Obsahovka Live #7 Vizuální obsah

Michaela Tabakovičová

Na 7. zákaznické minikonferenci jsme pro naše klienty uspořádali přednášky o obtížích a přínosech fotek, grafiky nebo videí.

Obsahovku Live jsme po dvou letech vrátili do Brna. A abychom to pořádně oslavili, konference se ve čtvrtek 3. října konala v nádherných prostorech NEST, odkud jsme měli Špilberk jako na dlani.

Mezi přednášejícími vystoupila expertka na právo Petra Stupková z Legitas, odborník na personalizovaná videa Filip Koubek z Motionhouse a marketingový manažer RAYNETu Václav Prak. Konferenci uzavřel náš vizuální expert Emil Gallík přednáškou popisující práci za různými typy obrazového obsahu.

Náš vizuální mág Emil Gallík přiblížil, kolik desítek hodin urputné práce se skrývá za jedním dvouminutovým videem.

Video, kde hlavní roli hrajete vy

Přesně takové rozesílala agentura Motionhouse pod svojí značkou Motionlab zákazníkům Marketing Festivalu. Jak nám přiblížil Filip Koubek, video se postaralo o pěkný rozruch. Jak by ne, o některých příjemcích vědělo video snad víc než jejich babička.

Takovému videu se říká personalizované a pracuje se při něm s daty, které klient o zákaznících má. Kreativec vytvoří kostru videa, ve kterém se pak snadno mění osobní informace jako jméno, místo bydliště nebo druh zakoupeného zboží.

Diváka video silně zasáhne. Má totiž pocit, že reklama mluví přímo k němu a ne na anonymní masu. Podobně jako doporučení dobrého přítele.

Filip Koubek popsal, jak může personalizované video zasáhnout srdce zákazníka.

Jaká práva mají fotografie

Petra Stupková z Legitas nás hned na začátku zaskočila otázkou, jestli si makak může nárokovat právo na svoje selfie. I takové věci se totiž řeší v průniku světa práva a médií.

Z přednášky jsme si odnesli spoustu zajímavých poznámek:

  • autorská práva může mít jen fyzická osoba, makak tedy ostrouhá,
  • autorská práva nejdou prodat, prodává se jen licence, která musí být uvedena ve smlouvě,
  • ve smlouvě se také stanovuje, jestli autor chce být u fotky zmíněn, nebo ne,
  • při focení osob bychom měli získat jejich souhlas k použití fotografií,
  • sláva strhává „ochrannou slupku“ celebrit a zveřejnění jejich fotografie v médiích se toleruje, pořád ale platí embargo na jejich soukromí,
  • při použití fotky slavných na našem webu musíme získat souhlas jak fotografa, tak foceného,
  • také na bezplatných fotobankách musíme u každé fotky zkontrolovat, pro jaké účely ji můžeme zdarma použít,
  • souhlas na zveřejnění může model odvolat i po zveřejnění kampaně,

  • influencer s významným publikem musí označit svůj příspěvek na Instagramu jako reklamu, pokud propaguje nějakou značku – a to i když nedostane žádný honorář.

Petra Stupková nám vysvětlila, proč její fotky z přednášky můžeme použít na našem webu, aniž bychom s ní na to měli smlouvu. Je to proto, že na konferenci se s fotkami počítá a účastí ze sebe sloupáváme „ochrannou slupku“.

Workshop, na kterém jsme experimentovali s přenosným fotostudiem

Další na pořadí byl praktický vizuální workshop. Vyrobili jsme malá fotostudia z krabic a naši klienti zkoušeli, jak se mění obraz za různých světelných podmínek. Vznikaly při tom roztodivné scény, místo modelů se totiž používaly dětské hračky.

Z posluchačů se na pár desítek minut stali nadšení fotografové.

Osobní pozdravy z RAYNETu

Personalizovaná videa podruhé. Václav Prak z RAYNETu nám v rychlosti přiblížil, jaké úspěchy má jejich vlastní verze videí, která pro své zákazníky vytvářejí.


