-
Dodavatel zahraničních tvářecích strojů. Rodinná firma, která za 10 let dodala českým podnikům stroje za půl miliardy korun.
-
Web cílí na B2B – strojaře, majitele firem, výrobní ředitele a technology.
-
Stránky rozvíjíme případovými studiemi, landing pages a dlouhodobým obsahem.
Jak jsme vytvořili B2B web, který ukazuje know-how obchodníků se stroji
Když si chce strojař pořídit ohýbačku trubek, zakružovačku plechů nebo jinou složitou mašinu, nenakliká objednávku za pár minut v e-shopu. Podobná investice se běžně pohybuje v desítkách až stovkách tisíc eur a projekt zabere několik měsíců. Proto nákup vyžaduje specialistu, který rozumí strojařině, má přehled o trhu, domluví se anglicky a pohlídá i sebemenší detail. Právě tím se živí Maqfort. Jenže z webu to vůbec nebylo poznat.
Maqfort je rodinná firma z Mníšku pod Brdy o 15 zaměstnancích, která na českém a slovenském trhu zastupuje zahraniční výrobce tvářecích strojů – to jsou třeba ty ohýbačky a zakružovačky. Majitelé nás oslovili s tím, že firma za devět let fungování vyrostla, získala spokojené zákazníky, postavila reprezentativní showroom a teď potřebují, aby změny odrážel i marketing. Doposud si ho dělali svépomocí.
Úvodní workshop: vhled do neznámého světa
Spolupráci jsme zahájili celodenním workshopem s majiteli, obchodníky a servisáky Maqfortu. Během 6 hodin jsme se v jejich showroomu dozvěděli:
- základní principy obchodování s tvářecími stroji,
- v čem je Maqfort lepší než konkurence,
- kdo jsou nejdůležitější zákazníci
- a jaké jsou jejich obavy a přání.
Prošli jsme si také dílnu zaplněnou tvářecími stroji a zjistili mimo jiné, že kromě samotného stroje potřebujete pro spolehlivou výrobu i přesné nástroje, kvalitní vstupní materiál nebo dostatečně velké prostory pro manipulaci s polotovary. Prostě intenzivní den, na jehož konci jsme odjížděli s know-how, které nikde na internetu nevyčtete.
Web jako jasná priorita komunikační strategie
Během dvou týdnů jsme dali dohromady komunikační strategii, ve které jsme definovali kýžené asociace, persony zákazníků, klíčová sdělení i obsah – svižný dokument o 8 stranách s tím opravdu podstatným.
Naše doporučení ohledně dalších kroků znělo jasně: stávající web působí jako katalog strojů nebo e-shop, ale takhle se tvářecí stroje nenakupují. Nejsou cítit vaše zkušenosti, čtenář se nedozví, že ho investicí provedete od výběru správného stroje až po vyzkoušení, montáž v hale a zaškolení obsluhy. Proto potřebujete srozumitelný web, který strojařům předá, v čem jste opravdu dobří.
Žádný balast, žádné fráze. Ale čísla, reference, citace a detailně popsaný průběh typových projektů – ať se potenciální zákazník dozví, že už jste do českých firem dodali stovky strojů za více než půl miliardy korun.
„Naše největší obava před spoluprací s lidmi z marketingu byla, že nepochopí, co děláme – a navíc je to nebude vůbec zajímat. Zařadí si nás do škatulky s nápisem technici a budou nás tlačit do typového řešení pro takový typ klientů. Proto bylo skvělé, že se Obsahovka na všechno vyptávala a několikrát opakovala, že výstup bude zatím spíš první verze, která se bude dál ladit a zlepšovat dlouhodobou spoluprací. Když nám poslali strategii, přečetli jsme si ji a shodli se: ano, tohle je Maqfort a celkový směr i konkrétní doporučení dávají smysl.“
Protože se jednalo spíše o jednodušší webovou prezentaci firmy a strojů, navrhli jsme Maqfortu tři možné scénáře:
- doplníme důležité stránky, které na webu chybí, a přepíšeme texty, aby byly v souladu se strategií,
- předchozí bod + nová grafika,
- body 1 a 2 + nové technické řešení webu.
Bod 1 uděláme interně, pro zbývající scénáře seženeme externí specialisty na weby.
Přepisujeme web a děláme to chytře
Maqfort zvolil základní variantu 1. Prošli jsme tedy strukturu webu, v analytice dohledali nejnavštěvovanější stránky a připravili přehledný dokument s vylepšenou strukturou – prakticky to znamenalo doplnění několika stránek (např. chci menší stroj, kariéra, reference), gró práce bylo v přepsání textů.
Po schválení návrhu jsme se pustili do psaní. Rozdělili jsme práci do několika vln a dali si záležet, aby texty byly udržitelné – aby fungovaly i ve chvíli, kdyby se klient přeci jen rozhodl změnit i grafiku nebo technické řešení webu. Hotové texty jsme průběžně zasílali klientovi k revizi.
Textování webů děláme obvykle ve sdíleném Google dokumentu, jednoduchý wireframe usnadňuje psaní i revidování textů klientem.
Změna: k 10. narozeninám si dopřejeme i nový vzhled webu
Po dokončení třetí várky stránek nás Maqfort zastavil. Textově bylo vše v pořádku, jen se rozhodli pro větší investici a chtěli k 10. výročí firmy webovou prezentaci upravit i technicky a vizuálně.
„Když jsme viděli napsané texty, uvědomili jsme si, že strašně utrpí, pokud je jen vložíme na starý web. Obsahovka nám strategií a texty pro web nastavila zrcadlo, navlékla nás do nových šatů a muselo to v nás chvílí dozrávat. Museli jsme si zvyknout, že Maqfort 2022 je jiný než Maqfort pár let po založení. Pak jsme si řekli, že web předěláme kompletně.“
Do projektu přizvali webaře z plzeňského ANT studia, kteří si prostudovali komunikační strategii a zápis z úvodního workshopu. Díky tomu se Maqfort vyhnul dalšímu workshopu s novým dodavatelem a zapojení nového specialisty do projektu proběhlo velmi hladce.
Vzájemně jsme se sladili při jedné schůzce naživo a jednom callu. ANT studio po vlastní linii navrhlo nový design manuál Maqfortu a hned poté ho využilo při grafickém návrhu webu – drobné požadavky na úpravu textů na webu jsme vyřešili napřímo, aby to Maqfort měl co nejjednodušší.
„Bylo pro nás důležité, aby spolupráce agentur nehaprovala. Aby spolu organizační věci řešily napřímo, nelezly si do zelí, ale zároveň dokázaly přispět svými zkušenostmi. A hlavně, aby je to společně bavilo a dodaly nám pořádný web. A to se povedlo.“
S obchodníky Maqfortu jsme se mezitím přesunuli k odbornějším stránkám, jako jsou produktové stránky. Vytipovali jsme dva stroje, které jsou obchodně nejzajímavější, nabrali podklady a vytvořili vzorovou produktovou stránku.
- Pro Maqfort jsme připravili školení copywritingu na míru, aby si mohli stránky některých jednodušších strojů napsat sami. Know-how pak využijí i při přípravě dalších marketingových materiálů, např. tištěného katalogu.
Texty od Obsahovky ve vizuálu, který pro Maqfort navrhli webaři z ANT studia.
Web doplňujeme o případovky a pouštíme se do blogu
Maqfort na spuštění nového webu pospíchal – chtěli ho mít online před účastí na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Deadline jsme stihli i díky tomu, že všichni chápeme web jako živý projekt, který vyžaduje editaci.
Ven jsme tedy pustili web v tzv. MVP verzi (Minimum Viable Product – vše podstatné se tam čtenář dozví a postupně přidáváme další obsah). Jedná se zejména o případové studie hotových projektů, další produktové stránky a pouštíme se do blogu.
„Máme od Obsahovky kvalitní výstupy, které respektují zadání, takže je nemusíme předělávat, protože by byly odborně špatně. Strojírenství je specifický obor a je skvělé, že s každým textem je to lepší a lepší. Získali jsme parťáka, který komunikuje, drží termíny a má nadhled – přemýšlí nad každou stránkou nebo článkem, dávají nápady, jak výstup dál využít, a dohlížejí na to, že jdeme po cestě vytyčené strategií. Dokonce bych řekla, že jsme si díky spolupráci daleko víc uvědomili, kdo jsou naši zákazníci, co je to za komunitu a jakou hodnotu strojařům přinášíme.“
Obsahovka odkazuje
- Podívejte se, jak píšeme weby.
- Přečtěte si, jak funguje spolupráce s copywriterem a v které fázi ho oslovit.
Potřebujete natextovat web? Zavolejte řediteli
Telefonní číslo najdete na našem webu, stránka Kontakt.