Jak můžeme datařům z České spořitelny pomoct s obsahem

Seznámili jsme se s komunikačním záměrem datového týmu a přicházíme se strategií, která vám pomůže data šířit napříč Českou spořitelnou.


Seznamujeme se

Na začátku jsme se vás snažili poznat (alespoň tak, jak to z jedné online schůzky šlo) a dali jsme dohromady tři hlavní zjištění.

3 hlavní body ze zadání

Cílem České spořitelny je stát se data-driven bankou. Aby cíle dosáhla, potřebuje vzdělávat zaměstnance od vrcholného managementu po pobočkové pracovníky napříč odděleními.

Komunikace vychází z datového týmu, který zaštiťuje sdílení informací na Intranetu, tvorbu wikipedie a organizaci datové akademie, potažmo komunikaci v G+.

Trápí vás, že současná komunikace je nahodilá a splývá s dalšími sděleními na Intranetu. Nemáte na obsah reakce, které očekáváte.

Jaký je záměr práce s obsahem

„Zatím vás moc neznáme. Ale z toho, co zatím víme, máme několik nápadů, jak komunikaci uchopit. Celou strategii si proto rámujeme strategickou otázkou Jak bychom mohli… Ta slouží jako kompas, podle kterého poznáme, zda naše návrhy společně fungují nebo se s naší strategií bijí.“
Lucie Čačalová, strategické vedení projektu

„Jak bychom mohli lidi v České spořitelně nadchnout pro data?“


Uděláme z dat obsah, který lidi probudí

Otočíme sdělení od informování do inspirování. Ukážeme, jak data skutečně pomáhají. Kolik času zaměstnancům šetří. Jak zlepšují služby pro klienty.

Cílem komunikace je, aby si zaměstnanci zafixovali data tým jako partnera ve zjednodušování jejich práce a v datech viděli přínos v každodenních situacích.

Změníme tón komunikace, přidáme další formáty a odlišíme se tak od záplavy dalších sdělení.

Jak na to ve dvou krocích?

Pomůžeme vám s tvorbou pravidelného obsahu, aby odpovídal nastavené strategii

Připravíme pro vás aktivizační aktivity v souladu se strategií, které podpoří pravidelný obsah

Pravidelný obsah

Zamysleli jsme se, jaké skupiny lidí potřebujeme s datovým obsahem oslovit a pomocí jakých kanálů.

1

Napříč celou Českou spořitelnou potřebujeme informovat o datovém týmu a jeho přínosech. Zvyšujeme povědomí o jeho práci a inspirujeme k využívání dat. Dosáhneme toho pravidelným obsahem v různých formátech na intranetu i akvizičními kampaněmi.

2

Pomocí pravidelného obsahu i aktivizičních aktivit získáváme zájemce o datovou akademii. Pomůžeme vám s úpravou textů na interní wiki i v samotné akademii, aby byl průchod celým vzděláváním co nejjednodušší. Přidáme vizuální prvky jako jsou videa, infografiky nebo vymyslíme hru, která zatraktivní průchod akademií.

3

Absolventy datové akademie dál rozvíjíme. Vyladíme příspěvky v G+ skupině, přidáme více formátů od interaktivních (kvízy) až po audiovizuální (videa nebo infografiky). A když budete mít chuť, pomůžeme vám rozjet vlastní sérií podcastů, webinářů nebo eventů pro datové guru.

4

Nezapomínáme ani na tým lídry jednotlivých oddělení, kteří mají přímý vliv na rozvoj lidí ve svém týmu. Ukážeme jim, že se práce s daty vyplatí. Vytvoříme pro ně informační materiály, workshopy nebo eventy, abychom je naladili na datovou vlnu, kterou šíří do svého týmu. Spolupracovat můžeme také s HR (či oddělením zodpovědným za rozvoj a vzdělávání). Díky této aktivitě získáme další účastníky datové akademie.

Začněme tím, že pro každou cílovou skupinu tvoříme pravidelný obsah. Ten podporujeme jednorázovými komunikačními kampaněmi – jak v onlinu, tak v offlinu.

Cílová skupina Česká spořitelna / firma jako taková Zájemci o datovou akademii Absolventi akademi = datoví guru Lídři týmů
Kde je oslovit?
  • na intranetu
  • offline
  • na wiki
  • v datové akademii
  • v G+ skupině
  • offline
  • pomocí e-mailů (jiných komunikačních nástrojů)
  • na poradách
  • eventech
Co je cílem?

INSPIROVAT

VZDĚLÁVAT ROZVÍJET PODNĚCOVAT
Jaký jim nabídnout obsah?
  • success stories
  • rozhovory
  • novinky
  • články
  • videa
  • akviziční akce
  • přehledné informace na wiki
  • úprava a doplnění o:
  • infografiky,
  • videa,
  • motivační hru navázanou na akademii
  • příspěvky ve skupině
  • kvízy
  • podcasty
  • webináře
  • offline akce
  • soutěž
  • leták
  • checklist
  • infografiky
  • newsletter
  • eventy
  • workshopy

Zaměříme se na to, jakým způsobem obsah datového týmu promlouvá

Abychom obsah datařů odlišili od dalších sdělení napříč Českou spořitelnou, zapracujeme na vyladění tonality. Pečlivě jsme si prošli zaslané ukázky a shrnujeme několik bodů, u kterých vidíme potenciál na zlepšení.

1. Od vágních formulací k jasným benefitům

Pokud chceme inspirovat zaměstnance, aby se v něčem vzdělávali, musí v nově vynaloženém úsilí vidět výhody. Proto musíme lépe komunikovat, proč se chceme stát data driven bankou. Pokud totiž argumentace vyzní pouze jako „nařízení shora”, nevzbudí to zájem.

Postavme sdělení tak, že už nyní máme skvělý cit, ale potřebujeme ho ještě podložit daty. Díky tomu si usnadníme práci (např. budeme přesněji zasahovat potřeby klientů, ti nás budou mít raději, protože nebudeme marnit jejich čas špatně cílenými nabídkami).

2. Nejasná komunikace, jak to celé funguje

Řadovým zaměstnancům nyní dostatečně nepředstavujeme, co je prakticky čeká při zapojení do analytických aktivit. Bude to pro ně práce navíc? Musí se jí věnovat ve volném čase?

Pokud ve vztahu k datům nyní panuje spíše odtažitost, nikdo se dobrovolně nestane „datovým evangelistou”. Potřebujeme odkomunikovat reálné přínosy po zapojení, jako například:

  • získání časové dotace na práci s daty,
  • větší prestiž,
  • body do kariérního žebříčku,
  • finanční odměny
  • či jiné motivující prvky.

Každý obsah musí jasně definovat, co to případně zapojeného pracovníka „bude stát” a jak bude projekt prakticky probíhat. Například u popisu Analytického inkubátoru chybí vysvětlení, zda to bude „cvičiště” nebo se procesy budou nasazovat do ostrého běhu, jak to bude časově náročné, jaké povinnosti zapojeným vyplynou atd.

3. Není vhodné míchat více sdělení v jednom rozhovoru nebo článku

Například v článku o zapojení datařů do boje proti COVID-19 obecně komunikujeme užívání dat a slibovanému tématu se věnujeme pouze ve zlomku článku. Takový článek čtenáře může znechutit, protože působí jako clickbait.

Konkrétně v článku chybí příklady - například: v čem konkrétně jsme podpořili kolegy z business tribů? Jaká data jsme jim dali a jak to konkrétně pomohlo zákazníkovi? Kolik času to trvalo?

Informace týkající se tématu – COVID19 – najdeme také až v pátem odstavci. Sem spousta čtenářů vůbec nedočte, protože jim už v úvodu chybí informace ke slibovanému tématu.

4. Srozumitelnost a jednoduchost textu

Z copywriterského pohledu jsme v textech objevili několik nešvarů, se kterými vám v revizi můžeme pomoci.

Aby články zaujaly a udržely pozornost čtenáře, doporučujeme omezit používání infinitivů a trpného rodu.

Z některých pasáží nám není jasný konkrétní přínos sdělení. Zaměřili bychom se na to, aby byl každý odstavec nabitý co nejvíce informacemi.

V textech vidíme oblibu v používání řečnických otázek a vykřičníků. Jejich nadbytek čtenáři nepřináší nic nového. V případě nadužívání vykřičníků riskujeme, že na nás text bude "křičet".

Podívejte se, jak může vypadat stejný text v novém pojetí:

Posunutím prohlédněte obě verze

Původní verze

  • Velmi formální tón.
  • Složitá struktura, minimální členění textu.
  • Nadbytečné používání řečnických otázek a vykřičníků.

Nová verze

  • Uvolněnější tón podobný běžné řeči.
  • Použití emoji pro upoutání pozornosti.
  • Zjednodušení struktury i vět, členění do odstavců.

Akviziční obsah

Pravidelný obsah podpoříme i jednorázovými komunikačními kampaněmi. Pomocí nich šíříme povědomí o práci datového týmu, upozorníme na jeho aktivity i přínos dat a získáváme tak nové zájemce o datovou akademii. Zamysleli jsme nad řešeními, která data připomínají denodenně, i nad těmi, které si zaslouží delší přípravu a půjdou víc do hloubky.

Nápady, které data denodenně připomínají

Breaking news aneb číslo k ranní kávě

Vytvoříme žluté „breaking news“ pole známé z televizního a internetového zpravodajství, které nás na intranetu každý týden a vždy v jiném termínu krátce informuje o zásadním čísle, jenž chce datový tým prezentovat.

SMS od „Spořky“

Jednou týdně přijde zaměstnanci ČS esemeska s krátkým „věděl jsi, že…“ týkající se vybraných dat z jeho segmentu. Můžeme propojit s linkem na interní wiki a obsáhlejším textem.

Datař na telefonu

Vytvoření a komunikace „hot line datového helpdesku“, na který můžou zaměstnanci volat s jakýmkoliv dotazem na zdroje dat a jejich využití.

Datový diář

Diář pro rok 2021, který bude obsahovat ty nejzásadnější, nejzajímavější a nejbizarnější data za minulý rok.

Váš život u ČS v datech

Zaměstnancům vygenerujeme statistiku jejich celého profesního života v České spořitelně. Tu obdrží v dopise na svůj pracovní stůl spolu s poděkováním a odkazem na práci datového týmu a nabídnutím jeho podpory.

Nápady na dlouhodobé aktivity a školení

Datová liga

Krátký online kvízový dotazník na týdenní bázi. Každý týden jiné otázky a témata spojená se všemi byznysovými segmenty České spořitelny. Automaticky generované statistiky úspěšnosti od jednotlivých zaměstnanců, přes pobočky, města, okresy a kraje. Velké finále na centrále v Praze. Spolu s týdenním vyhodnocením také prostor pro komunikaci odpovědí z minulého kvízu a s tím spojenými datovými tématy.

Datová olympiáda

Variace datové ligy s tím, že každá pobočka nominuje jednoho svého zaměstnance. Tím vytvoří interního infulencera, který může sdělení předávat dál svému týmu.

Datový bulvár

Newsletter, který bulvární formou „ala Blesk“ představuje vybrané téma prostřednictvím bláznivých titulků, emotivních citací, šokujících datových odhalení a obrazových montáží a infografiky.

Příklady:

  • Na Příkopech a okolí jsou v šoku! Pražská Letná přebírá královskou korunu. (článek sumarizující hodnoty výběrů z bankomatů v pražských čtvrtích)
  • Zbystřete. Z 1 000 metrů čtverečních na Vimpersku je celorepublikový hit. (článek představující lokalitu s největším zájmem o hypotéky na koupi pozemku za poslední měsíc a jejich průměrnou rozlohu)

Datové cukrářství

Extrémně sladká snídaně zástupců datového týmu se zaměstnanci vybrané pobočky nebo daného segmentu, na které jim dotyční ukážou, co všechno o jejich byznysu nebo pobočce vědí a v čem jim může práce s daty ulehčit život.

Jak poznáme, že to funguje

Roste počet lidí, kteří absolvovali Datovou akademii a kteří jsou zapojení do skupiny na G+.

Navyšují se interakce ve skupině, lidé přidávají příspěvky a debatují.

Zvyšuje se počet datových guru, kteří rozvíjí své týmy v práci s daty a vzniká tak více success stories.

„Shrňme si to: jak bychom tedy mohli lidi v České spořitelně nadchnout pro data? Tak, že pravidelně zveřejňujeme zajímavý obsah pro různé cílové skupiny na různých místech. Tak, že se ve formě i vizuálu odlišíme od dalších sdělení. Tak, že je k datům přitáhneme skrze zajímavé aktivity v online i offline světě.“
Lucie Čačalová, strategické vedení projektu

Cenová nabídka

50 000 Kč

Pravidelný obsah

Balíček pravidelného měsíčního obsahu: každý měsíc vám připravíme success stories, rozhovor, infografiku a 10 příspěvků do skupiny. Včetně projektového řízení a interního rozvoje projektu.

45 500 Kč

Workshop a tonalitní manuál

Potkáme se na společném workshopu, kde si definujeme prvky tonality a hodnoty klíčové pro komunikace datových témat. Následně vytvoříme tonalitní tahák, který sjednotí výstupy komunikace napříč datovým týmem. Vše odprezetujeme celému vašemu týmu a připravíme do takové podoby, aby se s manuálem každému snadno pracovalo.

? Kč

Kampaně a další obsah

Další aktivity, ať už obsahové, vizuální či eventové, naceníme samostatně podle konkrétní domluvy na podobě projektu.

* Ceny uvádíme bez DPH.


Představujeme se

Víme, že dost záleží na tom, kdo stojí na druhé straně. Tady se představujeme my, Obsahovka. Těší nás.

Jak fungujeme

Způsob práce je jedna věc. To ostatní je pak o lidech a hodnotách – pro nás je důležité, abychom pracovali poctivě, komunikovali na férovku a neustále se s projektem posouvali vpřed.

Postavíme vám vlastní tým

Postavíme vám vlastní tým

Několik stálých copywriterů, projektový manažer, specialista na sociální sítě, grafik, PR specialista a další dle potřeby.

Systematicky budujeme know-how

Systematicky budujeme know-how

Know-how, které o vaší firmě a projektu získáváme, systematicky budujeme, ukládáme a předáváme napříč týmem.

Pravidelně vyhodnocujeme naši práci

Pravidelně vyhodnocujeme naši práci

V týmu se pravidelně potkáváme a hledáme cesty, kam váš obsah posunout.

Chcete nás poznat víc?

Reference: s interní komunikací pomáháme třeba poradenské společnosti Ernst&Young

Společně s týmem v Ernst&Young jsme vymysleli novou podobu kariérního portálu, pracovali jsme na vylepšení onboardingového procesu a pravidelně připravujeme newsletter HR týmu a stojíme také za vznikem interního časopisu Cesty s EY.

Poslední, co byste o nás měli vědět

To, že nejraději spolupracujeme dlouhodobě, už o nás asi víte. Vypíchli jsme ještě pár bodů, které by vám o Obsahovce neměli uniknout.

Týmy v Brně i v Praze
Týmy v Brně i v Praze

Máme kanceláře v Brně i v Praze. Jsme díky tomu zvyklí fungovat na dálku a nemáme problém si kdykoliv zavolat.

Oborová ocenění
Oborová ocenění

Se strategií pro EET projekt a obsah pro blog MALL.cz jsme obsadili první příčky ve Zlatém středníku i WebTOP100.

Zákaznická konference a školení
Zákaznická konference a školení

Pro naše klienty pořádáme několikrát do roka zákaznickou konferenci Obsahovka Live. Připravíme vám také školení na míru.

A to je všechno.

Pokud vás zajímá cokoliv dalšího, napište nám nebo zavolejte. Děkujeme za pozornost

Můžeme u vás být už za 9 minut. Za stejnou dobu se u bankomatu vystřídají dva lidé.