Čísla & fakta: Kolik stála a jak se nám vyplatila expertní anketa

Martin Brablec

Když jsme uviděli u počítadla času svítit 40 hodin, zarazili jsme se. Týden práce a ještě to není hotové! Stojí to vůbec za to? Měsíc a kousek po vydání finálního článku odkrýváme karty a ukážeme vám, co přesně nám anketa dala a vzala.

Na úvod

Do ankety (kterou jsme si na sebe mimochodem vymysleli na čtvrté copyporadě) jsme získali 19 odpovědí na otázku, jaký obsah se vaší značce za rok 2015 nejvíce povedl.

Odpověděli nám jak markeťáci menších značek, tak zavedená jména z Neoluxoru, Zootu nebo Ambiente.

Obsahovou anketu mezi českými marketéry jsme pustili na blog 1. 3. 2016. Pro vyhodnocení jsme používali data z období ode dne vydání do 31. 3. 2016.

Kolik celá anketa stála

Začneme tím méně příjemným. Náklady.

Největší položku tvoří (nepřekvapivě) čas, respektive mzda člověka, který obsah připravuje. V našem případě plat copywriterky Katky.

  • Samotné hledání kontaktů, obesílání, urgování, psaní a editování Katce zabralo se vším všudy 45,5 hodiny. Když přidáme vkládání obsahu na web a úpravu ilustrační grafiky, jsme na 48 hodinách.
  • Přesnou cenu za Katčinu práci vám sice neprozradíme, ale nebudeme daleko, když si na pomoc vezmeme průměrný hodinový náklad na zaměstnance v ČR, tedy cca 255 Kč. Jednoduchý výpočet.... a jsme na 12 240 Kč.

Všechny ostatní náklady už byly v podstatě drobné:

  • Placená reklama na Facebooku - 1 577 Kč. Celý měsíc jsme v ní promovali post zacílený na lookalike publikum vytvořené z návštěvníků webu a fanoušků naší stránky. Velmi efektivní!
  • Placená reklama na LinkedIn - 3 930 Kč. Tady nám ale vypomohl voucher s kreditem, takže náklad byl nakonec 0 Kč.

Na přímých nákladech nás tak anketa stála 13 817 Kč.

Co konkrétně nám anketa ve sledovaném období přinesla

  • Článek s anketou za měsíc nasbíral 2 113 unikátních návštěv s průměrnou dobou strávenou na stránce 5:52 minut.
  • Počet fanoušků na Facebooku nám vzrostl o 143 - z 256 na 399.
  • Přibylo nám 12 nových odběratelů newsletteru.
  • Zaznamenali jsme 9 sdílení na Facebooku, 2 na LinkedIn a 4 retweety.
  • V přímé souvislosti s anketou přišly 2 poptávky.

S čím jsme spokojeni

  • S rychlým růstem počtu relevantních fanoušků na Facebooku i s celkovou čteností článku.
  • Potěšilo nás, ze po úvodním peaku se denní návštěvnost článku celý měsíc držela kolem 50 unikátů (a drží se dodnes). Téma pořád táhne.
  • Máme radost i z nízké ceny za promo na Facebooku. Potvrdilo se, že se zajímavým obsahem jde všechno snáz.
  • Že i přes naši málo známou značku a začínající blog si marketéři zvučných značek našli čas a přidali své odpovědi. Za to jim ještě jednou děkujeme!

Co by šlo příště udělat lépe

  • Bolestně nám chyběl fungující účet na Twitteru. Částečně nám pomohla Katka se svým soukromým účtem, ale do budoucna to vnímáme jako nutnost pro lepší oslovení i šíření.
  • Naplno se také projevily rezervy v layoutu blogu. Článek se nečetl tak dobře, jak by mohl. Zanikla i všechna social-sdílecí tlačítka včetně přihlášení k odběru newsletteru. Neměli jsme také promyšlený a viditelný další krok - čtenáři už většinou dál na web nepokračovali.
  • Těsně po vydání článku na blogu a spuštění propagace na Facebooku nám bohužel na cca 60 minut vypadnul server. Návštěvností to (bohužel) nebylo, chyba byla na straně hostingu. Hloupá souhra náhod, kterou bychom se příště pokusili podchytit dříve.

Očekávaná otázka na závěr

Vyplatilo se to? Šli bychom do toho znovu?

No jasně!

Jedním článkem se nám podařilo dostat Obsahovou agenturu mezi lidi, ke kterým bychom si jinak hledali mnohem komplikovanější cestičky. Získali jsme solidní návštěvnost i nakopnutí na Facebooku a přesně zjistili, jak vylepšit vzhled a funkce blogu.

A hlavně: opět se potvrdilo, že placená a správně zacílená reklama dosah zajímavého obsahu ne zvýší, ale rovnou znásobí.

Takže na viděnou u dalšího podobného opusu ;-) A pokud jste ještě anketu plnou konkrétních ukázek nečetli, rychle to napravte.