14. díl: Jak se píše o bikesharingu

Hana Kratochvílová
Honza Střecha u Rekol začínal jako servisák. Postupně se vypracoval na markeťáka, který řídí komunikaci ve všech městech, kde se růžová kola půjčují. O tom, jak se liší komunikace s fanoušky v Praze a Prostějově i jak se marketing Rekol proměnil od počátku jejich fungování, mluvil Honza v novém dílu podcastu Obsahovky.

Rekola začínala v Česku jako první bikesharing a postupně vyrostla do stavu, kdy jsou díky propojení s dopravní kartou Lítačka pevnou součástí pražské MHD. To se promítlo i do marketingu: „Zatímco dřív jsme museli fanouškům vysvětlit, co to vůbec bikesharing je, a komunikovali jsme coby parta cyklo nadšenců, teď fungujeme jako partneři města. Rekola používá více než čtvrtina Pražanů, tedy i voličů. Posunuli jsme se k jednání s jednotlivými městskými částmi, jsme významný hráčem i na politickém poli,“ vysvětluje Honza.

Honza spolu s kolegy připravuje newslettery, sociální sítě, spolupráci s partnery i kampaně. A protože Rekola poskytují svoje služby v různých českých městech, musí vždy komunikaci přizpůsobit i lokálně. „V Praze máme základnu fanoušků nejsilnější, tam se v kampaních zaměřujeme spíš na to, co na kole zažijete – ať už je to návštěva lokálních trhů nebo zajímavé výstavy,“ popisuje Honza strategii nejnovější kampaně Rekol. Pro firmu jsou zásadní sociální sítě jako Facebook a Instagram, nově chystají Rekola také TikTok.

Martin Brablec a Honza Střecha v natáčecím studiu

Martin Brablec s Honzou Střechou po natáčení podcastu.

Naopak ve městech, kam Rekola expandují nově, musí v kampaních komunikovat spíše základy - jak se registrovat či jaké mají Rekola výhody oproti bikesharingové konkurenci atp. „Naší silnou stránkou je mravenčí práce, kterou děláme pro to, aby služba fungovala komunitně. Když expandujeme do nového města, spolupracujeme s lokálními obchody, školami nebo kavárnami,“ popisuje Honza. I proto si podle něj udržují pozici lovebrandu. Radost přitom svým fanouškům dělají i drobnostmi, třeba možností pojmenovávat jednotlivá kola ve flotile.

Na své práci Honza oceňuje hlavně možnost měnit svět kolem sebe a přístup k cyklistice v Česku a také možnost opravdu rychle vyzkoušet nové nápady v praxi. „Tím, že jsme malá firma, dokážeme být agilní. Když třeba v Praze nasněžilo a všude byly vyprodané lopaty na bobování, do tří dnů jsme v aplikaci naprogramovali sdílené lopaty. Nebo když se zavřel Libeňský most, zorganizovali jsme pro Pražany náhradní dopravu na kolech.“

Honza také sdílel, které mýty o cyklistech a Rekolech musí vyvracet, proč ho baví community management i další tipy, kterými Rekola lákají lidi k jízdě na kolech. 

Celý rozhovor s Honzou Střechou najdete tady:

ikona Spotify
ikona Apple Podcasts
ikona Google Podcasts