23. díl: Jak se píše… o gastronomii

Hana Kratochvílová

Tentokrát si Martin Brablec povídal s majitelem marketingového studia čtyry a hrdým hostinským, Patrikem Medřickým. Patrikovi se podařilo propojit své dvě vášně, gastro a marketing. Coby marketingový lídr stopadesátičlenného týmu Lidi z Baru nejprve pečoval o propagaci několika brněnských gastro podniků, později otevřel rovnou dva vlastní – Pohárek Pavlov a hostinec Nádr v Brně. Poslechněte si, proč se podle něj kavárny ani bary bez marketingu neobejdou a které fígle se mu osvědčily.

Patrik je přesvědčený, že by kavárny a bary měly na marketing dbát stejně, jako třeba na každodenní provoz: „Řešíte nejen, kdo dneska přijde na směnu do kuchyně uvařit obědy, ale také, kdo ty obědy přijde sníst – jedno bez druhého nejde. A ve chvíli, kdy komunikaci zanedbám a zákazníky nepřitáhnu, můžu hodit do koše všechno, co jsem před tím udělal dobře,“ sdílí Patrik svůj pohled.

Patrik majitelům podniků doporučuje, aby se vyhnuli přehánění – „legendárních hamburgerů a nejlepších koktejlů je všude dost,“ směje se. Namísto toho radí, aby se zamysleli, co mají autentického, a to propsat do komunikace napříč kanály.

V gastru fungují jednoduchá a jasná sdělení

Podle Patrika si hospody vystačí s jednoduchou komunikací: „V gastru se mi osvědčilo pravidlo: čím jednodušší, tím lepší. Ať už je to tonalita nebo třeba nějaká hláška – ujasněte si, co je pro vás typické, toho se držte a nebojte se to opakovat, “ radí. 

Třeba malá kavárna si podle něj vystačí s jednoduchým setem typu – typický pozdrav, fotka kávy (vždy ve stejném stylu) a oznámení, jakou polévku ten den vaří. „Utvořte si svou sadu typických znaků a pak se jich držte a buďte konzistentní, aby fanoušci vždy poznali, že jste to vy,“ radí Patrik. A odrazuje podnikatele, aby se vyhnuli opačnému postupu – vymýšlení vzletných marketingových strategií, do kterých se pak snaží podnik „napasovat.“

Patrik Medřický a Martin Brablec

Patrik Medřický a Martin Brablec během nahrávání podcastu.

Meníčkáře nezajímá příběh podniku

Pro komunikaci gastro podniků je typické, že ne všechny komunikační kanály jsou určené všem: „Lidi, kteří chodí jen v poledne na meníčko, zajímá, co zrovna vaříme a kolik to stojí. Nehrneme na ně detaily jako příběh našeho výčepního, novinky v pivní nabídce nebo hromady fotek. O to se budou zajímat spíš štamgasti,“ vysvětluje Patrik, jak nad komunikací svých podniků přemýšlí. 

V podcastu také zdůraznil, že na sítích či na webu musí hospody a bary držet kvalitu, kterou lidem nabízí „naživo:“ „Nedávejte ven nic, co by snižovalo úroveň, na které se chcete prezentovat. To raději mlčte. Je to stejné jako s jídlem ve vašem podniku – také lidem ke skvělému jídlu nenaservírujete krabicové víno. Marketingovou komunikací se návštěvníkům zapisujete do paměti, tak si svůj standard držte, i v tom nejmenším detailu,“ uzavírá Patrik.

Na kterou svou kampaň je Patrik nejvíc hrdý? A jak si podle něj česká gastro scéna stojí v marketingu? Poslechněte si celý rozhovor: