Rozvojový kurz Obsahovky pohledem lektora: komu dá nejvíc, komu ho nedoporučuji a proč?

Jan Novák

Za uplynulý rok jsem s kolegy odučil šest rozvojových kurzů a pod rukama mi prošlo asi 30 copywriterů nebo markeťáků, kteří se ve své firmě starají o obsah. Co si z toho odnáším? Kurz není příliš vhodný pro začátečníky – a naopak nejvíce pomůže těm, kteří cítí stagnaci. Čtěte proč.

Pro koho kurz vhodný není

Narovinu – rozvojový kurz stojí skoro 15 tisíc bez daně a nás by mrzelo, kdybyste si z něj nemohli odnést maximum. Z dosavadní zkušenosti proto říkám, že kurz není příliš vhodný pro

  • úplné začátečníky, kteří píšou teprve pár měsíců a v copy se spíše rozkoukávají – vám mnohem víc pomůže základní školení copywritingu nebo knížka, kterých jsou na trhu mraky,
  • markeťáky necopywritery, kteří mají psaní jako okrajovku a potřebují spíše pochopit obsahový marketing jako takový – pro vás bude kurz zbytečně pokročilý a až příliš úzce zaměřený.

Neříkám tím, že vám kurz vůbec nic nedá. Dá. Ale mnohem víc si z něj odnesete, pokud budete ještě chvíli studovat základní principy copy a odzkoušíte si je v praxi. Nebo nejdřív zajdete na šířeji zaměřené školení content marketingu. A třeba za rok nebo za dva už vás na kurzu rádi uvidíme.

Když cíleně zlepšujete svoje texty, je jedno, jestli sedíte u malého stolu v našich dřívějších prostorách.

Komu kurz naopak pomůže nejvíc

V Obsahovce máme pravidlo, že každý hotový text prochází korekturou a revizí druhého copywritera. To znamená, že na každý text, který napíšeme, nám další zkušený copywriter dá odborný feedback.

Na rozvojových kurzech jsem přitom opakovaně slýchával, že právě tohle lidem nejvíc chybí. Často pracují na volné noze nebo jako agenturní copywriteři, kde žádný jiný textař není. Jediná zpětná vazba je tak od klienta – obvykle formou „líbí“ nebo „nelíbí“.

Během rozvojového kurzu se na čtyři vaše texty podívá copywriter zvenčí a okomentuje vám je. Co je dobře, co je špatně, v čem byste se mohli zlepšit. Často najde chyby, které máte zažrané pod kůží a děláte je tak automaticky, že už ani nemáte šanci je sami odhalit.

Kurz proto doporučuji zejména

  • agenturním copywriterům, kteří nemají po ruce žádného kolegu copywritera a zoufale potřebují vědět, jak dobře vlastně píšou a jak se zlepšit,
  • freelancerům, kteří už delší dobu nedostávají zpětnou vazbu od nikoho jiného než od klienta,
  • pokročilým copywriterům, kteří pociťují stagnaci a potřebovali by nakopnout.

Nyní už kurz absolvujete ve velkorysé zasedačce v centru Brna nebo v Praze jen kousek od Václaváku.

Budete sami revidovat

Na kurzu navíc nedostáváte jen feedback na své texty, ale sami dáváte zpětnou vazbu ostatním. Překvapilo mě, jak těžké to pro mnohé (i seniorní) copywritery je.

Když totiž komentujete cizí text, nestačí jen napsat „tohle je špatně“. Musíte vysvětlit a obhájit svůj názor. Sami si tak procvičujete argumentaci – nehledě na to, že se při tom střetnete s jiným stylem psaní. Už to samo o sobě je obohacující a může vám odkrýt nové obzory.

Měli jsme na kurzu copywritery, kteří dokonce prohlásili, že možnost revidovat cizí texty pro ně byla minimálně stejně hodnotná jako to, že dostávali feedback na vlastní tvorbu.

Takovou zkušenost vám sebelepší přednáška nebo školení nenahradí.

„V kurzu jsem našla vše, co (dle mého) zkušený reklamní textař potřebuje. Jemně pleskat přes prsty, aby do textů bez vlastního vědomí nepsal, co dávno ví, že tam nepatří (zdravím trpný rod!); v reálném čase vidět, jak jeho záměrům s textem (ne)rozumí ostatní kurzisté; učit se i z jejich chyb a neustále se na texty dívat svěžíma očima. Kurz doporučuji všem zkušeným copywriterům, kteří pracují sami na sebe nebo se v týmu nemají od koho učit. Poskytne vám nenahraditelnou zpětnou vazbu a odvahu si o ni pravidelně říkat. Vrátí do vaší práce svěžest a nápady. Za mě v ČR nejlepší seniorní školení copywritingu.“
Kateřina Klapalová, content strategist v Animato.cz a autorka blogu Copywriteřina.cz —

Cítíte, že by rozvojový kurz mohl být pro vás? Vyplňte přihlášku a my se ozveme, až vypíšeme další termíny.

Zpět

Sdílet