28. díl: Jak se píše… kritika kaváren

Hana Kratochvílová

Jeho rajónem je brněnská gastro scéna, poznávacím znamením žluté módní doplňky, a zbraní kritický blog – na něm už sedmým rokem hodnotí úroveň místních kaváren. Nevynechá přitom jediný detail, od hlasitosti hudby až po kvalitu pěny na cappuccinu. O své zkušenosti s dlouholetým psaním recenzí se v nové epizodě podcastu podělil „fantom brněnských kaváren,“ nezávislý kritik vystupující pod přezdívkou Žlutý zákazník.

Baristé v Brně ho znají velmi dobře. První recenze na místní podniky publikoval na gastronomickém webu Zomato. Následovalo založení vlastního blogu, na kterém Žlutý zákazník dodnes sdílí své dojmy z častých návštěv nejrůznějších brněnských podniků. Jeho kritiky vynikají pečlivostí a zaměřením na detail – pozná typ kávovaru i špatně skladované mléko.

Upozorňuje na detaily, které laikovi uniknou

Při hodnocení kaváren vychází z dlouholetého ochutnávání káv i ze své vlastní baristické praxe: „V recenzích se snažím lidem radit. Doporučuji podniky a upozorňuji na spoustu detailů, kterých by si běžný zákazník nejspíš nevšimnul,“ vysvětluje Žlutý zákazník.

Když mu v podniku chutná, rád ho i pochválí: „Vím třeba, že jedna baristka měla z mé recenze velkou radost – všímám si totiž nejen výsledné chuti, ale i technických detailů při přípravě kávy, na kterých si hodně zakládala,“ popisuje.

žlutá postava sedící v kavárně plné lidí

Zůstává v anonymitě. Hostem epizody byl nezávislý recenzent brněnských gastro podniků, kterého čtenáři znají pod přezdívkou Žlutý zákazník.

Dobrá recenze musí být srozumitelná

Při psaní kritiky by se podle Žlutého zákazníka měl autor vyvarovat „exhibici“. Místo toho se má snažit spíše informovat a psát srozumitelně – aby si čtenář na základě recenze vytvořil svůj názor.

On sám má za sebou zhruba tisíc kritických textů: „Formovalo mě psaní filmových recenzí, kterým jsem si kdysi přivydělával, a také semináře filmové kritiky, které jsem absolvoval na vysoké škole,“ vzpomíná na své začátky.

Umění kritiky je potřeba trénovat

Dobrého kritika podle něj ale dělá především neustálý trénink: „Čtěte a čtěte – recenze těch, kteří podle vás píšou dobré recenze. A pak si to zkuste sami. Nespokojte se s jedním textem, napište jich víc, editujte je, dávejte je číst dalším lidem – a pak je na základě připomínek zase upravujte, ale držte si svůj styl. Opakujte to měsíce, roky, než dosáhnete dobré úrovně,“ sdílí Žlutý zákazník svůj návod. On sám obdivuje třeba gurmánského kritika Andyho Haylera.

I když jsou z jeho zkušenosti kritici v Česku často vnímáni jako „škodná,“ záliba v psaní recenzí ho ani po letech neopouští: „Drží mě u toho smysl pro odpovědnost i ten trénink samotný. Každý týden totiž musím dodat jeden text, zůstávám ve stavu vypsanosti a neustále procvičuji to řemeslo,“ říká Žlutý zákazník, na jehož blogu najdete už téměř 400 recenzí, glos i prvních dojmů z brněnských podniků.

V podcastu se také dozvíte, do kterých brněnských podniků se Žlutý zákazník s oblibou vrací, jak vzpomíná na vlastní zkušenost za barem i proč hodnotí kvalitu kávy dvacetistupňovou škálou. Pusťte si celý díl: