Návody pro HARDWARIO: nadchneme pro programování IoT systémů i vaše děti

Markéta Rychnovská

Myslíte si, že máte doma lingvistu nebo umělce? To jste ještě svému dítku nepodstrčili návody na projekty, které jsme vytvořili k IoT kitu od HARDWARIO. Tahle chytrá krabička propojí obyčejné věci s internetem a vytvoří tak důmyslná zařízení, která používá ve svých provozech i Škoda, LEGO nebo E.ON. Přečtěte si, jak jsme z programátorských příkazů vytvořili návody a nadchli jimi teenagery.

HARDWARIO inspiruje k IoT inovacím v průmyslu, v zemědělství, ale i v chytrých domácnostech. Nás oslovilo mimo jiné s projektem, který měl k programování IoT zařízení nalákat i mladší generaci. S velkým skokem od B2B sektoru do lavic základních a středních škol jsme jim pomohli po tom, co jsme firmu a její byznys poznali, pochopili, jak funguje kit, a teprve pak jsme se pustili do návodů. Projděte si kroky, které vedly k proniknutí do programování, které baví.

Od B2B sektoru k nové generaci programátorů

1. Vybrali jsme tým copywriterů. Na projektu začal pracovat Libor a Míša. Ani jeden z nich dřív neprogramoval ale o tématu IoT měli povědomí.

2. Udělali jsme si detailní rešerši. Nastudovali jsme si internet věcí, jak podobná zařízení fungují a proklepli si konkurenci v oboru.

3. V úvodu spolupráce neproběhl workshop. HARDWARIO totiž spěchalo na první výstupy a tak jsme pracovali s hotovým brand manuálem. Z něj jsme poznali, jaký obsah doposud tvořili, definici cílovky a tone of voice. Hned ze startu jsme otextovali:

  • klíčové stránky na webu,
  • akademii se základními programovacími triky a tipy,
  • případové studie, kde zákazník na konkrétních příkladech vidí přínos IoT v praxi – v oborech průmyslu i zemědělství.
„Při textování Akademie jsme se naučili základní principy příkazů a co kit v praxi zvládne. Dostali jsme odborná videa, která byla v angličtině, a ta jsme přetvořili na srozumitelné a obecnější články o programování.“
Libor Kamenský, copywriter

4. Sepsali jsme první návody (projekty), pomocí kterých se malí vynálezci naučí programovat a vytvoří si první užitečná zařízení. Setkali jsme se na dvou úvodních schůzkách, kde nám kit odborníci z HARDWARIO představili a ukázali, jak funguje jeho propojení s počítačem a základní programovací příkazy. Zároveň jsme si s jejich pomocí zkusili naprogramovat první zařízení.

K tomu, abychom kitu dokonale porozuměli, nám Lukáš Fabik – marketingový manažer HARDWARIA dal vlastní krabičku a ujistil nás, že nám bude u sestavování projektů kdykoliv k ruce. Jednodušším principům a příkazům jsme přišli na kloub metodou pokus omyl a následně je přepsali do jazyka dnešních teenagerů.

Náš kit putoval napříč republikou. Jednou si sestavila zařízení a napsala návod Míša v Praze, jindy jsem si nechal krabičku poslat do Brna a sestavoval jsem já,“ dodává copywriter Libor.

5. Odstartovali jsme velké práce na projektu pro školáky, na které se nabalila další tvorba návodů k zařízením a tištěná příručka ke stavebnici. I náročnější zařízení jsme si vždy sami sestavili a naprogramovali.

Ke složitějším projektům jsme měli k dispozici dokonce programátora. Po konzultacích jsme návody sepisovali krok po kroku a vkládali do nich i screeny z plochy systému, kde školáci viděli, jak se kód sestavuje.

Jakmile jsme měli návod hotový, dostal ho k revizi programátor a čas od času měl technické připomínky. Nakonec jsme hotový návod předali i s kitem někomu, kdo ho viděl úplně poprvé. A když zařízení nesestavil a nenaprogramoval, návod jsme zjednodušili.

Takto vypadalo zadání od HARDWARIA, které jsme měli k dispozici. Změť programovacích příkazů jsme nahráli do systému, kde se hotový kód znázorňoval jako propojené bubliny (takzvané nody). K těm se měli malí vynálezci díky našemu návodu dostat.

„U každého sestaveného a naprogramovaného zařízení jsme si zažili zábavný aha moment, když krabička fungovala, jak měla. V programovacích příkazech totiž stačilo vynechat jedno písmeno nebo příkazy špatně propojit a celé zařízení nefungovalo.“
Michaela Tabakovičová, copywriterka

6. Pustili jsme se do ilustrací, které znázorňují, co s kitem děti mohou zažít. Pustili jsme se do nového vizuálního stylu v příručce ke stavebnici i v návodech. U obou formátů grafik Lubomír a art directorka Bára skloubili obsah s nápaditým vizuálním ztvárněním, který přesně vystihuje situace, do kterých se malý vynálezce s kitem a konkrétním projektem dostane.

Takto například vypadala ilustrace projektu, u kterého si měli vynálezci mezi kamarády vyzkoušet, jestli mají vlastnosti kung-fu zenového mistra a vydrží stát nehybně na jednom místě.

Příručka i návody přitom měly být stručné a přehledné. Proto jsme je natextovali pomocí jednoduchých číselných seznamů, které jsme propojili se screenshoty z plochy systému. Chtěli jsme docílit toho, aby si dítě přečetlo, co má v systému nastavit a hned vidělo, jak takový příkaz vypadá.

Největší oříšek bylo nasimulovat teplotu, světelnost, tlak a vlhko, které si mohli malí vynálezci naměřit v terárku. Naměřené hodnoty se měly propsat do grafů na PC a v mobilní aplikaci, odkud jsme pořizovali screenshoty do návodů. Kit jsme proto dávali do lednice, posvítili jsme na něj lampou, nebo na něj dýchali,“ vysvětluje postup u složitějšího projektu copywriterka Míša.

Takto vypadal příkaz k měření teploty na ploše systému s popisem kroku, jak ho naprogramovat.

Jak psát lidsky o programování, aby to bavilo teenagery

V příručce každého kitu odbornější termíny a princip fungování kitu vysvětlujeme, aby byli programováním nepolíbení školáci hned v obraze.

S kitem se učí programovat kluci i holky ve věku 12–18 let. Naladili jsme se proto na stejnou vlnu a snažili se přizpůsobit jejich mluvě. V textech nechybí anglicismy, emoji a uvolněné hlášky typu: „Uvidíš, že ti hafan poděkuje. Třeba míň bobky. Nebo tak něco. ????“ Tahle je to u návodu na zařízení, se kterým děti měří teplotu v boudě mazlíka a zjišťují, jestli už venku moc nemrzne.

Návody si chválí děti, ale staly se i nástrojem učitelů, kteří chtějí nadchnout děti pro digitální technologie. HARDWARIO dokonce spustilo workshopy zdarma, kde učitele inspirují, jak se stavebnicí modernizovat výuku.

„Díky Obsahové agentuře máme skvěle vyladěné materiály pro vzdělávací projekty. Děti na školách a našich workshopech si podle nich sestavují svá první chytrá zařízení a moc je to baví. Věřím, že jsme společně zaseli semínko, ze kterého vyroste nová generace vynálezců a vynálezkyň.”
Lukáš Fabik, CMO a spoluzakladatel HARDWARIO

HARDWARIO si ověřuje, že jsou návody srozumitelné i na vlastních workshopech s žáky středních škol. A nadšení jim rozhodně nechybí.

Přečtěte si také, jak sepsal Libor příručku na sestavení HARDWARIO kitu.

Zpět

Sdílet