Jak jsme pro Soliteu ČR vybudovali největší web o EET a pomohli k milionovým prodejům

Kateřina Kalivodová

Z nuly jsme vytvořili web o elektronické evidenci tržeb, který za první rok fungování zaznamenal přes půl milionu návštěv. Napsali jsme 99 článků a zodpověděli stovky dotazů. Do tématu jsme se ponořili tak hluboko, že jsme dokonce našli chybu v metodice Ministerstva financí.

Poznámka: V roce 2022 se Solitea přejmenovala na Seyfor.

Web pomáhá podnikatelům s orientací v EET.

Bod nula – zadání a smysl projektu

V březnu 2016 jsme od našeho klienta, Solitey ČR, dostali zadání, nad kterým by zaplesalo srdce každého tvůrce obsahu. Měli jsme vytvořit velkorysý content marketingový projekt o elektronické evidenci tržeb.

Solitea potřebovala ukázat svým klientům – uživatelům systémů Money, Prodejna SQL a iDoklad – že je na EET připravená. Zároveň chtěla oslovit potenciální zákazníky, kteří kvůli EET budou potřebovat nový software nebo pokladnu.

Naše strategie byla jednoduchá. Tušili jsme, že kolem EET bude hodně nejasností, a tím pádem i hladu po správných informacích. S využitím našeho know-how o pokladních systémech jsme tak mohli začít předem budovat důvěryhodnou platformu pro sdílení užitečného obsahu, která nám později pomůže s prodejem ve všech čtyřech fázích EET.
Lukáš Krifta, marketingový ředitel Solitea, a. s.

Ve chvíli, kdy jsme začali vymýšlet plán, zbývalo do startu první vlny EET tři čtvrtě roku. Přesto o konečné podobě evidence ještě nikdo nic nevěděl. To byla skvělá příležitost, protože jsme toto volné místo mohli zaplnit a etablovat Soliteu jako odborníka.

Rozhodli jsme se vytvořit místo, na kterém se podnikatelé dozví vše o EET. Důležitá pro nás byla srozumitelnost informací, vysoký přínos textů a nulová PR vata.

Web EET poradny

Vytvořili jsme samostatný web, který jsme provázali s on-line poradnou, newsletterem a sociálními sítěmi.

Stránky jsme naplnili informacemi o tom:

  • co je to EET,
  • koho se týká
  • a jaké vybavení je na EET potřeba.

Důležitou součástí webu jsou články, které spadají do 3 kategorií:

  • zpravodajství,
  • rady a návody,
  • produktové články o pokladnách a softwaru Solitea.

Některé články doplňujeme jednoduchými infografikami.

V první fázi bylo naším záměrem oslovit cílovou skupinu a získat si její důvěru. Proto jsme nabízeli aktuální a relevantní informace: o prodeji pokladen zatím nepadlo ani slovo.

Měsíčně jsme vydali čtyři články a s blížící se první vlnou EET jsme jejich počet zdvojnásobili.

Sledujeme vše o EET

Interní EET tým Obsahovky ve složení Katka Foltánková a Eva Nováčková využil svých novinářských zkušeností a každý den monitoroval aktuální dění, včetně stránek Ministerstva financí a oficiálního webu etrzby.cz. Proto jsme se o všech novinkách dozvídali mezi prvními a obvykle o nich ještě ten den napsali.

Díky tomu jsme například o srpnovém vydání metodiky Ministerstva
financí – klíčového dokumentu v celé EET – informovali dříve než velká zpravodajská média a náš článek se mezi podnikateli virálně šířil po Facebooku.

Několik hodin na studium metodiky? Podnikatelům tento čas chybí, a tak si rádi přečetli naše shrnutí.

Pro zajímavost – příspěvek s článkem o metodice oslovil na Facebooku 160 395 uživatelů. 75 722 čtenářů se k němu dostalo přirozeně, dalších 84 673 jsme oslovili cílenou propagací. Celkově článek nasbíral:

  • 1 471 lajků,
  • 151 komentářů,
  • 327 sdílení,
  • 7 040 prokliků.

Jeden z nejúspěšnějších příspěvků na facebookovém profilu EET poradny.

Interní redakce pracuje na plné obrátky

Abychom mohli tvořit skvělé texty, potřebovali jsme EET dokonale rozumět. Proto jsme se ponořili do detailního studia metodiky. Pročetli jsme ji tak důkladně, že jsme
v ní dokonce našli chybu – a Ministerstvo financí nám dalo za pravdu.

Po našem upozornění finanční správa metodiku opravila.

Jednotlivá témata z metodiky jsme rozpracovávali do samostatných článků. Podobně postupovaly i některé další weby s podnikatelskou tematikou. Často ale pouze vymyslely titulek a pak překopírovaly obtížně pochopitelné pasáže z metodiky.

Naší prioritou byla srozumitelnost. Všechny nejasné informace jsme telefonicky ověřovali u finanční správy a v případě potřeby i u tiskových mluvčích. Díky tomu jsme se kvalitou textů odlišili od ostatních.

S vhledem do problematiky nás napadala další témata, se kterými jsme přicházeli jako první. Týkala se například limitu pro prodej maloobchodního zboží nebo ne/ohlašování přerušení EET při dovolené.

Také jsme připravili on-line reportáž z velké konference o EET nebo třeba seriál,
ve kterém jsme se věnovali obavám podnikatelů z evidence.

Z velké EET konference na brněnském výstavišti jsme připravili on-line reportáž.

Podrobně o pokladnách

Teprve po půl roce fungování jsme začali psát i produktové články. Řídili jsme
se pravidlem, že čím dražší a složitější výrobek, tím více informací nakupující potřebuje.

Proto jsme se nejdřív vypravili do Solitey a nechali si od garanta projektu Zdeňka Pally ukázat pokladny i software a podrobně vysvětlit, jak fungují.

Díky tomu jsme články naplnili praktickými informacemi jako například:

  • jak dlouho pokladna vydrží bez elektřiny,
  • jaký datový tarif si k ní pořídit,
  • jestli na ní můžete markovat mokrýma rukama,
  • jestli v případě poruchy prodejce vystaví potvrzení pro finanční úřad a tak dál.

Texty měly úspěch a pokladny i software čtenáře zaujaly. Pod články jsou v některých případech desítky komentářů s doplňujícími otázkami, na které jsme každý den odpovídali.

S produktovými texty jsme pracovali průběžně. Před první vlnou se například ukázalo, že čtenáře velmi zaujal text o tlačítkové pokladně EURO 50TEi. Později jsme ho aktualizovali a navíc připravili nový článek s častými otázkami k této pokladně, kterým jsme ji připomněli.

Produktový článek o pokladně EURO 50TEi se dostal mezi čtyři nejčtenější články webu.

On-line pomoc na míru

Možná to sami znáte – přečetli jste už asi milion článků, ale odpověď na svoji otázku nenacházíte. Bylo nám jasné, že takových lidí může být hodně, a proto jsme hned
od začátku spustili on-line poradnu.

Návštěvníci napíší svůj dotaz a odborníci ze Solitey jim do 48 hodin e-mailem pošlou odpověď. Zájem byl ohromný. Jen od dubna do prosince 2016 odpověděli na čtyři tisíce otázek.

Čím více se blížil březen 2017 a druhá vlna EET, tím více dotazů chodilo. Nápor byl
tak velký, že nás Solitea požádala o výpomoc. Na měsíc jsme on-line poradnu kompletně převzali a se Soliteou konzultovali pouze složité otázky týkající
se produktů. Tím se specialistům na pokladny uvolnily ruce a kapacity využili
k obsloužení zákazníků.

Čtenáře nejvíc zajímalo, do které vlny EET spadají. Je spousta specifických činností jako třeba výroba klíčů, projížďky na ponících nebo organizace svateb, které je pro laiky těžké zařadit. Velmi nám také pomohlo, že copywriterky do problematiky EET natolik pronikly, že na 90 % čtenářských dotazů zvládly odpovídat samy.
Zdeněk Palla, odborný garant EET poradny

Obsah o EET tvořila Katka Foltánková a Eva Nováčková.

Novinky do e-mailu

Už od začátku jsme na webu sbírali e-maily a návštěvníkům jednou měsíčně posílali souhrn nejdůležitějších novinek z EET.

Připravili jsme i několik textů zaměřených na nárůst e-mailové databáze. Velký úspěch měl například článek o povinných informačních oznámeních, která si lidé mohli stáhnout. I díky tomu jsme za první rok nasbírali přes 14 000 kontaktů.

Na rozšiřování databáze měl významný podíl i Facebook, přes který jsme získali
30 % všech kontaktů.

Přes článek o informačních oznámeních se do newsletteru zaregistrovalo
11 % odběratelů.

Sociální sítě

Zároveň s webem jsme vytvořili profil EET poradny na sociálních sítích.
Na Facebooku jsme publikovali několikrát týdně – sdíleli jsme aktuality z médií
i naše články. Za první rok fungování jsme získali přes 4 000 fanoušků.

Příspěvky měly velkou míru zapojení, výjimkou nebyly ani posty s desítkami
komentářů a sdílení.

Fanoušci často psali své otázky do komentářů nebo i soukromých zpráv.

Mnoho lidí se nejraději zeptá na Facebooku.

Jsme aktivní i na Twitteru, kde profil EET poradny postupně nasbíral přes tisíc sledujících. Mezi ně patří třeba Svaz průmyslu, Makro, Finanční správa, ombudsmanka, několik poslanců a novináři z Českého rozhlasu, Mladé fronty DNES, Hospodářských novin, Respektu a dalších.

Profil EET poradny je jedním ze 40 účtů, které finanční správa sleduje.

Maximální outsourcing

Přestože tvorba obsahu a správa všech kanálů zabrala každý měsíc desítky hodin,
v Solitei s výjimkou odpovídání dotazů v on-line poradně, nárůst práce nepocítili.

Sami jsme vybírali témata, zpracovali je, interně je zrevidovali, publikovali na webu
a komunikovali se čtenáři v komentářích nebo na sociálních sítích.

Specialisté ze Solitey nám pouze zadávali produktové články, byli k dispozici
na odborné
konzultace a ověřovali, že projekt směřuje schváleným směrem.

Výsledky: meziroční růst divize o 160 %

Po roce fungování – v dubnu 2017 – nastal čas na zhodnocení.

  • Publikovali jsme 99 článků, z toho 12 produktových.
  • Na Facebooku jsme zveřejnili 147 příspěvků a na Twitteru 251 tweetů.
  • Web zaznamenal přes půl milionu návštěv a počet uživatelů byl téměř 330 tisíc.
  • Díky obsahu, který reagoval na potřeby cílové skupiny, bylo 56 % přístupů uživatelů z organického vyhledávání.
  • Web sloužil jako nejvýznamnější zdroj návštěv pro e-shop Solitey Profi Pokladny.
  • Uživatelé se z něj na e-shop proklikli celkem 19 653krát.
  • Web o EET zajistil 17,1 % obratu e-shopu (přímé konverze).
  • Stránky o EET také asistovaně přispěly k dalším konverzím, které
    vytvořily 31 % obratu.
  • Pravidelné EET newslettery byly tak zajímavé, že je příjemci přeposílali svým známým, kteří se poté také registrovali k odběru.
  • Projekt pozitivně ovlivnil růst segmentu pokladních systémů, který v Solitei zaznamenal rekordní meziroční nárůst o 160 %.

Pozn.: Za pomoc s vyhodnocením projektu děkujeme agentuře optimio, která se skvěle stará o výkonnostní marketing (nejen) pokladních systémů Solitey.

Naše strategie se vyplatila. Profilovali jsme se jako odborníci a lidem s EET pomáhali. Díky tomu jsme se mohli vyhnout agresivnímu tlačení ke koupi, nemuseli jsme přistoupit na korunový licitační boj na Heurece a v PPC a dokázali jsme prodávat za rozumnou cenu.
Lukáš Krifta, marketingový manažer Solitea, a. s.

EET a budoucnost

V současné chvíli je projekt v udržovací fázi. Dál sledujeme aktuální dění, ale snížili jsme frekvenci článků. S nástupem třetí a čtvrté vlny EET, které jsou prozatím plánované na léto 2019, opět začneme publikovat naplno.

  • Spolupráce se Seyforem je tou nejrozsáhlejší, jakou v Obsahovce máme. Pečujeme o blog značek Money či iDoklad, píšeme e-maily pro zákazníky i případové studie. Podívejte se do referencí, co všechno pro Seyfor děláme.