Každou videozdravici v RAYNETu sami natáčejí pracovníci zákaznické podpory. Videa plní svůj účel, protože zlepšují vztah se zákazníky a ti s RAYNETem více komunikují. Kromě toho firma nedávno natočila sérii návodných videí na své CRM.

Během networkingu jsme pod Špilberkem nešetřili úsměvy.

Jak náročné je vyrobit vizuální obsah


Emilova přednáška byla symbolickou tečkou za touto konferencí. Připomněl, že statické a pohyblivé obrázky nevznikají jen tak a všechna práce okolo má svou cenu.

Podle Emila obrázek někdy řekne víc než tisíc slov. A rozhodně to řekne rychleji. Zároveň by ale vizuální obsah měl být unikátní. Fotka z fotobanky se sice získá snadno a levně, ale její efekt na firemním webu je mizivý.

Fotografie na zakázku oproti tomu podporují brand, popíšou firmu a zákazník není překvapený, když do firmy osobně zavítá a s lidmi se potká tváří v tvář.

Za tvorbou vizuálního obsahu je i velké množství příprav:

  • Velká část Emilovy úlohy fotografa představuje kreativní přemýšlení, tedy vytváření konceptu. Díky tomu fotky na webu podpoří třeba pocit, že se věnujete poctivému řemeslu, jste přátelští a kreativní.
  • Ilustrace je možnost, jak originálně a hravě doplnit vizáž vaší značky. Náš grafik Lubo vám ale nehodí na papír hned první věc, která ho napadne. Potřebuje přemýšlet například nad perspektivou, nad barvami a nad případným zapojením textové informace.
  • Nejnáročnější na výrobu je promo video. Kombinuje v sobě mimo jiné kameru, střih, motion design, grafiku, natáčení s dronem, copywriting a na setu také často fotíme třeba pro použití na blog.
  • Při tvorbě jakéhokoli vizuálního obsahu se musí počítat i s projektovým řízením, které představuje mnohdy až třetinu odvedené práce.

Nejdůležitější člověk při vytváření této fotky není vidět. Skrývá se totiž za hledáčkem.

Sedmá konference měla skvělou atmosféru a hlavně nám dala spoustu inspirace pro další vizuální obsah. Už teď se těšíme na následující téma.

Co jsem ještě napsala

Michaela Tabakovičová
Michaela Tabakovičová

Jak tvoříme HR obsah, který pomáhá při náboru zaměstnanců v EY

Chytrý obsah pomůže nalákat potenciální zaměstnance. Snadno jim dáte vědět, jaká je ve vaší firmě atmosféra, na jakých projektech pracujete, jací jsou kolegové nebo šéf a jak se připravit na přijímací řízení. S HR obsahem pomáháme také velké konzultantské firmě EY. Každý rok recruitují desítky čerstvých absolventů, aby si z nich vychovali šikovné konzultanty. Přečtěte si, jak tenhle specifický obsah tvoříme.

Jak pomocí obsahu nalákáte dobré zaměstnance

Nabírat kvalitní zaměstnance není snadné. Pomůže vám s tím ale dobrý obsah a promyšlený employer branding, tedy značka zaměstnavatele. Dali jsme pro vás dohromady, jak napsat HR inzerát, HR blogový článek a co by měl obsahovat kariérní web. A kromě toho se dozvíte základní tipy k vytváření firemních fotek a videí.

Aktualizace: Jak tvoříme komunikační manuály + případovka z praxe

Správný komunikační manuál slouží jako pochopitelný návod na psaní a obsahuje konkrétní příklady textů. Díky němu vystupuje značka jednotně bez ohledu na to, kdo za ni právě píše nebo mluví. Také pomáhá s naloďováním nováčků a zrychluje komunikaci zákaznické podpory. V článku najdete i návod, jak si tonalitu nastavíte sami.