12. díl: Jak se píše… za Škodovku

Hana Kratochvílová
„Někdy se celý den nezastavím a musím být pořád ve střehu, jindy je to trochu volnější,“ popisuje svůj pracovní rytmus tiskový mluvčí Pavel Jína. V novém dílu podcastu Obsahovky se podělil o to, kolik času zabere příprava premiéry nového modelu auta, jak se tvoří obsah v Česku i na mezinárodních trzích nebo jak Škodovka přistupuje k propagaci elektromobility.

Pavel Jína je tiskovým mluvčím Škoda Auto pro český trh. Při tvorbě obsahu hodně spolupracuje s techniky či produktovými manažery, kteří auta znají nejlépe. Schopnost vysvětlit kolegům, proč se do marketingu zapojit, považuje Pavel za jeden ze svých hlavních úkolů: „Vysvětluji, že to nedělám pro sebe, ale pro to, aby se lidé dozvěděli o jejich skvělé práci – ať jde o neobvyklé řešení nebo nový patent. Neukazujeme jen výrobek, ale i práci konkrétních lidí za ním a to mě na té práci hodně baví,“ popisuje Pavel.

Pavel Jína a Martin Brablec v nahrávacím studiu

Martin Brablec a tiskový mluvčí Škoda auto Pavel Jína v nahrávacím studiu.

Komunikace a marketing Škodovky probíhá na několika úrovních – od výrobců, přes importéry až po autorizované prodejce. A to celé napříč světadíly. Tiskový mluvčí a jeho kolegové proto připravují velké množství materiálu, který udržuje komunikaci konzistentní. „Spolupracujeme také s kolegy z jiných zemí, kteří marketing přizpůsobují trhu dané země. Sdílíme best practices a často z toho vzniknou i skvělé nápady – třeba event s novým modelem auta na Aljašce nebo parodie na let Elona Muska na Mars, popisuje Pavel. 

Pavlův pracovní den je hodně nepředvídatelný: „Často se stává, že přijde dotaz od novinářů, kvůli kterému musím dát vše stranou a běžet se doptat vývojářů nebo produktových manažerů na informace,“ vysvětluje a dodává, že k jeho práci patří i velká míra stresu, protože si den si většinou nemůže přesně naplánovat.

Jedním z témat, které Pavla baví řešit, je elektromobilita. Sám je spokojeným majitelem elektroauta a podílel se třeba na psaní scénáře k edukačnímu videu s Leošem Marešem. „Při komunikaci elektromobility musím vědět, ve které fázi se naše publikum nachází – zatím je to spíš o vyvracení mýtů typu pomalé nabíjení nebo nedostatečný dojezd. Proto se snažíme transparentně zodpovědět všechny otázky, ukazovat příklady a hlavně zprostředkovat samotný zážitek z řízení auta.“

Jestli vás zajímá více ze zákulisí marketingu ve Škoda Auto, pusťte si celý rozhovor:

Spotify ikona