27. díl: Jak se píše… o práci řidiče MHD

Kamila Vlčková

Chceš, aby za tebou holky běhaly? Staň se řidičem MHD. Chceš řídit káru za 60 mega? Staň se řidičem šaliny. Dělá se ti vzadu blbě? Staň se řidičem MHD. To je výběr z 22 plakátů, které vídají cestující městské hromadné dopravy v Brně. O náborové kampani, práci řidiče a marketingu Dopravního podniku města Brna si Honza Sýkora z Obsahovky povídal s Hanou Tomaštíkovou.

Hana působí jako tisková mluvčí DPMB a na náborové kampani pro řidiče MHD se podílela. „Zhruba před rokem padlo rozhodnutí, že budeme nabízet náborový příspěvek 100 000 korun pro všechny nové řidiče. S tím přišel i nápad upozornit na to kampaní. S kolegyní Bárou Doležalovou jsme si sedly, daly hlavy dohromady a začaly sázet jednotlivá hesla. Díky tomu, že v DPMB pracujeme léta, nám to šlo dobře od ruky,“ vzpomíná Hana.

O práci řidičů s humorem jim vlastním

Náborové inzeráty cestující ve vozech brněnské MHD rozhodně zaujmou. Sází totiž na nadhled a humor, který vystihuje specifika či benefity práce řidičů – sami se do přípravy zapojili. „Mají velmi dobrý smysl pro humor, někdy až trochu na hraně. Ale přispěli svými nápady, ze kterých jsme vybrali ty nejlepší,“ popisuje Hana a dodává: „Chtěli jsme ukázat, že dopravní podnik je místo, kde pracují fajn lidi, kteří si ze sebe umí udělat srandu. Některá hesla cílí na nespokojenost lidí v současné práci a jsou naťuknutím, že pozice řidiče pro ně může být alternativa.“

I když průměrná délka působení v DPMB je 15 let, každý měsíc odchází z celkových 1 400 řidičů i několik desítek například do důchodu či na rodičovskou dovolenou. „Není to tak, že bychom nebyli schopni sehnat 50 řidičů, které podle inzerátů stále hledáme. Jen je nabíráme průběžně a neustále,“ vysvětluje Hana.

Jak oslovit uchazeče a vyvracet mýty

Kampaní cílí i na vysokoškoláky nebo maminky – pomocí zkrácených úvazků i vysvětlování, že se zodpovědné práce nemusí bát. Vyvracení mýtů o práci řidiče MHD je obecně součástí práce tiskové mluvčí a jejích kolegů. V tom jim pomáhají sociální sítě. 

„Komunikujeme velmi otevřeně s našimi fanoušky i s cestujícími, s Brňáky obecně. Máme celkem silnou základnu na našich facebookových stránkách,“ říká Hana a jak dodává, byla by ráda, kdyby Brno opravdu bylo životní styl, jak říká jeden místní vtip: „Takový, jaký si ho uděláme. Uvolněný, odlehčený a abychom se všichni nebrali moc vážně.“

O tom, jak je práce řidiče MHD i komunikace o ní specifická, někdy náročná a jindy zábavná, si poslechněte v celém rozhovoru: