Původně privátní zpráva o klíčových změnách Obsahovky

Martin Brablec

Přestěhovali jsme se. Všude: v Praze jsme v coworku na Václaváku, v Brně na Husově a v ateliéru na Slovákově máme nájemníky. Stěhováním (zatím) vyvrcholila proměna celé Obsahovky zahájená 29. 11. 2021 ve chvíli, kdy jsem se opět vrátil do role CEO. Pokud vás zajímají detaily, tohle je přesně článek pro vás. Měl být neveřejný – jen pro klienty a partnery – ale nakonec jej dávám ven.

Ale popořadě. Loni jsem publikoval dlouhý text, který začínal větou „Už nejsem CEO.“ Možná jste jej četli.

Reflektoval uplynulých šest let vedení Obsahovky a já v něm popisoval svou cestu od založení firmy až k předání jejího řízení na dosavadního provozního ředitele Vojtu.

Tehdy jsem myslel, že předávám řízení rozvinuté a v podstatě hladce fungující firmy s jasně nalajnovanými plány zářné budoucnosti.

Mýlil jsem se.

Po sedmi měsících od formálního předání řízení jsme museli s Petrou udělat to nejtěžší rozhodnutí. S Vojtou jsme se rozloučili a já se vrátil do role CEO.

Možná vás zklamu absencí detailů, ale ty ven nepatří.

Každopádně – loni v prosinci jsme měli za sebou rok stagnace (poprvé od založení jsme meziročně nerostli) a před sebou vyčerpané finanční rezervy a černé výhledy.

Do všech stran nabobtnalá Obsahovka budovaná na konstantní růst neměla dost zakázek, aby se uživila, natož aby vydělávala.

Myslel jsem, že hůř už být nemůže, ale to nejtěžší nás teprve čekalo.

Fáze 1: Zastav a zorientuj se

Celý prosinec a leden padl na důkladný vnitřní audit Obsahovky. Obraceli jsme kameny jeden po druhém a zjišťovali, na čem se tráví zbytečný čas, co koho prudí, co funguje, a co ne.

Taky jsem se o všem radil se zkušenějšími a snažil se nic neuspěchat.

Uspořádali jsme několik interních workshopů (velmi důležitých, ale těžkých – při náslechu jednoho z nich jsem cítil doslova fyzickou bolest) a hlavně jsme důkladně počítali.

I když jsme okamžitě viděli, že stávajícím způsobem pokračovat nemůžeme, do změn jsme se pustili až v únoru, kdy už nepřibývala žádná nová překvapení a firma před námi ležela rozložená na součástky jako stavebnice.

Fáze 2: Rozhoduj!

Tuhle písničku jsme si v hlavě přehráli v následujících měsících mockrát. Začali jsme celou Obsahovku upravovat, oblast po oblasti. Nebudu to okecávat, raději rovnou napíšu, co je jinak:

1) Jednoduchost a efektivita

Projeťáci i copywriteři mají nově společného týmlídra. Hromady tabulek nahradilo CRM. Zbytečné schůzky a porady zmizely. Osekali jsme interní práce a marketing Obsahovky začali řídit s pevnými mantinely stejně jako projekty klientů.

V plánování práce jsme udělali malou revoluci, úkoly začali přidělovat rozpočtově a dali větší svobodu v jejich naplňování. Seniornímu týmu se rozvázaly ruce.

Troufám si říct, že dnes nemáme jediný zbytečný proces. Stoupla efektivita naší práce – dnes jsme na úrovni, o které jsme roky mluvili, ale netušili, jak se k ní dopracovat.

Ukázalo se, že jádro Obsahovky je zdravé a základní mechanismus našeho fungování taky.

2) Soustředění na copy&content

Plány na in-house audio/video/grafickou produkci vzaly za své a nakonec jsme museli po několika letech s pokorou přiznat, že se nám tato expanze do šířky nepovedla. Ve vrcholné fázi jsme měli čtyři lidi, kteří se většinu času kopali do zadku, aby se nárazově mohli přetrhnout. Stejným způsobem jsme už dříve ukončili pokus o rozšíření služeb o PR.

Potvrdila se tak platnost naší původní ježčí koncepce – to, v čem jsme nejlepší, je kontinuální dodávání dlouhodobě fungujícího obsahu. Proto se (znovu) 100% soustředíme na copywriting a obsahový marketing a na všechno ostatní využíváme síť externistů nebo prověřených dodavatelů – od SEO specialistů po tvůrce animací.

3) Data driven řízení agentury

Hrozný buzzword, já vím.

Ale nám po všech těch změnách začala do tabulky s finančním modelem firmy konečně chodit ta správná a hlavně realistická data.

Na jednom místě se potkává skutečná produkční kapacita, reálné odhady objemů prací a peníze, které za tuto práci dostaneme. Z CRM k tomu přidáváme výhledy na další měsíce včetně pravděpodobnosti a data uzavření obchodu.

Okamžitě tak vidíme, jak na tom jsme – a že ne vše si můžeme dovolit.

Právě proto jsme museli zavřít jednu projekťáckou pozici – prostě se ukázalo, že pro ni nemáme dost práce. A nakonec přišla řada i na revizi našich prostor.

Pražská mezonetová kancelář pro cca 10 lidí byla díky častějšímu využívání home office a zmenšení týmu naddimenzovaná. S radostí jsme jí předali neziskovce Fokus Praha a přesunuli se do vlastní malé kanceláře ve WorkLounge, díky které jsme velmi flexibilní – když se situace změní, snadno ji opustíme nebo vyměníme za větší.

Brněnský ateliér na Slovákově zel po rozpuštení vizuálního týmu prázdnotou a další využití pro něj v tuto chvíli nemáme. Protože jsme ale prostor dříve rekonstruovali, a chceme si jej ponechat do budoucna (co kdyby), po dohodě s majitelem jsme jej pronajali.

A konečně naši hlavní základnu – kanceláře na Běhounské – jsme vyměnili za menší prostory na Husově.

Ředitel Obsahové agentury Martin Brablec s rudlem ve vstupní chodbě bývalých kanceláří na Běhounské

Naposledy na Běhounské

Přestože naše původní kancelář byla krásná, generální rekonstrukce budovy nebyla ze strany majitelů ani po dvou a půl letech zdaleka dokončena. Naopak – termín přestal existovat. Prachu, vrtání a bourání v těch nejméně vhodných časech jsme si užili až až. V zimě byla v kancelářích vinou poddimenzovaného vytápění zima a neustále jsme řešili nedodělky především sdílených prostor.

Také nákladově byla Běhounská pro Obsahovku současné velikosti přepálená. Když jsme se sem stěhovali, bylo nás v Brně 19, a očekávali jsme, že budeme dál růst. Teď je nás tu 14 a bylo by naivní si myslet, že v následujících měsících znovu skokově porosteme.

Fáze 3: Zhodnoť

Takže, jaká je po osmi měsících změn zpráva o stavu Obsahovky? Především nadějná. Vidím před sebou:

  • štíhlou, efektivní a pružnou firmu, která dokáže dobře reagovat na různé scénáře budoucího vývoje, a která je schopná vydělávat,
  • agenturu, jejíž proměnu nijak negativně nepocítili klienti (kdybychom ale seděli se založenýma rukama, nezůstalo by to tak – o tom nepochybuji), a které přibývají nové spolupráce,
  • firmu, ve které zůstává seniorní tým, a který věří, že to v ní má pořád smysl.

Samozřejmě nevím, jestli už máme vyhráno. Ale tyto tři indikátory potvrzují, že jsme na správné cestě. Poučili jsme se. A sebrali odvahu věci měnit.

A to je i důvod, proč to vlastně celé sdílím veřejně.
Myslím, že i tyto příběhy k firmám patří. Že všechno není pořád růžové, a že zprávy o nabírání nových lidí, zvětšování prostor a překonávání meziročního růstu mají i své protiklady – jen se o nich veřejně nemluví.

Snadno pak vzniká falešná představa, že úspěch je úspěchem bez poskvrny. Ale to je iluze. A já k ní nechci přispívat.

Se vším respektem a pokorou se těším na další kapitoly našeho příběhu.

Děkuji všem, kteří během naší proměny přispěli svou zkušeností nebo vyjádřením podpory. A děkuji všem kolegům v Obsahovce, že za námi stojí a nebojí se změn.

Věřím, že Obsahovka má dobře našlápnuto.

Zpět

Sdílet