pojmout z jiného úhlu pohledu.

My si u některých klientů vytváříme tabulky se zdroji, kam se díváme, když nápady dojdou. Například pro MALL jsme vytvořili seznam inspiračních webů pro každou rubriku zvlášť. Když potřebujeme vymyslet hobby téma, víme, kam se podívat. Nikdy téma nekopírujeme, lehká inspirace je ale povolena.

6. Zjistěte, co se o tématu píše v médiích

Jakmile máte projité weby, které se věnují vašemu tématu, vrhněte se i na zpravodajská média nebo print. Udělejte si přehled, co se o vašem oboru píše a začněte odebírat oborové časopisy – pro personalistiku se hodí třeba e-časopis Firemní vzdělávání, pro kutilský blog využijete zase časopis Dům a zahrada nebo klidně Vychytávky Ládi Hrušky.

„Dobrým zdrojem inspirace k vymýšlení témat je i online mediální archiv. Stačí v něm zadat klíčová slova a projet si výstupy v on-line i tištěných médiích. My v Obsahovce používáme Monitoru, se kterou se pracuje opravdu snadno.”
Eva Hromádková, PR konzultantka

7. Pročítejte svůj starší obsah

Po několika letech psaní už máte nejspíš pokrytá všechna zásadní témata, takže je můžete začít rozvíjet a zpřesňovat. Projděte si články, které už máte sepsané, a přečtěte si je. Možná vás zaujme nějaké sdělení, které stojí za bližší rozepsání.

Když už jsme na blogu MALLu měli článek o tom, co dělat, když dětem nestačí mateřské mléko , psali jsme, jak přejít z mateřského mléka na umělé, jak začít s příkrmy nebo jak vyřešit, když dítě příkrmy hystericky odmítá.

Jeden článek může otevřít dveře k několika dalším. Stačí si pročíst starší texty a vypsat si naznačená témata, kterým jste se v původním článku nevěnovali podrobně.

Dobře vedený firemní blog vám může přinést mnoho užitku. Přečtěte si v našem článku kompletní návod, jak si ho svépomocí vymyslet, naplánovat i udržovat.

8. Udělejte výzkum mezi uživateli

Ze všech tipů výše vyplývá, že kontakt s cílovkou je pro vymýšlení témat top zdrojem. K dokonalosti ho dotáhnete, když kromě pasivního pročítání diskusí a komentářů pod články zvednete telefon a se zákazníky si reálně zavoláte.

Kromě uživatelů vyzpovídejte klidně i lidi z firmy – především pracovníky ze zákaznické podpory. Právě ti jsou v nejbližším kontaktu s vašimi zákazníky a nejlépe vědí, co uživatele zajímá. Za půlhodinu získáte úžasný přehled a spoustu témat.

„Výzkumy většinou děláme jako podklad pro obsahovou strategii na začátku spolupráce s klientem. Užitečné je ale oslovit klientovy zákazníky znovu klidně po roce psaní, kdy už témata dochází a sestavujeme plán na další období. Například pro Money jsme vedli osobní i telefonické hloubkové rozhovory a pro RAYNET se nám osvědčila on-line focus group. Vždy si dobře nadefinujte, s kým rozhovory povedete a jaké otázky budete klást. Doporučuji udělat nejprve jeden, dva rozhovory a pak si znovu sadu otázek zrevidovat a zpřesnit.”
Eva Smíšková, copywriterka

Myslete na to, že téma číhá všude

A když všech 8 bodů selže, vždycky platí pravidlo: dívejte se kolem sebe. Inspiraci na témata, která jsou právě v kurzu, můžete objevit klidně po cestě z práce nebo na návštěvě u sestry.

Nám se navíc osvědčilo mít pořád při ruce zápisník nebo třeba online poznámky v telefonu, kam si nápady zapíšete – důležité je mít jen jedno místo, kde je vždy najdete.

„Někdy stačí, když člověk pozoruje okolí nebo se baví se známými. Ověřili jsme si to několikrát u blogu MALLu, každý má totiž ve svém okolí takovou Mallí rodinku, pro kterou píšeme. Například neteř naší copywriterky si pořád hrála se slizem – díky tomu jsme přišli na to, že sliz je nový hit, a vznikl článek o výrobě slizu, který si přečetlo přes 50 000 lidí.”
Martina Krumpholcová, headcopywriterka týmu MALL.CZ

Zpět

Sdílet