25. díl: Jak se píše… s daty v zádech

Hana Kratochvílová

S copywriterem a editorem Šimonem Halamáskem jsme probírali, proč se při tvorbě obsahu neobejdete bez dat. Šimon působí ve firmě Behavio, která se zaměřuje na testování značek a měření kampaní – na kontě mají i vlastní datový nástroj Atlas Čechů. Nasajte pořádnou porci z jejich výzkumnického know-how v novém dílu podcastu.

„S daty se píše vždy lépe než bez nich,“ říká na úvod Šimon. „Vždy mi pomáhají – dávají mantinely, o čem psát, o čem už ne a co zajímá cílovku. Ušetříte si spoustu prvotního zkoušení ve stylu pokus-omyl,“ dodává. 

Podle něj by hledáním dat měla začít každá tvorba obsahu – abyste měli podklady, ke kterým se můžete vracet, až si nebudete jistí, kam v tvorbě dál.

Odkud data brát

Mezi dobré zdroje, ze kterých Šimon doporučuje čerpat, patří Český statistický úřad nebo Eurostat. Pokud hledáte specifičtější data, vyzkoušejte také sekci datové žurnalistiky Českého rozhlasu. A přidává i tip na nástroj z vlastních řad: „Behavio vydalo Atlas Čechů, kde najdete základní data o tom, jaké mají Češi názory a hodnoty, jak se chovají. Dohledáte v něm informace o různých skupinách od zahrádkářů po právníky. Navíc vše pravidelně aktualizujeme,“ vysvětluje Šimon.

Šimon Halamásek a Martin Brablec v podcastovém studiu

Šimon Halamásek, copywriter a editor z výzkumné firmy Behavio, a moderátor Martin Brablec během natáčení podcastu.

Bez výzkumu nepíšeme

Šimon popsal, na co se ve výzkumu soustředí, než se pustí do psaní: „Potřebuju poznat cílovku – co je to za lidi, co je zajímá a jestli tomu odpovídají komunikační kanály, které chci využít. Jedna věc je projektovat si svoje představy v nějakém týmu do cílové skupiny, druhá je mít reálná data. Jak v Behaviu říkáme: nejdražší je ten výzkum, který si člověk neudělá“, směje se Šimon. Tvorba obsahu bez výzkumu se totiž obvykle vymstí. Vynaložíte spoustu času i peněz na něco, co lidi vlastně vůbec nezajímá.

Jak zapojit AI do sběru dat

S Šimonem jsme naťukli i téma umělé inteligence. Jak sám říká, AI se mu osvědčila pro základní brainstorming: „Sice má své limity, ale dobře ji využijete na začátku, při identifikaci problémů, které cílovka má,“ dává tip Šimon. A uvádí příklad: třeba když do ChatGPT zadáte, aby se choval jako zahrádkář a řekl, co řeší. Získáte tím základní informace, od kterých se můžete odpíchnout, i když o cílovce nic nevíte.

Jak Šimon doporučuje postupovat při psaní pro B2B? A jaký typ obsahu se osvědčil Behaviu? Celý rozhovor si poslechněte tady: