Na LinkedInu jsou vašimi největšími spojenci zaměstnanci. Dovolte jim to

Lucie Kolischová

Když loni na jaře vydal Martin Hošek studii #fenomenlinkedin o LinkedInu v Česku a na Slovensku, napsal hned do úvodu: „LinkedIn je pravděpodobně nejpodceňovanějším nástrojem pro rozvoj podnikání v moderní době. Bez debat.” A měl pravdu.

Než se ale nadšeně pustíte do psaní statusů, nezapomeňte na jednu důležitou věc. Svoji firmu na téhle síti neutáhnete sami.

A pokud ano, bude vás to stát spoustu peněz. Zažeňte ego, rezignujte na one-(wo)man show a spojte se s těmi, kteří vaši firmu znají skoro tak dobře jako vy sami – s vašimi zaměstnanci.

Firmy sleduje jen málo lidí, důležitější jsou spojení

Schválně se sami podívejte. Kolik lidí máte ve spojení? A kolik sledujete firemních stránek?

U mě jsou čísla nekompromisní – s poměrem 583:17 to firemní profily projíždí na plné čáře. Jedním z nich je navíc moje alma mater a dalších 12 jsou firmy, pro které jsem pracovala či s nimi spolupracovala. Reálně tak sleduju jen 4 „cizí” firemní stránky. A věřím, že na tom budete velmi podobně.

O firemních profilech na LinkedInu to vypovídá jediné. Jen velmi málo lidí má důvod či chuť je sledovat.

Tato platforma totiž ze všech sociálních sítí nejvěrněji napodobuje naše skutečné chování v reálném světě. Na schůzku přece také jdete s obchoďákem či ředitelem dané firmy, ne se společností samotnou. Když po jejím skončení otevřete LinkedIn, nedává smysl propojení s firmou, ale s člověkem, s nímž jste se před chvilkou rozloučili.

Oproti firemním profilům je s těmi osobními taky trochu větší zábava:

  • přispíváte do skupin,
  • kontaktujete konkrétní uživatele,
  • sledujete nepočítaně hashtagů
  • a především reagujete na příspěvky dalších uživatelů, kdykoliv se vám zlíbí.

Firemní profily nemůžou nic z toho. Správci jménem stránky reagují jen u příspěvků, ve kterých je firma označená, případně je u nich jeden z jejích tří sledovaných hashtagů. Obsah stránky se navíc zobrazí jen sledujícím, sám od sebe se mimo ně nešíří.

Tohle prostě není ideální výchozí pozice pro budování značky na této síti. Ale ani rezignace a zatracení LinkedInu není na místě. Tento „nedostatek” v dosahu a zobrazování příspěvků totiž vyřešíte.

  • Buď reklamou, která je na LinkedInu sice zajímavá, ale drahá,
  • nebo takzvaným employer brandingem.

Jednoduše vašim zaměstnancům umožníte (či jim jen řeknete, že můžou), aby jméno firmy a její obsah šířili spolu s vámi, i když třeba trochu po svém. Koneckonců je to stále jejich osobní profil.

Změňte pohled na věc a z cíle „mít spoustu sledujících na profilu firmy” se zaměřte na to, že skrze vás a vaše zaměstnance jméno firmy rezonuje LinkedInem, že se o ní mluví, že je vidět. To je totiž ve výsledku mnohem cennější.

Pokud budujete firemní profil, sesbírejte alespoň 300 sledujících. Díky tomu můžete jednotlivé příspěvky cílit na různá publika – například podle jazyka (pokud vedete stránku ve více jazycích), lokality, profesního oboru a dalších.

Od 300 sledujících můžete jednotlivé příspěvky na firemní stránce cílit podle různých parametrů.

Dejte zaměstnancům možnost, svobodu, tipy i hranice

Na employer branding potřebujete – jak jinak – své zaměstnance. V každé firmě vždy najdete několik lidí, kteří se do šíření firemního obsahu i dobrého jména firmy nadšeně pustí. Tohle nadšení podporujte. A nezapomínejte, že i když se mu zaměstnanci věnují ve svém pracovním čase, je to pořád investice do vaší firmy.

  • Dejte jim tipy na obsah. Chystáte rozšíření výroby, cestu na veletrh, účast na konferenci, nový produkt? Dejte jim možnost o tom říct světu. Ať sdílí obsah vaší firemní stránky, nebo přidávají svůj originální a firmu v něm ideálně označí.
  • Umožněte jim vzdělávat se. Dejte jim příležitost, ať píší, fotí, natáčejí. Jakákoliv nová dovednost, která posune zaměstnance, posune i jejich obsah na LinkedInu – a tedy i vaši firmu. Pošlete je na školení a ukažte jim, že je pro vás jejich posun důležitý.
  • Vylepšete jejich image. Pozvěte do firmy profi fotografa, který jim nafotí profesní fotky. Vy je využijete třeba na firemním webu, oni jako profilové snímky.
  • Sjednoťte vizuál. Součástí osobního a firemního profilu je úvodní fotka. Nechejte vyrobit vizuál ve firemních barvách, který zaměstnancům dáte k dispozici. Je to příjemný bonus.
  • Podporujte zaměstnance ve vytváření relevantního obsahu. Strojové sdílení firemních příspěvků na osobních profilech vám (ani jim) užitek nepřinese. Nejvíc lajků vždycky sklidí příspěvek plný vlastního know-how.
  • Nastavte hranice. Možná máte úplně otevřenou komunikaci se vším všudy (včetně popůlnočních fotek z vánočního večírku), možná si raději nastavíte firemní social media policy.
„Social media policy jsou pravidla, ve kterých stanovíte, co v prezentaci na profesní síti dělat a co ne. Většině lidí stačí při psaní příspěvku selský rozum. Pokud ale cítíte, že máte ve svých řadách neřízenou střelu, raději pravidla nastavte.”
Lucie Kolischová, sociální sítě

Stále je to sice osobní profil zaměstnance a může si na něm dělat, co chce, na LinkedInu ale více než kde jinde platí, že zaměstnanci jsou přímo navázaní na svou firmu. A když se nepřiměřené chování vymstilo zaměstnankyni na Twitteru (a firma s ní ukončila pracovní poměr kvůli dobrému jménu i hrozícímu bojkotu), na LinkedInu by se to mohlo stát ještě pravděpodobněji.

Sdílení funguje oběma směry, udělejte z firemní stránky sběrný kanál

Nebojte se toho a mějte ve své zaměstnance důvěru. Na síti jsou to vaši nejsilnější spojenci, díky kterým dostanete firemní informace mezi lidi za minimum nákladů. Společně totiž vytvoříte obsah, který buduje jak jejich vlastní jméno, tak vaší firmě značku.

Zobrazení příspěvků u osobních profilu je výrazně zajímavější. Jeden příklad za všechny – ačkoli je v obou případech použité stejné video, výsledky jsou rozdílné. Firemní příspěvek se zobrazil jen 209 lidem, tedy ani ne všem sledujícím, kterých má stránka 292. Naopak u příspěvku Martiny zobrazení dosáhlo 659, ačkoli má 306 spojení.

Ze svého firemního účtu pak vytvořte „sběrný kanál”: vaši zaměstnanci tvoří unikátní obsah, který je relevantní pro jejich osobní i váš firemní brand ve společné „oborové bublině“. A když budou vaši zaměstnanci správně označovat firemní profil, sdílejte tento obsah i na stránce firmy. Z profilu vytvoříte zastřešující domeček, kde každý prohlížející najde všechno, co se u vás děje v celé šíři a pestrosti. Tento sdílený obsah sice nemá nijak vysoký dosah, ale to už není ani tak podstatné – to už za vás udělali vaši zaměstnanci.

Z firemního profilu udělejte sběrný kanál, kde sdílíte i aktivity svých zaměstnanců. Přitom stále šíříte informace o službách, které nabízíte.

Když tuto radu vztáhneme na náš obor, tak:

  • fotograf sdílí návody pro amatéry,
  • copywriter ukáže svým copywriterským spojením, jak zpracovává webovou stránku „o nás”,
  • a projekťák předá know-how o mobilních aplikacích, které zlepší organizaci práce.

Vaše firma sice působí v jiném oboru, ale princip je stejný. Tvořte specifický obsah pro více cílových skupin a oslovíte mnohem širší publikum.

Pár tipů na závěr, které se hodí vám i vašim zaměstnancům:

  1. Vyplňte si kolonku „Profesní představení”, která byla dříve pojmenovaná jako „Motto”, což mnohé uživatele svádělo k vyplňování moudrými citáty. Nyní už je jasné, že sem patří stručné profesní představení. Nicméně drobný chyták v podobě Motta na LinkedInu stále zůstal, a to u přidání nové pracovní zkušenosti. Zde si rovnou můžete upravit také hlavičku profilu, pojmenování „Profesní představení” se sem ale ještě nepropsalo.
  2. Vysvětlete vašim zaměstnancům, že to nedělají jen pro firmu, ale především pro sebe. Aktivitou na LinkedInu budují své dobré jméno a šíří vlastní know-how. A to se hodí nejen v navazování nových obchodních vztahů, ale třeba i při změně zaměstnavatele.
  3. LinkedIn je o spojeních a kontaktech. Prezentace je důležitá, ale pokud nemáte relevantní spojení, postrádá smysl. Udělejte si proto z navazování spojení pravidelný rituál – jakmile se vrátíte z byznys schůzky, školení, jednání s partnerem atd., najděte si daného člověka na LinkedInu, přidejte si ho mezi kontakty (a pokud vám to bude vyhovovat, poděkujte mu při odeslání pozvání za schůzku).
  4. Buďte pyšní na to, co umíte, a nebojte se to ukázat. Sdílejte své know-how, komentujte příspěvky dalších lidí, zapojujte se do diskuzí ve skupinách – lidé si vás všimnou, protože rozumíte svému oboru.
  5. Naučte se linkovat přímo na LinkedIn, ne mimo něj. Žádná sociální síť nemá ráda, když jí odvádíte uživatele. Proto každý obsah, ve kterém je načtený (velký) externí odkaz, upozaďuje a snižuje mu dosah. Když už připojujete odkaz, vložte ho do textu. A naopak prolinkování uvnitř sítě má velmi pozitivní přínos – označování kolegů a firem v textu buduje síť a zlepšuje dosah. Označení vaší firmy je pro vás prakticky nutností.

LinkedIn zkrátka dokáže být skvělým nástrojem a pomocníkem při budování vašeho byznysu. Je to s ním ale stejné jako v podnikání. Jakmile se pořádně rozjedete, nejspíš na to nestačíte sami.

Uvidíte, že spolupráce celé firmy na LinkedInu se vám bohatě vrátí. A jestli nevíte, kde s LinkedInem začít, dejte nám vědět. Pomůžeme vám nejen se zaškolením zaměstnanců, ale i s nastavením strategie a obsahem. Nebo nás sledujte přímo na Linkedinu, pak vám neuteče žádný nový článek.