[C&CKH 18] Přečtěte si prvotřídní tip na obsah a poznejte tajemství Googlu

Eva Smíšková

Joe Pulizzi: One Thing Is Killing Content Marketing and Everyone Is Ignoring It

50 tipů na něco už tady bylo stokrát - prim přitom hraje jedno základní pravidlo. Položte si následující otázku, kterou ve svém článku představil Joe Pulizzi:

Je obsah, který vytváříte pro své klienty, v něčem odlišný od obsahu vaší konkurence?

Pokud jste odpověděli ano, máte vyhráno. Jestli vám ale vrtá hlavou, jak na to přijít a proč je to důležité, zjistěte to v následujících odstavcích.

Cílem textu je konverze. Dosáhnete jí skrze specifické obsahové zaměření. Podívejte se například na cestovní kanceláře. Všechny píší podobné články třeba o tom, kam jet na dovolenou a jak si ji vybrat. Ale kdo píše články pro rodiny s dětmi, které chtějí vyrazit na Floridu?

Samozřejmě to nefunguje tak, že se jednoho dne ráno probudíte a řeknete si, „Budu psát o dětských atrakcích na Floridě!” Jedinečný obsah, který zaujme, má několik podmínek:

  1. Musíte extrémně dobře znát svou cílovou skupinu, abyste pro ni mohli psát úzce zaměřený obsah.
  2. Když existuje spousta blogů na dané téma, zkuste třeba podcasty nebo jinou platformu.
  3. Najděte si svou niku. Znáte 50 blogů o pletení? Tak nezakládejte padesátý první, ale úplně první o pletení norských vzorů.

Tip na závěr: už přemýšlíte, jestli je váš obsah doopravdy unikátní? Představte si, co by se stalo, kdyby z webu zmizel. Byli by vaši čtenáři smutní? Ochudili by se o přínosný a jedinečný obsah, který nemá nikdo jiný? Pokud odpovíte ano, znamená to, že jste se při tvoření obsahu vydali tím správným směrem.

Konference Content marketing 2016

Na pražské konferenci mimo jiné zaznělo, jedna desetina úspěchu obsahu spočívá v propagaci. Ale to není všechno.

  1. Obsah a vzhled webu spolu souvisí víc, než si myslíte
    Podle Martina Jenči z Folk Publishing má dobrý web několik pravidel. Čtenáře přilákáte kombinací dobrého obsahu a hezkého designu, udržíte si je parádními fotkami (zkuste to třeba jako tvůrci slovenské Sódy) a prodeji pomůže oddělování brandových a konverzních článků.
  2. Recyklovat se vyplácí
    Dominik Grau z Ebner Media Group přišel s jasným poselstvím: dobrý příspěvek na Facebooku repostujte, dobrý text recyklujte v dalších kanálech. Už víte, co se vaší cílové skupině líbí, tak ať to nikomu neuteče.
  3. Na věku záleží
    Při tvorbě obsahu myslete i na cílovou skupinu a její věk. Každou věkovou skupinu totiž baví úplně jiný obsah:

    Reklama na Fofolu vám moc vtipná nepřijde, kdežto bankéři v reklamě Air Bank jsou dokonalí? Tak to vám 25 let už pravděpodobně bylo.

    Je pro vás oblíbená zábava nakupování s kamarády a klidně přiznáte, že většinou utrácíte za nepotřebné věci? Asi je vám mezi 15 až 25 lety.

    A pozor: nejde o věštbu z koule, ale o poznatky o mileniálech a generaci X z přednášky Rostislava Starého z Konektor Social.
  4. Boti česky neumějí
    A zase ti mileniálové - od Pavla Fuchse z ManGowebu jsme se dozvěděli, že chtějí komunikovat přes Facebook Messenger. „Jen” získat informaci je ale nuda - raději si s někým píší a vykládají. Klidně i s botem.

    Jenže v češtině je to dost obtížné. Sami jsme si to ověřili, když jsme si psali s botem prodejce pizzy. Bot totiž kromě reagování na všelijaké pokyny musí chápat i překlepy a chyby - a v tom je kámen úrazu.

Marketing Festival: přednáška Marcuse Tobera o vyhledávačích

Na Marketing Festivalu zazněly kromě jiného také novinky ve vývoji vyhledávačů.

Asi víte, že algoritmy Googlu jsou vymakané, složité a tajemné jako hrad v Karpatech. Aby byly ještě dokonalejší, přešla společnost na machine learning. O co jde? Algoritmy nevytváří nárazově vývojáři, ale samy se kontinuálně proměňují a vylepšují samoučením.

A teď klíčová otázka: jak to všechno souvisí s obsahem? Velmi úzce.

  • Nové metody Googlu totiž nahrávají dobrému a unikátnímu obsahu,
  • trochu menší role připadá klíčovým slovům
  • a na místě je testování všeho možného: různých typů obsahu, jeho délky i propojení se sociálními sítěmi.


Google totiž předvídá, jestli si například raději chcete přečíst článek nebo zhlédnout video. A pokud testováním nezjistíte, zda zrovna ve vašem oboru lépe funguje to či ono, dřív nebo později vás předběhne konkurence. A počet klíčových slov na stránce nebo stovka odkazů z dříve fungujících PR webů na tom nic nezmůže.

Takže co s tím? Myslet v prvé řadě na zákazníka a tvořit takový obsah, ze kterého má prospěch hlavně on. Když se vám to podaří, radost bude mít i vyhledávač.