[Plakát ke stažení] Zásobník nápadů pro content marketing
Trocha kontextu
Při tvorbě obsahu obvykle začínáme strategií. Ta určí dlouhodobý směr, kterým se veškerý následný obsah ubírá. Definuje cílové publikum, společný cíl a jednotící prvky komunikace. Strategie zastřeší, co, proč a komu chceme předat.
V souladu se strategií potom přichází na řadu taktika, kterou přizpůsobíme okolnostem. Narozdíl od strategie se taktika může čas od času obměnit, v závislosti na:
- rozpočtu,
- dostupných technologiích,
- aktuálních trendech na sociálních sítích,
- potřebách na trhu,
- zvyklostech.
Do content marketingové taktiky zahrnujeme témata, která obsahem pokryjeme, a způsoby, jakými ho dostaneme k čtenářům, posluchačům nebo divákům. Z taktiky by měla být jasná podoba výsledného obsahu.
Taktiku tvoří průsečík obsahových formátů, typů a kanálů
Neexistuje jednotná terminologie, každý markeťák a tvůrce má totiž své postupy. Nám se osvědčilo pracovat se třemi pojmy:
- Formát: Co vlastně tvoříme?
- Typ: Co bude náplní?
- Kanál: Jak budeme obsah šířit?
Kombinací těchto tří pilířů vznikají konkrétní nápady na content marketingovou komunikaci. Kombinací je nespočet a vždy vycházíme ze znalostí o konkrétním klientovi. Pokud třeba víme, že jeden klient je velmi hovorný, navrhneme mu podcastové (formát) rozhovory (typ) šířené přes Spotify a další podcastové aplikace (kanál). Jinému klientovi ale může více vyhovovat psaná forma, a navíc má konzervativní zákazníky, a tak mu doporučíme pravidelné vydávání tištěného (kanál) katalogu (formát) plného inspirace a příběhů (typy).
V Obsahovce vymýšlíme strategie a taktiky pro spoustu klientů – od klasických e-shopařů, přes vývojáře aplikací až po B2B výrobce obřích magnetů. Proto jsme si usnadnili alespoň úvodní přemýšlení nad obsahem a vytvořili jsme si tahák. Zásobník nápadů na formáty, typy a kanály, jsme dali do přehledné podoby a pravidelně do něj nahlížíme pro inspiraci. Teď jsme se rozhodli pomoct i vám a podělit se o něj, ať nemusíte vymýšlet vymyšlené.
„Chtěl jsem vytvořit materiál, na kterém můžeme snadno stavět další nápady, třeba při brainstormingu s kolegy. Zároveň jsem tomu chtěl dát podobu, kterou můžu mít kdykoliv v ruce a škrtat si v ní. Výsledný plakát využívám i při výuce content marketingu na univerzitě nebo schůzkách s klienty.“
Plakát ke stažení
A drobná prosba na závěr: dejte nám vědět, jak se vám s kombinací formátů, typů a kanálů pracuje. Rádi materiál doplníme o další zkušenosti z praxe.
- Co je v copy ze zákona tabu? Stáhněte si přehled zakázané reklamy.
- S pořádáním soutěže na Instagramu či Facebooku pomůže náš vzor pravidel pro pořádání soutěží na sociálních sítích.