*Tento text vznikl jako oslava 2 000 fanoušků na FB profilu Obsahové agentury. Při jeho tvorbě jsme využili všechna slova, která jste nám napsali do komentářů. Děkujeme! Inspirací nám byla skutečná historie Obsahovky.

Záhadná historie Obsahové agentury

Aneb alternativní vývoj obsahového marketingu v meziválečném Československu

Psal se březen roku 1923, když hrabě Martin Brablec, řečený „tažný kôň,” založil v českých zemích Obsahovou agenturu. Společnost, která si kladla za cíl propagovat důležitost reklamy a šíření obsahu. Protože podnikání bylo v té době ještě považováno spíše za bizár, společníky hledal jen těžko. Založil tedy agenturu sám. Protože je však velmi cílevědomý člověk a motivace mu nechyběla, chtěl skutečnou agenturu. A tak hledal dál.

Štěstí se na něj usmálo až za hranicemi, kde v hyperinflací zmítané zemi našel potulného zpravodaje Jana Němce. Říká se, že se tehdy dali do řeči ve vlakovém kupé kvůli kloši jelenímu – otravnému hmyzu z čeledi klošovitých. Společně založili skutečnou agenturu v kancelářích v nově vznikající vilové čtvrti v brněnských Černých polích. Co se dělo potom, se dochovalo v nedávno nalezené pamětní knize...

říjen 1924
Rozšiřování týmu

Martina s Honzou z návalu práce postihl chorobný moribundus. Řekli si proto dost a přivedli další lidi. Mezi nimi se zpoza západních hranic
k Obsahovce přidává mladá talentovaná copywriterka Jana Stuckheil. Traduje se, že její první slova poté, co spatřila skromné prostory začínající agentury, byla “No ty kokos!”. Zůstala však téměř 4 další roky.

duben 1925
Počátky marketingu v Čechách

Do Obsahovky přichází vycházející hvězda marketingu – v té době nejen v Obsahovce zcela nepokrytého odvětví – Jakub Mandátský Bůšek. Martin jej do svých služeb získal díky povedené přednášce na tehdy čerstvě založené Mendelově univerzitě.

květen 1925
Velké stěhování

Krátce po masopustu roku 1925 se agentura stěhuje do Jihomoravského inovačního centra. Toto centrum si dalo za cíl rozvíjet podnikání
v České republice. Příkladem byly veleúspěšné startupy vizionářů Bati a Laurina s Klementem. Tady se pupen úspěchu Obsahové agentury začal pomalu měnit v nádherný květ.

červen 1925
Zrod obsahových strategií

Sláva Obsahové agentury se začala rychle šířit. Podnikatelé si totiž stále častěji uvědomovali, že bez propagace nemohou na trhu uspět. Přicházejí tak další copywriteři. Jedním z nich je Katka Foltánková. Díky ní získávají texty Obsahovky pěkně křupavou krustičku v podobě obsahových strategií.

srpen 1925
Opravdová společnost

Bez poškození placenty se z Obsahovky zrodila společnost s omezeným ručením. V souladu s Živnostenským řádem, který v českých zemích platil už od roku 1860.

listopad 1925
Z říše přichází řád

Zlá předtucha přiměla Vojtěcha Schmidta, přesunout se z rodné Šumavy dále od německých hranic do Brna. Do této chvíle si totiž copywriteři řídili své projekty sami. Což dost často vedlo k nepříjemné kocovině na straně klientů i copywriterů.

leden 1926
Expanze na Slovensko

Rozvoj podnikání se nezadržitelně šířil i do východnější části Československa. A protože tamní firmy si žádaly texty ve slovenčině, nezbývalo než najmout Aničku a Magdu. Holky tehdy v přijímacím testu dostaly za úkol přeložit zákeřná slova jako nejkulaťoulinkatější, krleš nebo štrample. Zvládly to na jedničku.

květen 1926
Aristokrat v Obsahovce

Ani aristokracie si nemohla nepovšimnout rozmachu zpočátku nenápadné agentury z jihu Moravy. Poslala tedy svého špeha – Knížete Martina. Nezbývalo mu než típnout cigaretu, odhodit špaček a pustit se do psaní.

srpen 1926
Probdělá noc

Nashromáždil se dostatek petroleje a v Obsahovce se tak mohla poprvé uskutečnit noční směna nazvaná po anglicku ShipIt Day. Pracovalo se na interních projektech a nezapomnělo se ani na dobročinnou činnost. Po práci však přišla i legrace. Tehdy se kromě skákání na trampolíně dělalo snad všechno.

září 1926
Další posily

Zatímco v Praze připadá na 100 obyvatel jeden vůz a automobilový průmysl zažívá boom, nová posila Martina, zvaná Všudezdejší, přijíždí posílit Obsahovou agenturu na koloběžce. Je to stejná koloběžka, na které předtím projezdila svět a proháněla třeba africké okapi. Spolu
s ní se k Obsahovce přidává nadějná mladá češtinářka Eva z Tišnova. Její jazykovou specializací jsou hlavně onomatopoeia.

říjen 1926
Obsahovka naživo

Koná se první všecopywriterský slet pod futuristickým názvem BIZPRESSO Live. Tento název ale dává asi stejný smysl jako Pitomio
v premiérském křesle, proto se později mění na Obsahovka Live. Obsahovka totiž není žádný dinosarus nebo snad pterodaktyl a jde s dobou. S dobou jde i Jan Novák, který přichází do Obsahovky zúročit své bohaté zkušenosti.

leden 1927
Nezapomenutelný Kaprál

Aktivity Martina Brablece a celé Obsahovky nabírají různé kurzy. Všechno je třeba sjednotit. A tak se v Horním mlýně na Říčkách, později přejmenovaném na Kaprálův mlýn, pořádá první výjezdní zasedání Obsahovky. Zde se navazuje první kontakt s pražským společenstvím designérů a začíná se psát nová kapitola spolupráce REMEMBERSHIP_OBSAHOVKA.

březen 1927
Kouzelný priestor

Do malých kanceláří se už rychle rostoucí společnost nevešla. A protože na psaní potřebují copywriteři hlavně klid, jsou nové kanceláře vyvedeny ve stylu beskdyského pohoří. Želtopusíka tady ale nehledejte, maximálně přerostlého červotoče. Obsahovka tady nenachází jen klid, ale také vytoužený prostor! Předchozí kanceláře už totiž někdy připomínaly spíš nafukující se měch plný lidí.

červen 1927
Obsahovka už je venku z puberty

Nové kanceláře, nová posila z východu Lucie Čačalovová, nová vývěsní cedule v novém grafickém kabátku. Obsahovka už není v plenkách, už umí sama smrkat a je skoro dospělá.

září 1927
Nezastavitelný růst

Obsahovka nadále roste. Vystrkuje růžky dokonce i do hlavního města Československa. Hledá se pracoviště pro první pražskou copywriterku. Spekuluje se hlavně o zemědělské usedlosti jménem Měchurka. Na stálo přichází také další posila Margita, která si klade za cíl šířit slávu Obsahovky všemi dostupnými kanály. Tvořit s láskou přišla také další Martina, tentokrát Řihánková.

říjen 1927
Katka vyučuje

Do Brna se sjíždí klienti z okolních vesnic, aby se naučili, jak správně dát o svém podnikání vědět ostatním. Neučí je to nikdo jiný, než Katka na prvním veřejné hodině obsahových strategií.

prosinec 1927
Další marketingový slet

Uspořádala se další zákaznická konference. 3 přednášky, 1 workshop a živé tlachání o práci a obchodu, pro které by se časem měl vžít název networking. Tentokrát v Praze. Příště? Možná třeba Ouagadougou.

únor 1928
Eliška posiluje Obsahovku

V zimě 1928 už začíná být práce zase nad hlavu. Proto, jak by sama řekla, „pžichází,” ambiciózní slovenská vedoucí projektů Eliška. Natahuje si podkolenky, vyhrnuje rukávy a rázně se pouští do práce se slovy: „Čo robíš?”

březen 1928
Přichází doba vizuální

Už v roce 1928 si zákazníci uvědomovali, že jejich produkt musí být hlavně vidět. Proto s vizuálním obsahem přichází pomoct fotograf Emil, i se svým fotoaparátem s 36mm filmem, na tehdejší dobu revoluční novinkou. Už ho nebaví fotit svatby a tak kotví v novém obsahovkovém ateliéru.

duben 1928
Komorní změny

Čím větší pohodlí copywriterů, tím lepší obsah, uvědomuje si Martin. Proto se o jeho stádečko přichází starat komornice Bára. Ta má zkušenosti z královského dvora z dob Rakouska-Uherska, takže se všichni mají jako králové. Je libo erteple z nedaleké biofarmy, mentol pro lepší dech na večerní rande nebo se ulomil nátrubek? Bára se o všechno postará s úsměvem na rtech.

červen 1928
Nová posila

Libora už to nebaví ve špinavé a čvachtavé Indii a tak se vrací do Československa a podává si úspěšný inzerát do Obsahové agentury. Do Indie ho to ale pořád táhne, poznáte to podle jeho jídelníčku.

Tady dochovaná historie Obsahové agentury končí. Jako by se po ní slehla zem, jako by někdo celou agenturu zavřel do sarkofágu a pohřbil.

Někteří ale tvrdí, že se jim podařilo vyvinout stroj času a přesunuli se do doby, která je obsahovému marketingu nakloněná mnohem více. Do doby, kde už nefrčí Bach a Čajkovskij, ale vlezlé hity Leony Machálkové. Do doby, kde se obsahový marketing šíří rychlostí blesku. Pracují prý pro klienty s futuristickou vizí, jako jsou například NAFIGATE Cosmetics nebo Raynet. O této konspirační teorii se dozvíte více na www.obsahova-agentura.cz.

Jak se vám obsahovková alternativní historie líbí? Napište nám sem.