Obsahový marketing v roce 2019: jak uspějete v tvrdém konkurenčním boji?

Jan Novák

Na internetu existuje nejméně půl miliardy blogů. Někteří tvrdí, že jich je dokonce miliarda. A další přibývají. Jakmile se rozhodnete napsat článek, je velmi pravděpodobné, že na podobné téma psaly už tisíce lidí před vámi. A že další tisíce to téma zpracují po vás. Abyste v této ohromné konkurenci uspěli, musí být váš článek lepší než ty ostatní. Jak na to?

Běžte hodně do hloubky

Bývaly doby, kdy si stačilo udělat rychlou analýzu klíčových slov nebo mrknout do Google Trends, najít atraktivní téma a sepsat o něm rychlý článek na půl strany A4. Tyhle doby ale dávno skončily.

Průměrná délka článku, který se nejčastěji objevuje na první straně fulltextového vyhledávání Google, je 1 890 slov. Alespoň podle analýzy společnosti Backlinko. Uvažte přitom, že jedna normostrana textu má 250 slov. Nejúspěšnější články na Googlu tedy zabírají 7,5 normostrany.

Když píšete článek, napište do něj všechno, co o daném tématu víte. Běžte skutečně do hloubky, popište všechny možné scénáře a všechna možná řešení. Cílem je, aby čtenář po dočtení vašeho textu neměl potřebu chodit nikam jinam – aby se z vašeho článku dozvěděl vše, co potřebuje vědět.

Jestliže nevíte, co všechno do textu zahrnout, udělejte si malou analýzu klíčových slov zaměřenou pouze na téma vašeho článku. Nemusíte kvůli tomu povolávat SEO konzultanta – využijte našeptávač klíčových slov z nástroje SEMOR a prožeňte téma svého článku návrhem klíčových slov v systémech Google Ads a Seznam Sklik. Těmito způsoby najdete desítky podružných témat, která se k hlavnímu tématu vašeho článku vážou.

Příklad z praxe. Na více než rok starý článek o výrobě slizu, který jsme sepsali pro blog MALL.cz, chodí i dnes přes 10 000 čtenářů měsíčně z přirozeného vyhledávání. V první verzi byl přitom článek mnohem kratší – uvedli jsme jenom jeden návod na výrobu slizu, který byl z našeho pohledu nejjednodušší. Během interních revizí jsme ale přidali další dva návody, abychom pokryli všechny známé přístupy k výrobě slizu. Článek je i díky tomu nejčtenějším článkem v historii celého blogu.

Už teď navíc víme, že v článku dřímá potenciál na další rozšíření. Můžeme například uvést, jak vyrobený sliz uschovat, aby vydržel déle čerstvý. Nebo jak ho umýt ze sedačky, kam ho dítě jednoho dne zaručeně nalepí. Hodilo by se i video z výroby. Tím přilákáme další návštěvníky a snížíme riziko, že nám z článku utečou hledat jinam.

Aktualizujte své starší články

Klíč k úspěšnému obsahovému marketingu dnes totiž neleží jen v tvorbě nového obsahu, ale také ve vytěžení toho stávajícího. Pokud na svém blogu máte řádově stovky příspěvků, měli byste aktualizaci obsahu věnovat více času, než vytváření obsahu nového.

Které články aktualizovat? Nejlépe ty, které:

  • jsou již zastaralé a uvádějí nepravdivé nebo zavádějící informace. Takové články buď aktualizujte, nebo raději úplně smažte.
  • přiváděly v minulosti obrovskou návštěvnost, ale postupem času jejich vliv uvadá. Konkurence nejspíš stvořila něco přínosnějšího, takže se podívejte, zda by váš obsah nešel vylepšit.
  • přivádí obrovskou návštěvnost. To je příklad našeho článku o výrobě slizu – to, že je nyní velmi úspěšný, pořád neznamená, že by nemohl být ještě úspěšnější. Zkuste tyto články rozšířit a znásobit jejich efekt.
  • nikdy příliš úspěšné nebyly. Rozhodněte, kde se stala chyba a články vhodně upravte. Nebo rovnou smažte a pro příště se podobnému tématu/formátu vyhněte.

Přidejte vlastní zkušenost

5 principů webového copywritingu. Jak psát lepší texty na web. Jak lidé čtou na webu.

Na českém internetu visí stovky článků o webovém copywritingu, který jeden jako druhý papouškují pořád ty stejné věci dokola. Kolikrát jsme už četli, že máme psát krátké věty? Krátké odstavce? A do článků přidávat podnadpisy nebo bodové seznamy?

Pokud chcete nechat konkurenci za sebou, nestačí jen omílat staré známé věci. Musíte do článku přidat něco, co vám nikdo jiný nemůže zkopírovat. Vlastní zkušenost.

Zdaleka nejúspěšnější článek na našem blogu je Jak psát případové studie. A my dobře víme proč.

Do článku jsme totiž nenasypali žádné obecné rady z internetu. Podělili jsme se s vámi o vlastní postup psaní případových studií, který v Obsahovce sami používáme. Postup, který jsme ladili několik let, před kterým jsme nasekali kupu chyb a který se nám nyní skvěle osvědčuje u klientů napříč obory.

V tom článku najdete všechno, co o psaní případovek víme. A přiznáváme, že jeho zveřejnění nás ze začátku trošku bolelo. Přišlo nám až divné, že zadarmo dáváme know-how, ke kterému jsme se museli dlouze (a draze) vypracovat.

Jenže právě proto tento článek po zadání klíčového slova „jak psát případové studie“ vyjíždí na prvních pozicích ve fulltextovém vyhledávání Googlu a každý měsíc nám na blog přivádí téměř 1 000 čtenářů z organicu.

Velmi podobné zkušenosti má například marketér Neil Patel. Nejčtenější články za poslední rok na jeho blogu jsou:

  • My New SEO Strategy: Blog Less, Spend More on Technology
  • Everything I Taught You About SEO Was Wrong
  • I Wish I Never Built a Personal Brand
  • The Most Vital SEO Strategy I Learned Came From a Google Employee
  • Why Content Marketing Works for Me and Not You
  • The Advanced SEO Formula That Helped Me Rank For 477,000 Keywords

Vidíte v tom ten vzorec? Všechny články nějakým způsobem odkazují na jeho osobní zkušenost. Žádné generické „Jak být první na Googlu“ nebo „10 tipů pro lepší SEO“ – jen věci, které Patel sám otestoval a které svým čtenářům nyní předává.

Když publikujete nový obsah, měli byste při tom zažívat až mírně nepříjemný pocit, že zveřejňujete kus svého vlastního know-how. Díky tomu máte jistotu, že tento obsah je skutečně váš, je cenný a nikdo vám ho nemůže zkopírovat. Právě proto skvěle fungují i články s unikátními daty z vašich interních výzkumů, měření nebo testování.

Pište jen o tom, k čemu máte vztah

Logické vyústění předchozích bloků. Pokud budete tvořit obsah o tématu, ke kterému nemáte vztah, nikdy nebudete moci zajít do hloubky a jen těžko předáte osobní zkušenost.

Najděte si témata, která vás baví. Ve kterých jste nejlepší. Na která byste z fleku připravili hodinovou přednášku a předali informace, ke kterým se jinak nedá dostat.

Potom všechny tyto informace vezměte a vložte do svého příštího článku. Možná přitom budete mít husí kůži, možná vám bude bušit srdce.

Ale za pár měsíců, až se podíváte do Google Analytics, bude tento článek nejnavštěvovanější stránkou vašeho webu. A na všechny ty nepříjemné pocity během sepisování a vydávání článku rázem zapomenete.