6 tipů, jak psát ještě lepší produktové popisky

Lidmila Maršálková

Kolega Ondra o sobě na LinkedInu říká, že je prodavačka, která umí psát. Pod to bych se podepsala. Cítila jsem se podobně, když jsem tvořila texty k 50 černým tričkám, 120 jídelním židlím a 40 narozeninovým kyticím. Denně. Udržet kvalitu v kvantitě šlo někdy lépe, někdy hůř. Nasbírala jsem díky tomu ale copy triky, které s psaním produktových popisků pomůžou i vám.

Proč jsou produktové popisky tak důležité

Kdybyste objevili robotický vysavač za patnáct tisíc se špatně přeloženým popiskem od dodavatele, koupili byste si ho? Mě v tu chvíli nepřesvědčí ani dobré hodnocení. Naopak dobře napsaným produktovým popiskem si mě výrobce hned zaháčkuje.

Když píšete popisky ke zboží, buďte trochu jako Horst Fuchs – samozřejmě bez náušnice v uchu, ale taste z rukávu přesvědčivé argumenty a názorné příklady. Pak váš produkt nepustím z hlavy ani před spaním.

Při psaní popisků neřešte SEO, ale metadata

Kdybyste se bandy copywriterů zeptali, jestli je, nebo není SEO na produktové stránce důležité, pravděpodobně se poperou. Každý bude mít jiný názor a každý bude mít tak trochu pravdu. Takhle to vidíme my v Obsahovce:

„V produktovém popisku SEO neřešte. Důležité je, abyste měli dobře vyplněný metatitle a metadescription a správně zařazený produkt v kategorii. Klíčová slova vyplynou z popisku přirozeně.“
Jan Novák, copywriter

Myslete i na strukturu produktové stránky

Pokud píšete popisky přímo v Shoptetu nebo jiném e-shopovém systému, pak se vás týká nejen psaní, ale také formátování textu. Tady platí stejná pravidla, jako když textujete jakoukoliv jinou stránku.

Mějte na paměti, že popisky musí být skenovatelné očima, a proto

  • pracujte s nadpisy a podnadpisy,
  • používejte vytučnění a kurzívu,
  • vytvářejte kratší odstavce,
  • delší texty proložte fotkou či videem,
  • pokud to šablona umožňuje, pracujte s dvousloupcovou sazbou,
  • a nezapomeňte na interní prolinkování.

Když jen vypíšete všechny funkce, zákazník se ve výčtu ztratí a těžko se orientuje. Stejně jako my při prohlížení detailu stránky u myčky na stránce Planea.

Přitom stačí, abyste stránku lépe strukturovali a každé funkci věnovali svůj prostor a nejlépe i obrázek. Tak jako to mají třeba na e-shopu MALL.CZ.

6 tipů, jak psát ještě lepší produktové popisky

1. Vžijte se do potřeb svých zákazníků

Ženy nehledají komfortní a stylovou podprsenku, ale podprsenku, která netlačí a nezařezává se. Muži nehledají inovativní holicí strojek, ale holicí strojek, který oholí i desetidenní strniště.

„Nejen e-shopy mají tendenci popisovat parametry produktu. Zaměřte se spíše na přínos pro uživatele a na to, co z toho bude mít, když si produkt koupí.“
Ondřej Pokorný, copywriter

Představte si například třicetiletou maminku, která je na mateřské s půlročním prckem:

  • Denně jezdí hromadnou dopravou do města.
  • Řeší nákupy pro rodinu.
  • Chodí s kočárkem na procházky do parku.

Co takovou maminku při nákupu kočárku opravdu zajímá?

Nepište jí, že je kočárek bezpečný, lehký a skladný. Takových existují spousty. Maminka potřebuje ujištění, že všechny tyhle činnosti zvládne právě s kočárkem z vašeho e-shopu. Zkuste to třeba následovně:

  • Sporty je spolehlivý kočárek do města i na procházky, u kterého oceníte štědrý úložný prostor na menší nákup, dětskou výbavičku i vaši kabelku.
  • Díky kvalitnímu odpružení miminko neucítí nepříjemné otřesy a 360° přední kola vám umožní plynulou jízdu i na kočičích hlavách.
  • Kočárek vás potěší také nízkou váhou – jen 4,5 kg. Když nebude po ruce pomocník, výnos kočárku do patra nebo tramvaje zvládnete i sami.

2. Využijte známosti nebo slávy produktu

Když si vévodkyně Kate oblékla do pořadu televize BBC puntíkaté šaty, byly do pár hodin vyprodané. Ve všech e-shopech a nejen v Británii. A tak je to s každým kusem oblečení, který vévodkyně oblékne.

Využijte i vy slavného jména. Nemusíte být zrovna prodejce luxusní módy, ale pokud vaše zboží a známé osobnosti něco spojuje, poukažte na to.

Možná prodáváte na chlup stejné boty, které obul Elvis Presley na svém prvním koncertě. Nebo nádobí, ve kterém vaří Jamie Oliver. Výsledek by mohl vypadat nějak takto:

  • Nikdy není pozdě začít. Možná ve vás dřímá budoucí Jimi Hendrix. Mimochodem, když začínal, hrál Jimi právě na elektrickou kytaru od značky Supro, kterou mu koupil táta.
  • Tento model pochází z historické reedice věnované právě Jimiho památce. Na celém světě je jen 500 kusů, do ČR jsme ukořistili rovných 50, které čekají na své budoucí kytarové legendy.

Všimněte si ještě jednoho prodejního argumentu v druhém odstavci popisku: jedinečnosti. Lidé se rádi cítí výjimečně a jsou nesví, když jim příležitost protéká mezi prsty. Využijte toho také.

3. Neprodávejte produkt, prodejte příběh

To jste jistě slyšeli už stokrát, ale když ono je to opravdu efektivní. Lidé se s příběhy ztotožňují a když vlastní věc s příběhem, mají k ní mnohem bližší vztah.

Při psaní takového příběhu nezapomeňte na následující:

  • Pište vtipně, klidně i kontroverzně, pokud to sedí do vašeho tone of voice, ale nesklouzněte k trapnosti. Pokud ještě nevíte, jakým jazykem vaše značka mluví, pomůže vám tenhle návod.
  • Buďte struční, jinak se stane, že se do příběhu zamotáte a nikdo ho nepochopí.
  • Nevymýšlejte si. Jestli nejste Maruška, která šije každou tašku ručně, ale máte na to firmu, přiznejte to.

Popis produktu s příběhem může vypadat třeba takto:

  • Podzim roku 1997, nejkrásnější léto za posledních šest let. Rodina Antonia Rossiho se vydává na sběr hroznů rostoucích na vinici v jihovýchodní Kalábrii. Tu vlastní už 150 let. Víno pečlivě uskladnili a připravili pro vás suché Bianco s vyváženou chutí a vůní květů pomerančovníků.

Chcete-li proniknout hlouběji do tajů vyprávění příběhů, čtěte článek od kolegy Libora.

4. Popište emoci nebo zážitek

Představte si, že jste majitelem hotelu. Nikdo nemá zájem o nejdražší pokoj? Možná lidem nestačí jen informace, že je to dvoulůžkový apartmán, který má 69 m2, telefon, bar a LCD televizor. Od pokoje za dva tisíce za noc chtějí lidé víc.

Namátkou jsem vybrala hotel a popis jednoho z dražších pokojů vypadal takto:

I když popisek obsahuje dlouhý seznam vybavení pokoje, ty nejdůležitější informace jako velikost pokoje nebo pro kolik je osob se dočtete pouze v rozcestníku.

Takhle bych to napsala já:

Probuďte čtenářovu fantazii popisem zážitku či emoce. Praktické informace jednoduše zahrnete i do vyprávění.

„Romány na e-shopech nikdo nečte. Proto se nesnažte říct všechno. Váš produkt možná má 20 výhod, ale stačí, když si vyberete dvě až tři, které jsou nejzajímavější.“
Ondřej Pokorný, copywriter

5. Nechytřete, vzdělávejte

Nepočítejte s tím, že každý, kdo váš produkt kupuje, má nabiflovanou i terminologii. Pokud se v popisu objevuje nějaké technické nebo třeba anglické slovo, vysvětlete zákazníkům, co znamená a k čemu je to dobré.

Zahrádkáři nejspíše ví, co u sekačky znamená ocelové šasi. Já, městské děvče vybírající první sekačku, bych byla úplně ztracená.

Platí to třeba i pro UHD televizi, hole na nordic walking nebo elektrické kolo. Od vás se očekává, že zákazníkovi neznámé pojmy vysvětlíte – ať už přímo v popisku, infoboxem nebo v prolinkovaném článku.

„Líbí se mi, jak BIOOO doplňuje popisky o složení kosmetiky, které je prolinkované na encyklopedii. Skvěle tím posilují SEO a věrohodnost. A hlavně o každé jedné složce víte, co je zač a odkud pochází.“
Markéta Rychnovská, copywriterka

6. Nenechte se unést kreativou

Kreativa nikdy nesmí přebít informační přínos. Ponechte v popisku prostor pro technické parametry a další praktické informace. Ty jsou v některých případech dokonce důležitější než všechna výše zmíněná doporučení.

Pokud pro samé básnění o WOK pánvi zapomenete zmínit, že není vhodná na indukci, pravděpodobně určitou skupinu zákazníků naštvete.

Záchranný kruh, pokud opravdu nevíte, jak začít

Když píšete popisek, položte si 5 otázek: Kdo? Co? Kde? Kdy? Proč? Tohle zlaté pravidlo často používají i novináři, když píšou tiskové zprávy. Pracovat s ním můžete ale úplně kdekoliv.

KDO (WHO) Koloběžka uveze i 140kg jezdce do 190 cm. Pro pohodlnou jízdu ji doporučujeme dětem od 150 cm.
CO (WHAT) Šestnáctky kola, zkrácený rozvor a vyztužený rám. Díky krátkému nášlapu je obratnější, ale v rychlosti nezaostává. Řídítka složíte za 5 sekund.
KDE (WHERE) Hodí se do města, zvládne i časté přejíždění obrubníků a kličkování. Nebojte se ani sjezdů, výborně v nich drží stopu.
KDY (WHEN) Skvělý parťák na každodenní jízdu do práce i do školy.
PROČ (WHY)

Když na vás přijde lenost a pod kopcem nasednete do MHD, nebudete se složenými řídítky nikomu překážet.

Kdy si s popiskem produktu naopak nelámejte hlavu

Některé produkty se prodávají samy a není třeba je zbytečně okecávat. Pokud jste výrobce nebo prodejce, nejspíš sami víte, které produkty se prodávají nejvíce i bez kvalitního popisku. V takových případech šetřete energií i písmenky.

Jste-li copywriter, který má volnou ruku a minimum informací o prodejnosti, pak takovými produkty mohou být ty, které:

  • stojí jen pár korun, tudíž ho prodává nízká cena,
  • lidé často a přirozeně kupují (např. toaletní papír),
  • nebo slouží jako příslušenství (např. sáčky do vysavače).

Co dělat, když se na vás řítí popisková smršť

Stojí před vámi výzva v podobě velkého množství produktů, které vypadají až na drobné rozdíly stejně? Nesnažte se objevit Ameriku. Když mi na stole přistálo dvacet modrých společenských kalhot, pro které jsem měla napsat popisky, zachránily mě příběhy:

  1. Vymyslela jsem 5 příběhů, ve kterých hrají hlavní roli modré kalhoty. Jeden vyprávěl o podnikatelce a firemní prezentaci, další o studentce a promoci, jiný o slečně a pohovoru.
  2. Čtyři produkty vždy vycházely ze stejného příběhu, jen jsem pozměnila zápletku.
  3. Abych se vyhnula duplicitám, pasáže s technickými údaji jsem upravila a jednotlivé funkce představila na jiných příkladech.
Pokud berete psaní vážně a chcete se zlepšit nejen v popisech produktů, přihlaste se na rozvojový kurz pro copywritery. Sáhnete si na dřeň vlastní tvorby a zjistíte, jak mocná a užitečná může systematická zpětná vazba být.