19. díl: Jak se píše… o interní komunikaci

Hana Kratochvílová


Agata Hauerová je „interkářkou tělem i duší“ už přes 10 let. O interní komunikaci píše, přednáší a obdržela za ni také několik cen. Poslechněte si, proč ji tato disciplína tak baví a co by doporučila všem, kteří se do ní pouští.

Podle Agaty správný „interkář“ (specialista na interní komunikaci) rozumí tomu, co se ve firmě děje, proč se to děje a dokáže to předat dál dovnitř firmy zaměstnancům a kolegům. „Vnímám interkáře jako partu nebo tým lidí, která je vždycky všude a u všeho, až to i někoho možná otravuje. Udržují takový ten oheň firmy, aby se dělaly ty správné věci ve správnou dobu,“ vysvětluje Agata se zápalem.
 

Pro začínající interkáře má Agata 3 rady, než se pustí do prvních výstupů:

  1. Ujasněte si, na koho komunikujete. „V každé firmě je více cílových skupin – třeba vývojáři, lidi ve výrobě i matky na mateřské. Sdělení musíte přizpůsobit tak, aby promlouvalo ke každému,“ doplňuje.
  2. Určete si cíl, který bude v souladu s firemní strategií. Jak říká Agata: „Interka není jen tak z plezíru – nejde o to, aby to ve firmě bylo prima. Než se pustíte do psaní prvních výstupů, ujasněte si, kam firma směřuje. Přemýšlejte, jak k tomu přispějete interní komunikací.“
  3. Promyslete, jak budete komunikovat. „Chcete být jako interkář vtipný, otevřený nebo korporátní? Poraďte se s kolegy z marketingu, PR nebo HR, ať se sladíte,“ radí. 
Agata Hauerová a Martin Brablec v nahrávacím studiu

Agata Hauerová, vedoucí týmu interní komunikace v Air Bank a ředitel Obsahovky Martin Brablec v nahrávacím studiu.

Interní komunikace by podle Agaty měla být vždy v souladu s tím, jak firma komunikuje navenek, a naopak. „Zejména v náborových kampaních mají někdy firmy tendenci lakovat věci na růžovo, ale to je hrozně krátkozraké. Lidé brzy poznají, že přišli za něčím, co není pravda. Proto v Air Bank posíláme všechny informace nejdřív interně, pak teprve na klienty a veřejnost,“ doplňuje.

A co Agatu na interní komunikaci nejvíc baví? „Když si to zařídíte tak, aby byl koktejl témat vyrovnaný – třeba dílem veselý a hravý a dílem i strategičtější, je to skvělá práce. Zažijete spoustu legrace a situace, které se jen tak neopakují,“ uzavírá.

Poslechněte si, čemu byste se v interní komunikaci měli vyhnout, i  jak se Agata srovnává s neviditelností své práce navenek. Celý rozhovor najdete tady: