24. díl: Jak se píše… o městské hromadné dopravě

Hana Kratochvílová

Co obnáší práce vedoucího marketingu Pražské integrované dopravy? Na to se Martin ptal Filipa Drápala, který má pod palcem komunikaci o pražské dopravě od tramvají po autobusy. Poslechněte si, jak se jeho týmu daří toto živé a složité téma prezentovat – od změn v jízdních řádech až po přesvědčování lidí, aby méně jezdili autem.

Filip ve své práci neřeší jen pražskou dopravu, ale komunikuje za celý systém ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). „Naším hlavním posláním je, aby doprava fungovala jako jeden velký propojený systém a lidi to motivovalo ji co nejvíc používat. Staráme se třeba o to, aby šlo na jednu jízdenku cestovat MHD, vlakem nebo třeba příměstskými autobusy i za hranice Prahy, do středních Čech,“ vysvětluje Filip. 

Každodenní provoz v hlavním městě je tak živý, že se většina komunikace točí kolem provozních záležitostí – výluky, změny řádů, nové tratě. To všechno musí Filipův tým komunikovat všem Pražanům co nejrychleji. „Musíme operativně reagovat na to, co se děje, takže nemáme vždycky čas ladit text k dokonalosti. Dáváme přednost rychlosti – aby se informace k lidem dostaly co nejdřív a co nejsrozumitelněji. V tom nám hodně pomáhají sociální sítě,“ dodává Filip.

Filip Drápal a Martin Brablec v podcastovém studiu

Filip Drápal, vedoucí marketingu Pražské integrované dopravy a Martin Brablec v podcastovém studiu.

Na organizaci pražské dopravy se podílí řada veřejných i soukromých organizací – pro Filipa to v praxi znamená koordinaci mezi spoustou aktérů, včetně politiků a 57 městských částí. „Když představujeme nějakou novinku, dáváme si pozor, abychom nebrali úspěch těm, kdo se o změnu zasadili. Na druhou stranu když se něco nepovede, často jdou za námi stížnosti i za problémy, které jsme nezpůsobili,“ poukazuje na výzvy komunikace o dopravě Filip.

Dodává, že krom provozních záležitostí se soustředí také na komplexnější věci – ukazují lidem, co pro ně dopravní podnik chystá nového nebo kam se veřejná doprava za ty roky posunula. „Spousta lidí má docela krátkou paměť a když jim připomenete, jak to tady fungovalo před 20 lety, dost se diví, kam se doprava vyvinula. Myslím, že lidé jsou od přírody spíš kritičtí a je dobré jim občas zdůrazňovat pozitivní zprávy,“ uzavírá Filip.

Celý rozhovor si poslechněte tady: