Jak jsme revidovali microcopy cloudové platformy My2N, která otevírá dveře po celém světě

Michaela Letošníková
V Obsahovce píšeme online magazíny, textujeme weby a rádi se pustíme i do microcopy. Přečtěte si, jak jsme ladili UX writing pro společnost 2N Telekomunikace. Přibližujeme průběh celé spolupráce.

Společnost 2N vznikla v pražské garáži v roce 1991 a dnes je světovou jedničkou na trhu v prodeji interkomů. Tyto chytré krabičky najdete nainstalované u dveří luxusních domků, bytovek i firem po celém světě – interkomy střeží dveře v centrále Twitteru a otevírá s nimi ve své vile i George Lucas, tvůrce Star Wars.

Interkomy se spravují přes aplikace, ve kterých se musí IT specialisté, administrátoři, správci budov, recepční a někdy i běžní majitelé domů vyznat. Jednou z aplikací je cloudová platforma My2N.

Naše spolupráce s 2N začala dotahováním textů právě na platformě My2N, která na uživatele mluví výhradně anglicky. Cílem bylo poskytnout na texty další pohled a zajistit jim revizi, která je posune. Dohlédnout na to, že:

  • je americká angličtina správně a v tonalitě 2N,
  • text splňuje zásady microcopy.
„Texty u nás hrají klíčovou roli, uživatelům říkáme na malém místě spoustu věcí a zároveň na My2N platformě komunikujeme jen v angličtině. Potřeba projít texty vznikla ještě dřív, než jsem nastoupil do 2N. S psaním sice zkušenosti mám a ve své roli se UX writingu věnuji, v týmu nám ale chyběla další kompetence někoho, kdo má s psaním zkušeností ještě víc, na microcopy poskytne feedback a pomůže nám ho posunout. Proto jsme poptali Obsahovku.“
Petr Müller, UX designer v 2N

Protože kromě obsahu v češtině tvoříme v Obsahovce také texty v angličtině, do spolupráce jsme se rádi pustili. Já konkrétně. 

Funkční UX writing: stručně, jasně a výstižně

UX writeři jsou součástí projektu od začátku do konce. Ať jde o tvorbu webu nebo aplikace. Běžně tuto funkci zastávají přímo UX designeři. Nastavují tonalitu, tvoří microcopy od nuly a jsou nedílnou součástí týmu, který na produktu pracuje.

V Obsahovce UX writeři primárně nejsme. Jsme copywriteři. Obvykle píšeme rozsáhlejší texty, jejichž hlavním cílem je prodat produkt nebo službu. Do projektů naskakujeme v jakékoliv fázi. S formátem microcopy ale máme zkušeností dost – textujeme weby i digitální produkty. Víme, jak postupovat, aby text čtenáři pomohl a byl: 

  • stručný,
  • výstižný,
  • lidský,
  • konzistentní.

Microcopy typu popisek či návodný text nesmí uživatele zmást, ale webem či aplikací ho provést bez zádrhelů a celou user experience zpříjemnit.

Začátek spolupráce

Zadání bylo jasné. Vyladit texty na cloudové platformě My2N a opečovat je z pohledu angličtiny a pravidel microcopy.

Na začátku spolupráce bylo důležité pochopit kontext. Začali jsme úvodním workshopem – několikahodinovým výletem do světa 2N, kterým mě provedli UX designeři Petr Müller a Pavel Jílek. Součástí bylo důkladné seznámení s platformou My2N, projití zásad copywritingu v 2N i zodpovězení všech mých dotazů.

Pro ladění textů pro mě bylo důležité poznat uživatele platformy.

  • Vědět, kdo bude aplikaci ovládat – jaké ne/bude národnosti, ale i jaké je například jeho obvyklé povolání.
  • V jakém kontextu platformu a konkrétní úseky využije.

Proces spolupráce: zadání – vypracování – projití revize

Pustili jsme se do práce a brzy nastavili proces, který fungoval dobře po celou dobu několikaměsíční spolupráce na platformě My2N.

Pracovali jsme v plus mínus týdenních blocích, které zahrnovaly:

  1. Zadání. Na společném hovoru (komunikace probíhala online) jsme vždy prošli úsek aplikace, který bylo třeba textově dotáhnout – Petr a Pavel mi na sdílené obrazovce vysvětlili kontext, co se na kterém wireframu odehrává a na co se při kontrole textů zaměřit. 
  2. Vypracování. Texty jsem prošla v Adobe XD či ve Figmě a doplnila je o návrhy a připomínky k posunutí, včetně svých argumentů. Někdy šlo o detaily, některé úseky potřebovaly větší péči, nové napsání nebo upřesnění od dalších členů týmu.
  3. Společná revize: Už při zadání jsme si rovnou stanovili temín dalšího setkání k projití vypracovaného úseku. Na sdílené obrazovce jsme pak microcopy společně prošli. Texty buď UX designeři rovnou zapracovali, nebo je vzali na kolečka nad designem s dalšími členy týmu.
„Na texty jsme potřebovali dostat zpětnou vazbu a posunout je. Jsem rád, že se to podařilo. U My2N platformy jsme vše stihli doladit v době, kdy byly některé návrhy ještě trochu otevřené a v týmu stále probíhala designová kolečka s vývojáři, testery a product ownery. Jako ohromný benefit vnímám i to, že tím, jak spolu texty procházíme, se sám učím. Vidím, jak se věci dají pojmout jinak nebo líp. Občas se naučím něco, co pak při další práci rovnou použiju.“
Petr Müller, UX designer v 2N

Ukázka revize

Součástí revizí platformy My2N byla i textace přidružených e-mailů. Takových, které dorazí uživateli do schránky, když dojde k nějaké důležité akci.

Text před revizí

Čtenář se po otevření e-mailu v první větě dozví, že používání kreditů ovlivní délku jeho předplatného:

Using credits affects the length of your subscription.

Původní návrh textu e-mailu.

Text po revizi

Při procházení tohoto úseku jsme si zpřesnili, že používání kreditů délku předplatného může pouze zkrátit. Text po revizi obsahuje přesnější informace:

Used credits may shorten the length of your subscription.

  • Nemluvíme o používání kreditů, ale o použitých kreditech. E-mail totiž přijde ve chvíli, kdy došlo k využití kreditů (informace je i v titulku).
  • Čtenář se ihned dozví konkrétní informace, že využité kredity mohou jeho předplatné zkrátit – ne ho jen ovlivnit.

Upravený text po revizi a s komentářem ve Figmě.

Pokračujeme dál

Na cloudové platformě jsme vybrané texty zdárně prošli. Spolupráce se líbila 2N i nám v Obsahovce, a tak se podílím na ladění textů i u jiný produktů a s dalšími týmy. Teď například na textaci mobilní aplikace My2N.

„Jsem se spoluprací spokojený ze všech stran. Líbí se mi posun textů, že nás revize vzdělávají i to, že jsme schopni kolaborovat v XD i Figmě. Všechno jsme řešili na dálku a vlastně mi ta externí komunikace přišla výhodnější. Je dobré mít pohled od člověka, který není v našem produktu příliš ponořený. Obsahovku doporučuji všema deseti.“
Petr Müller, UX designer v 2N